۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83278903
T T
۰ نفر

بحران خودكشی افسران پلیس در فرانسه

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83278903
بحران خودكشی افسران پلیس در فرانسه

تهران - ایرنا - خودكشی افسران پلیس به بحرانی جدی و در نوع خود بی نظیر در فرانسه تبدیل شده و ناتوانی در مهار این بحران، انتقادهای فراوانی را متوجه دولت این كشور كرده است.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی 'بی اف ام تی وی' فرانسه روز گذشته(یكشنبه) از كشف جسد یك افسر پلیس در خانه اش خبر داد.
به گفته پلیس و با در نظر گرفتن تمام شواهد موجود، این افسر جوان به احتمال قوی خودكشی كرده است.
این شبكه تلویزیونی گزارش داد: جسد این پلیس در حالی كه اسلحه اش در كنار او رها شده بود، در خانه اش در منطقه 13 پاریس یافت شده است.
منبع نزدیك به پرونده كه توسط روزنامه 'لو پاریزین' نقل شده، علت خودكشی این افسر پلیس، مشكلات شخصی عنوان كرده است.
'بی اف ام تی وی' گزارش كرد: این 'خشونت اجتماعی' به میزان كم در میان دیگر پرسنل نظامی شامل پلیس شهری، خدمات زندان، ژاندارمری ملی، سیستم هشدار امنیتی امنیت ملی و پلیس راه آهن فرانسه ادامه دارد، به طوری كه بنا بر آمار صفحه فیسبوك 'انسجام اجتماعی'، در مجموع 31 مورد مرگ ناشی از خودكشی در بین نیروهای تامین امنیت در سال 2019 گزارش شده كه 25 مورد خودكشی افسران پلیس را شامل می شود.
بدنبال خودكشی دو تن از افسران پلیس در تعطیلات پایان هفته در فرانسه، سرویس اطلاعات و ارتباطات پلیس ملی به فرانس 24 گفته است: تحقیقات در مورد مرگ افسران همچنان ادامه دارد و هیچ نتیجه گیری نهایی در مورد علل مرگ این افراد به دست نیامده است.
بنا بر آمار، از ابتدای سال میلادی جاری تاكنون، به طور متوسط هر چهار روز، یك افسر پلیس فرانسه اقدام به خودكشی كرده است.
طبق آمار دیگری كه از سوی وزارت كشور فرانسه اعلام شده، در سه ماهه نخست سال 2019 میلادی، 24 افسر پلیس و 2 نفر از نیرو‌های ژاندارمری اقدام به خودكشی كرده‌ اند.
این در حالیست كه اتحادیه های كارگری پلیس فرانسه، در مورد افزایش تروریسم، هجوم مهاجران و شورش ها هشدار داده و نسبت به افزایش نیروهای پلیس این كشور اقدام كرده اند.
اداره كل پلیس ملی فرانسه نیز در مورد موج خودكشی در میان نیرو‌های پلیس هشدار داده است. فقط در 15 ژانویه سال میلادی جاری، سه مامور پلیس خودكشی كردند.
به گزارش فاكس نیوز، میزان بالایی ارتكاب به خودكشی در بین افسران پلیس طی سال های اخیر مربوط به سال 2014 است كه در آن سال 55 افسر پلیس دست به این عمل زدند. همچنین در سال های 2008 تا 2000، به ترتیب 54 و 50 افسر پلیس فرانسه خودكشی كرده بودند.
البته، بالاترین ركورد برای خودكشی پلیس در فرانسه مربوط به سال 1996 است كه در مجموع 70 مامور دست به این عمل زده اند.
همچنین به گزارش فرانس 24، اتحادیه پلیس فرانسه هفته گذشته بدنبال خودكشی دو نیروی پلیس این كشور در بیانیه ای اعلام كرد: 'ما با زنگ خطر، غم و اندوه و همچنین خشم بزرگ شناخته شده ای در بین نیروهای پلیس مواجه هستیم.'
هیچ علت مشخصی برای میزان بالای خودكشی در بین نیروهای پلیس وجود ندارد.
مطالعه سال 2010 موسسه تحقیقات پزشكی ملی (INSERM) نشان می دهد، برخی عوامل از جمله خطرات شغلی، مشكلات خانوادگی، مسائل بهداشتی، اعتیاد و فشار مالی می توانند باعث افسردگی و در نهایت ارتكاب به خودكشی شوند.
با این حال، اتحادیه های پلیس می گویند 'فشارهای بی رحمانه شغلی تا حد زیادی رو به افزایش است'.
در تلاش برای مقابله با این بحران، 'ژرارد كلمب' وزیر كشور سابق فرانسه، یك برنامه پیشگیری از خودكشی در ماه مه 2018 را آغاز كرد و وعده داد حمایت بیشتری از افسران در معرض خطر صورت گیرد.
با این حال، تلاش های دولت به دلیل عدم موفقیت در كاهش میزان خودكشی، تحت انتقاد شدید قرار گرفته است.
در ماه مارس، كمیته سلامت و ایمنی محل كار نیز زنگ خطر را در مورد وضعیت موجود خودكشی افسران پلیس به صدا درآورد.
به گزارش وزارت كشور فرانسه، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۶ افسر پلیس و ۱۶ عضو ژاندارمری خودكشی كرده‌اند.
همچنین طبق گزارش سنا در سال 2018، میزان خودكشی پلیس در فرانسه 36 درصد بیشتر از جمعیت عمومی است. به طور متوسط سالیانه، در هر یكصد هزار نفر، 14 مورد خودكشی نیروهای پلیس تخمین زده می شود.
براساس بررسی های صورت گرفته، خودكشی یكی از مسایل روزمره و متداول در سطح نیروهای پلیس فرانسه است كه شمار آن در مقایسه با میانگین خودكشی صورت گرفته در سطح مشاغل عمومی و میانگین ملی این كشور، به مراتب بالاتر است.
اروپام ** 6984 ** 1071
۰ نفر