۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83284168
T T
۰ نفر

آفات نو ظهور در كمين مزارع جنوب كرمان

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83284168
آفات نو ظهور در كمين مزارع جنوب كرمان

جيرفت - ايرنا - طي هفته هاي اخير شاهد بيماري هاي نو ظهوري ناشي از بارش باران در مزارع جنوب كرمان بوديم كه باعث بروز خسارت هايي شده و در اين شرايط انتظار مي رود كشاورزان براي مقابله با آفت هاي احتمالي به توصيه هاي كارشناسان توجه كنند.

به گزارش ايرنا، باران رحمت اللهي در استان كرمان نيز توانست بخش زيادي از تشنگي زمين و كم آبي 20 ساله را رفع كند اما نبود برنامه ريزي لازم در مواجهه با سيلاب هاي احتمالي باعث شد كه بارش باران، خسارات زيادي به زيرساخت هاي ضعيف ما وارد و بخشي از زمين هاي كشاورزي را از بين ببرد و عجيب تر اينكه امروز، سيلاب ها و باران ها در برخي از نقاط جنوبي استان سبب بروز بيماري هاي جديدي شده كه دست رنج كشاورزان را به نابودي مي كشد.
تنها راه برون رفت از اين وضعيت، توجه كشاورزان سختكوش جنوب كرمان به توصيه ها و برنامه هاي كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي است.
**لزوم رعايت نكات فني بعد از هر بارندگي در مزارع
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان گفت: با توجه به بالا بودن رطوبت در مزارع و دماي مناسب، امكان شيوع عوامل بيماري زاي قارچي در محصولات، فراهم شده و توصيه مي كنيم كشاورزان با مشورت كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي، نسبت به مصرف سموم قارچ كش اقدام كنند.
فرامرز رستگاري افزود: با توجه به بارندگي هاي اخير، به منظور حفظ توليد محصولات زراعي، رعايت نكات فني در مديريت مزارع بسيار ضروري است.
وي تصريح كرد: در برخي از مناطق به دليل بارندگي شديد و وزش باد، مزارع گندم ورس كرده اند كه در اين راستا بايد كشاورزان با هماهنگي بيمه شهرستان ها و مراكز جهاد كشاورزي، نسبت به برآورد خسارت اقدام كنند.
اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: در كشت‌هاي ديرهنگام شهرستان هاي فارياب و اسفندقه كه مزارع در مرحله سبزينه رشد هستند، كشاورزان پس از خشك شدن رطوبت سيلاب‌ها، ضمن مصرف قارچ كُش نسبت به آبياري مزارع و مصرف كودهاي پتاسه اقدام و از مصرف كودهاي ازته خودداري كنند.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي جنوب استان كرمان تصريح كرد: كشاورزان گندم‌ و كلزاركار كه مزارع آن ها در مرحله رسيدگي و برداشت است دقت داشته باشند كه پس از آفتابي شدن آسمان و خشك شدن رطوبت، نسبت به برداشت محصول اقدام و با رطوبت استاندارد به مراكز خريد، حمل و تحويل شود.
وي توصيه كرد : در برخي از مناطق كه به دليل محدوديت هاي مختلف، محصول را در مزرعه دپو مي كنند قطعا قبل از حمل، چند روز محموله ها را زير رو كرده و با هوادهي مناسب از كپك زدن محصول جلوگيري كنند
** از برداشت زودهنگام گندم خودداري شود
مدير جهادكشاورزي شهرستان كهنوج گفت: بهترين زمان برداشت گندم زماني است كه رطوبت دانه 14-13 درصد باشد و اين درست زماني است كه در مزرعه خوشه، ساقه و برگ ها به طور كامل طلايي رنگ شده و بر اثر فشار دادن به وسيله ناخن، بر روي آنها فرورفتگي ايجاد نشده و با فشردن توسط دندان به راحتي بشكنند.
عليرضا حيدري افزود: زمان برداشت گندم، تحت تأثير عواملي از جمله دماي هوا، بارندگي، رطوبت نسبي و رسيدن دانه قرار دارد و براي جلوگيري از خسارت بايد برداشت را به موقع انجام داد.
وي اظهار داشت: تأخير در برداشت نيز باعث خشك شدن بيش از حد دانه ها شده و در نتيجه، درصدي از دانه ها طي برداشت شكسته مي شوند.
مدير جهادكشاورزي كهنوج ادامه داد: چنانچه رطوبت محصول بالا باشد، عمل جداسازي دانه ها به خوبي انجام نشده و در صورتي كه رطوبت دانه ها كم باشد، شكستگي دانه ها و افت غير مفيد زياد خواهد شد.
حيدري گفت: كشاورزان قبل از برداشت مزرعه گندم با كارشناسان مستقر در مراكز جهاد كشاورزي و مديريت شهرستان مشورت و سپس نسبت به برداشت اقدام نمايند و منتظر اطلاعيه هاي مديريت جهاد كشاورزي در خصوص مسائل برداشت، حمل و نقل، ثبت سامانه و نحوه پرداخت ها باشند.
**كشاورزان به توصيه كارشناسان جهاد كشاورزي توجه كنند
كشاورز جيرفتي هم گفت: كشاورزان هفت شهرستان جنوبي استان كرمان به توصيه كارشناسان جهاد كشاورزي توجه كنند تا شاهد ضررهاي مالي نباشند.
محمد زارع افزود: توجه كردن به توصيه كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي، سبب افزايش بهره وري و كاهش خسارت مي شود.
جنوب كرمان با توليد ساليانه چهار و نيم ميليون تن انواع محصول كشاورزي نقش مهمي در تامين محصولات غذايي كشور دارد.
گزارش: هادي شفيعي
7450/7429/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها