۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 83275810
T T
۰ نفر
محققان كشاورزي آذربايجان شرقي به 8 ژنوتيپ بادام دست يافتند

تبريز-ايرنا- رييس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي گفت: محققان اين مجموعه به 8 ژنوتيپ جديد در محصول بادام دست يافتند كه حاصل تحقيقات براي شناسايي ارقام متحمل به آب و هواي سرد است.

حسن منيري فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: با توجه به جايگاه مهم كشور در توليد جهاني محصول بادام، با اصلاح و توسعه ارقام جديد اين جايگاه بايد حفظ شود و در اين رابطه دستيابي به 8 ژنوتيپ اميد بخش و ديرگل و متحمل به سرما در بادام با عملكرد بالامحقق شد.
منيري فر ادامه داد: اين رقم داراي ميوه درشت به اندازه 52 گرم، قند بالاي 20 درصد، بافت بسيار محكم، هسته كوچك با مغز شيرين و جدا شونده بوده و به دليل قابليت انبارماني زياد براي ارسال به بازارهاي دور دست بسيار مناسب است.
وي گفت: عملكرد رقم جديد بادام بيش از 16 تن در هكتار است كه حدود چهار تن از ارقام پرمحصول و تجاري موجود در كشور بيشتر بوده و ميوه اين رقم در اوايل مرداد رسيده و براي مقاصد تبديلي و تازه خوري كاربرد دارد.
وي افزود: مطالعه روش هاي حفاظتي و راه هاي كاهش خسارت سرما در باغات استان آذربايجان شرقي، با شناسايي ارقام متحمل به سرما، استفاده از مواد ضد يخ گياهي، محلول هاي غذايي و مديريت باغات در اين تحقيق علمي مورد توجه قرار گرفته است.
منيري فر با بيان اينكه مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان فعاليت‌هاي خود را براساس سياست‌هاي سازمان مركزي بر روي 6 وظيفه اصلي سازمان متمركز كرده است، اجراي150 فقره طرح تحقيقات ملي و استاني، فعاليت هاي ترويجي، تاليف بيش از 30 فقره گزارش نهايي طرح هاي خاتمه ‌يافته و تهيه و انتشار بيش از 150 مقاله از فعاليت هاي تحقيقاتي مركز در مجلات علمي پژوهشي و همايش هاي علمي را از جمله اين فعاليت ها برشمرد.
وي اظهار داشت: اين اقدامات شامل مشاركت در معرفي يك رقم كلزا به نام نفيس، مشاركت در معرفي يك رقم گلرنگ به نام پرنيان، مشاركت در معرفي يك رقم گندم به نام زرينه، مشاركت در معرفي يك رقم لوبياي قرمز بنام ياقوت، ادامه اصلاح توده بومي پياز قرمز آذرشهر از طريق گزينش لاين هاي S1 و توليد واريته سنتتيك جديد و سه رقم علوفه در دست معرفي، دو رقم يونجه و معرفي يك رقم سنتتيك اسپرس در حال تداوم است.
منيري فر به موضوع حفظ ذخاير ژنتيكي و توسعه باغات ايستگاه باغباني سهند اشاره كرد و افزود: حفظ و نگهداري ارقام و ژنوتيپ هاي داخلي و خارجي زردآلو در قالب كلكسيون با بيش از100 رقم، حفظ و نگهداري ارقام و ژنوتيپ هاي داخلي و خارجي بادام در قالب كلكسيون با بيش از 80 رقم، توليد و توسعه بيش از هفت هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده بادام و زردآلو با همكاري بخش خصوصي و تشكيل كلكسيون ارقام بومي انگور با بيش از 80 رقم محلي در ايستگاه ملكان اجرا شده است.
وي توليد بيش از 10 هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده درختان ميوه در ايستگاه فوق با همكاري بخش خصوصي، راه اندازي توليد پايه هاي رويشي و نهال گلداني درختان ميوه در گلخانه ايستگاه به مساحت يكهزار مترمربع، اجراي پروژه خاص شناسايي و جمع آوري ارقام درختان ميوه متحمل به سرما در استان را از ديگر فعاليت هاي مركز عنوان كرد.
منيري فر همچنين به همكاري بخش آبخيزداري مركز با ديگر ارگان ها و سازمان هاي اجرايي شامل طراحي استفاده از سطوح آبگير باران به منظور افزايش پوشش گياهي و تأمين آب شرب وحوش در جزيره اسلامي در قالب قرار داد پژوهشي با اداراه كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي اشاره كرد.
وي گفت: مطالعات جامع منابع طبيعي و آبخيزداري حوضه آبريز عاشقلو و ارايه طرح اجرايي آبخيزداري براي اين حوزه در قالب قرارداد مشاوره با اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، بررسي احتمال وقوع سرمازدگي زودرس پاييزي و ديررس بهاري در باغات آذربايجان شرقي با استفاده از GIS در قالب قرارداد پژوهشي با مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي از ديگر برنامه هاي اين مركز تحقيقاتي است.
/3071/3038

سرخط اخبار استان‌ها