۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83376127
T T
۰ نفر
انتقاد بازیگر فرانسوی از رفتار خشن پلیس با فعالان محیط زیست

تهران - ایرنا - بازیگر زن فرانسوی با انتشار فیلمی از رفتار خشونت آمیز پلیس علیه فعالان محیط زیست، خواستار توضیح دولت فرانسه در این باره شد.

«ماریون کوتیار» (Marion Cotillard) که با فیلم "زندگی گلگون" در سال ۲۰۰۷ به شهرتی جهانی دست یافت، به استفاده پلیس از گاز اشک آور در برخورد با فعالان محیط زیست و دانشجویان فرانسوی در روز جمعه به شدت انتقاد کرده است.

وی در حساب اینستاگرامی خود، دولت را برای پاسخ دهی به این موضوع فراخوانده است.

کوتیار که به عنوان سخنگوی سازمان صلح سبز نیز فعالیت می‌کند، در این ویدئو نشان می‌دهد که چگونه افسران پلیس در جریان اعتراض‌ها، معترضان محیط زیستی را مورد خشونت قرار می‌دهند.

دارنده جوایز اسکار، گلدن گلوب، سزار، فیلم اروپا و لومیر در حساب اینستاگرامی خود نوشته است: "دولت عزیز فرانسه آیا می‌توانید درباره این تصاویر به من توضیح دهید؟ "

کوتیار ادامه داد: "فعالان و دانشجویان فرانسوی در حالی که در پاریس علیه شرایط آب و هوایی فاجعه بار اعتراض می‌کنند با گاز اشک آور مواجه و همچنین نادیده گرفته می‌شوند."

شبکه تلویزیونی "بی. اف. ام. تی. وی" امروز (دوشنبه) گزارش داد: تصاویری که نشان می‌دهد پلیس از گاز اشک آور علیه معترضان استفاده می‌کند، بحث برانگیز است.

«کریستوف کاستَنر» وزیر کشور فرانسه از رئیس پلیس این کشور خواستار ارائه گزارشی درباره نحوه برخورد نیروهای پلیس در روز جمعه علیه معترضان زیست محیطی شده است.

طی بیش از هفت ماه گذشته، تغییرات اقلیمی در کنار مسائل اقتصادی همچون افزایش مالیات‌های سوخت موضوع تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی مردم فرانسه بوده است، چالشی که نه تنها در داخل که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به عنوان یک ضرورت اساسی در معرض نقد جدی قرار دارد.

با توجه به تبعات گرمایش زمین ناشی از انتشار گازهای گلخانه و بدنبال بازگشت موج گرما به فرانسه، اداره هواشناسی این کشور روز دوشنبه گذشته برای بیش از نیمی از مناطق این کشور از جمله منطقه پاریس وضعیت هشدار «نارنجی» صادر و در عین حال رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: همه بخش‌های دولت برای مقابله با گرمای شدید هوا بسیج شده‌اند.

گرم شدن هوا در فرانسه در چند روز اخیر مرگ سه نفر از جمله یک ورزشکار و بستری شدن پنج نفر دیگر را در جنوب این کشور به دنبال داشته است.

همچنین چهار هزار مدرسه را به تعطیلی کشاند.

روز جمعه، فرانسه با ۴۵.۹ درجه سانتیگراد، بیشترین میزان گرمای هوا را تجربه کرد که تاریخ این کشور چنین دمایی را تاکنون تجربه نکرده بود.

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته دنیا از بزرگترین آلاینده‌های محیط زیست نیز محسوب می‌شود.

کشاورزی و صنایع، بخش‌های بزرگی از خروجی اقتصادی فرانسه را تشکیل می‌دهند که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این بخش‌ها می‌تواند تقریباً" غیرممکن باشد.

** تراژدی دنباله دار خودکشی پلیس در فرانسه

خودکشی نیروهای پلیس فرانسه چند سالی است به یک تراژدی و داستانی دنباله دار در این کشور تبدیل شده است.

سندیکای کارکنان و نیروهای پلیس فرانسه از خودکشی ۲ نیروی دیگر خود خبر داده و اعلام کرد: از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۳۶ پلیس و نیروی ژاندارم در این کشور دست به خودکشی زده‌اند.

این رقم در کل سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۵ نفر بوده است.

خودکشی افسران پلیس به بحرانی جدی و در نوع خود بی نظیر در فرانسه تبدیل شده و ناتوانی در مهار این بحران، انتقادهای فراوانی را متوجه دولت این کشور کرده است.

مطالعه سال ۲۰۱۰ موسسه تحقیقات پزشکی ملی (INSERM) نشان می‌دهد، برخی عوامل از جمله خطرات شغلی، مشکلات خانوادگی، مسائل بهداشتی، اعتیاد و فشار مالی می‌توانند باعث افسردگی و در نهایت ارتکاب به خودکشی شوند.

با این حال به اعتقاد اتحادیه‌های پلیس «فشارهای بی رحمانه شغلی تا حد زیادی رو به افزایش است.

ناآرامی‌ها و متعاقب آن حجم بالای کار و دستمزد و مزایای کاری پایین از جمله علل خودکشی پلیس در فرانسه اعلام شده است.

میزان بالایی ارتکاب به خودکشی در بین افسران پلیس طی سال‌های اخیر مربوط به سال ۲۰۱۴ است که در آن سال ۵۵ افسر پلیس دست به این عمل زدند. همچنین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۰، به ترتیب ۵۴ و ۵۰ افسر پلیس فرانسه خودکشی کرده بودند.

البته، بالاترین رکورد برای خودکشی پلیس در فرانسه مربوط به سال ۱۹۹۶ است که در مجموع ۷۰ مامور دست به این عمل زده‌اند.

به گزارش وزارت کشور فرانسه، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۶ افسر پلیس و ۱۶ عضو ژاندارمری خودکشی کرده‌اند.

همچنین طبق گزارش سنا در سال ۲۰۱۸، میزان خودکشی پلیس در فرانسه ۳۶ درصد بیشتر از جمعیت عمومی است. به طور متوسط سالیانه، در هر یکصد هزار نفر، ۱۴ مورد خودکشی نیروهای پلیس تخمین زده می‌شود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته، خودکشی یکی از مسایل روزمره و متداول در سطح نیروهای پلیس فرانسه است که شمار آن در مقایسه با میانگین خودکشی صورت گرفته در سطح مشاغل عمومی و میانگین ملی این کشور، به مراتب بالاتر است.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha