۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۲۸
کد خبر: 83257389
T T
۰ نفر

نبود سالن تخصصي، چالش عمده تئاتر در زنجان

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۲۸
کد خبر: 83257389
نبود سالن تخصصي، چالش عمده تئاتر در زنجان

زنجان - ايرنا - نبود سالن تخصصي و ملزومات سخت افزاري مورد نياز براي اجراهاي فاخر نمايشي به دغدغه عمده هنرمندان تئاتر در استان زنجان تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، با وجود تلاش هايي كه براي تامين نيازهاي سخت افزاري در حوزه تئاتر طي چند سال گذشته در زنجان انجام شده است ولي به اعتقاد رئيس انجمن هنرهاي نمايشي استان زنجان، نبود سالن تخصصي براي تئاتر همچنان يك مساله جدي و كمبود اساسي است.
حسين نجفي معتقد است: سالن هاي عمومي موجود در استان جوابگوي اجراهاي عمومي آثار نمايشي نيست و براي ارتقاي كمي و كيفي آثار نمايشي وجود يك سالن تخصصي از ضروريات است.
وي با بيان اينكه وجود ضعف هاي سخت افزاري، زنجان را از ميزباني جشنواره هاي ملي در حوزه هنرهاي نمايشي محروم كرده است، اظهار داشت: در طول سال 262 جشنواره در زمينه هنرهاي نمايشي در سطح كشور برگزار مي شود كه متاسفانه زنجان ميزبان هيچكدام از آنها نيست در صورتي كه برگزاري جشنواره ها مي تواند زمينه اي براي تبادل داشته ها و تجربيات هنرمندان را فراهم كرده و باعث رونق و ارتقاي هنر نمايش در استان شود.
به گزارش ايرنا، عمليات اجرايي احداث سالن تخصصي تئاتر در زنجان از 12 سال پيش آغاز شده است، و در زمان حاضر اين طرح فقط 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان در اين باره گفت: در سال 97 حدود 18ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار براي تكميل سالن تحصصي تئاتر زنجان در نظر گرفته شد تا عمليات اجرايي اين طرح دوباره از سر گرفته شود.
فاطمه كرباسي با بيان اينكه قرارداد جديد تكميل طرح سالن تخصصي تئاتر زنجان به ارزش 450 ميليارد ريال با پيمانكار بسته شده است، افزود: قرار داد جديد تكميل اين پروژه 18 ماهه است كه اميدواريم با تامين اعتبار لازم در مدت زماني مشخص شده، اين طرح به مرحله بهره برداري برسد.
وي اظهار داشت: با هماهنگي هاي انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار است تا عمليات تجهيز سالن تخصصي تئاتر زنجان بر عهده اين وزراتخانه باشد.
معاون امور هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان نيز با بيان اينكه سال گذشته فعاليت هاي گسترده اي در حوزه تئاتر در اين استان انجام شد، گفت: ارتقاي كيفيت آثار نمايشي از طريق برگزاري كارگاههاي مختلف آموزشي براي هنرمندان از برنامه هاي عمده حوزه تئاتر در سال جاري خواهد بود.
محمود عليمحمدي توجه ويژه به تئاتر كودك را نيز از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي سال جاري در حوزه تئاتر در استان اعلام كرد و افزود: در اين حوزه ظرفيت هاي قابل توجهي در استان وجود دارد.
وي و از فعاليت 2 آموزشگاه تئاتر در شهر زنجان خبر داد و گفت: تلاش ما اين است تا با ترغيب بخش خصوصي، راه اندازي آموزشگاه هنرهاي نمايشي در ساير شهرستان هاي استان نيز توسعه پيدا كند.
به گزارش ايرنا هم اكنون 20 گروه نمايش در استان زنجان فعاليت دارند كه از اين تعداد، 13 گروه داراي پروانه فعاليت و مجوز رسمي هستند.
7 فروردين برابر با 27 مارس روز جهاني هنرهاي نمايشي است كه از سال 1393 براي ثبت به عنوان «روز ملي هنرهاي نمايشي» در تقويم رسمي كشور مطرح و سرانجام در سال 1395 و در جلسه 783 شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تقويم به ثبت رسيده است.
8068/3088

سرخط اخبار استان‌ها