۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۷
کد خبر: 83288262
T T
۰ نفر
انجمن ادبي كودك ونوجوان گتونددر زادروزقيصرامين پورگشايش يافت

دزفول- ايرنا- در آييني به مناسبت زاد روز قيصر امين پور شاعر معاصر انقلاب و دفاع مقدس، انجمن ادبي كودك و نوجوان وابسته به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گتوند با عنوان 'آيينه هاي ناگهاني' در اين شهرستان راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا، در اين آيين كه دوشنبه با حضور وحيد كياني مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان خوزستان، مشاور فرهنگي هنري و مشاور فرهنگي و گردشگري استاندار خوزستان، مراد امين پور پدر قيصر، شعرا و دوستداران فرهنگ شعر و ادب در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گتوند برگزار شد، اعضاي انجمن ادبي كودك و نوجوان به شعر خواني پرداختند.
نقد و بررسي اشعار قيصر با موضوع كودك و نوجوان توسط اصغر رضايي گماري از شعراي برجسته استان خوزستان از ديگر برنامه هاي اين آيين بود.
مسوول كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان گتوند در اين آيين هدف از تشكيل اين انجمن را نقد و بررسي اشعار قيصر و تقويت برنامه هاي ادبي اعضا و شركت در همايش هاي كشوري عنوان كرد.
مرضيه حسين زاده افزود: كودكان و نوجوانان شهرستان گتوند ظرفيت و پتانسيل خوبي در شعر و هنر دارند كه نياز است، مسوولين شهرستاني و استاني به اين قشر بيشتر توجه كنند.
وي اضافه كرد:كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گتوند يكهزار و 600 نفر عضو دارد و اعضاي آن تاكنون هشت مقام ملي و 20 مقام استاني كسب كرده اند.
به گزارش ايرنا،در آييني در زاد روز قيصر امين پور شاعر پرآوازه ايران، مجموعه كتاب هاي اشعار اين شاعر گرانقدر در آرامگاه وي در شهرستان گتوند رونمايي شد.
قيصر امين‌ پور شاعر غزل سراي ايران دوم ارديبهشت سال 1338 در شهرستان گتوند به دنيا آمد و پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگي در سال 1378، بامداد سه شنبه هشتم آبان سال 1386 در بيمارستان دي تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاك سپرده شد.
وي نويسنده، شاعر، مدرس دانشگاه و از شخصيت‌ هاي برجسته ادبيات در دوران بعد از انقلاب اسلامي به شمار مي ‌رود و امروز آرامگاه اين شاعر فرهيخته با طراحي شگفت انگيز و جالب به عنوان يكي از مناطق فرهنگي و گردشگري خوزستان توجه هر بيننده ‌اي را به خود جلب مي ‌كند.
تنفس صبح و در كوچه آفتاب (1363)، آينه هاي ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه هاي شعر قيصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبي) و منظومه ظهر روز دهم (براي نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوري در شعر معاصر (1383) و شعر و كودكي (1386) از ديگر آثار اين شاعر نام آشناست.
قيصر امين پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جايزه ويژه نيمايوشيج موسوم به مرغ آمين بلورين را دريافت كرد، وي همچنين در سال 1378 از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان يكي از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه هاي 60 و 70 برگزيده شد.
گتوند از شهرستان هاي فرهنگي در شمال استان خوزستان واقع شده است.
7467/6068

سرخط اخبار استان‌ها