۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83250971
T T
۰ نفر

هلند ايران، چشم انتظار مهمانان نوروزي

۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83250971
هلند ايران، چشم انتظار مهمانان نوروزي

خمين - ايرنا - شهرستان محلات با 2079 كيلومترمربع مساحت در جنوب شرقي استان مركزي و در فاصله 262 كيلومتري از پايتخت با آب و هوايي دل انگيز در بهار، باغات گل و چشمه‌هاي آبگرم در تعطيلات نوروز پذيراي مسافران بسياري است.

به گزارش ايرنا، باغات گل محلات در فصول مختلف مسافران را به ديدن زيباترين آفريده خداوند دعوت مي كند.
خيابان‌هاي احاطه شده با چنارهاي قديمي سر به فلك كشيده، زيبايي هاي طبيعت خداوندي در ميان تلاقي كوه هاي البرز و زاگرس منظره‌اي ديدني، به اين شهر تاريخي در آستانه نوروز بخشيده است.
در بدو ورود به شهر محلات، تلاقي آبي آسمان صاف با كوه‌هاي حاشيه شهر، حس تازه اي از جنس نو شدن، شكوفايي و رستاخيز طبيعت مي دهد.

*** باغات گل زيبا و رنگارنگ
شهر محلات به واسطه مزارع بزرگ پرورش گل، نبود آلودگي هوا به القابي مانند هلند ايران، بهشت هزار رنگ، بهشت افسانه اي و شهر گل ها شهرت يافته ‌است.
شهري آرميده در آغوش گل هاي رنگارنگ با زيبايي‌هاي بصري، باغات گل در 350 مجموعه گلخانه به مساحت 900هكتار، پذيراي گردشگران بسياري به ويژه در تعطيلات نوروز و تابستان است.
اين شهرستان بزرگ‌ ترين گلزارهاي كشور را در خود جاي داده‌ است و بيش از 95 درصد گل‌هاي فصلي و نشايي كشور در اين شهرستان توليد و عرضه مي‌شود.
توليد 700 نوع كاكتوس، توليد گل‌هاي داوودي در قالب بيش از 800 رنگ با انجام اعمال ژنتيكي و توليد و صادرات گل زيباي ژِربِرا از ديگر توانمندي‌هاي خاص اين شهرستان درزمينه توليد گل و گياهان زينتي است.

*** چشمه شفابخش آب گرم محلات
نام محلات علاوه بر عجين شدن با گل‌هاي رنگارنگ، با گردشگري سلامت نيز گره خورده است.
اين آبگرم‌ها در غالب مجموعه‌اي در 15 كيلومتري شرق اين شهرستان قرار دارند و از زمان‌هاي دور تا به امروز شفا بخش بيماري‌هاي فراواني چون رماتيسم عنوان شده اند.
اين چشمه‌هاي آبگرم شامل 6 چشمه به نام‌هاي شفا، دنبه، سليمانيه، سودا (بختياري) و حكيم هستند كه هر كدام داراي اثرات شفا بخش مخصوص به خود هستند.
چشمه جوشان و شفابخش آب گرم محلات قطب گردشگري سلامت در استان مركزي محسوب مي شوند و اين چشمه ها حلقه اتصال چرخه گردشگري، جاذبه هاي طبيعي و تاريخي اين شهرستان است
تركيبات آب اين چشمه شامل سولفات است كه در درمان بيماري هاي نقرس و بيماري هاي كبدي، صفراوي، كليوي و دستگاه گوارش موثر است.
سال هاست كه مردم ايران به ويژه استان مركزي و شهرهاي همجوار قم، كاشان و اصفهان براي درمان، تفريح و گردش به محلات و آبگرم روي مي آورند و در فصول بهار و تابستان از چشمه هاي آب گرم محلات استفاده مي كنند.

*** چشمه هميشه جوشان سرچشمه
سرچشمه محلات از چشمه‌هاي پر آب طبيعي استان مركزي است كه در شمال اين شهر و در دامنه رشته كوه هفتاد قله قرار دارد و اين سرچشمه در بلندترين نقطه شهري محلات قرار گرفته و مكاني بسيار مناسب و خوش آب و هوايي را براي گردشگران داخلي و خارجي فراهم آورده است.
اين مركز داراي امكانات مناسب تفريحي و سرگرمي است و در طول سال مورد استقبال مردم استان مركزي و استان هاي اطراف است.
آب زلال و روان ارمغان سرچشمه است و مسافران پس از استفاده از آبگرم محلات براي استراحت به سرچشمه مي روند.

‎*** آتشكده آتشكوه
آتشكده آتشكوه ديگر اثر باستاني شهرستان محلات و جزء مهمترين آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمين كهن ايران است كه در منطقه نيم ورمحلات استان مركزي واقع شده است.
عظمت اين بنا به‌ حدي است كه بي شك جز برترين آتشكده‌هاي زرتشتيان جهان به شمار مي‌رود و تعطيلات نوروزي بهترين فرصت براي بازديد علاقه‌مندان از اين بناست.
اين آتشكده در پنج كيلومتري جاده نيم ور و نزديكي روستاي آتشكوه قرار دارد و مورخان بناي اين آتشكده را متعلق به دوره ساسانيان دانسته و براساس شواهد و قرائن، بناي آن تا قرن ‎چهارم هجري مورد استقاده است.
تالار اصلي يا شرقي آتشكده احتمالا محل آتشدان و نيايش بوده و شامل تالاري مربع شكل است كه هر ضلع آن از بيرون 60 متر طول دارد و داراي ‎ چهارستون مستحكم بوده كه از سنگ و ساروج ساخته شده و گنبد و طاق اين بناي عظيم روي اين ‎چهار ستون استوار است.

*** محوطه تاريخي خورهه
محوطه تاريخي و باستاني خورهه در مجاورت روستايي به همين نام و در 48 كيلومتري شمال شرق شهرستان محلات، در استان مركزي قرار دارد.
آتشكده خورهه، محلات از يك بناي اربابي شامل بخش دروني، اتاق هاي متعدد و محوطه بيروني تشكيل شده است.
از اين محوطه تاريخي تنها دو ستون متشكل از شش قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت متر، بقاياي فرو ريخته ستون ها، بخشي از ديواره هاي سنگي و گورها به جا مانده است.
ايوان اصلي داراي 12 ستون در دو رديف بوده كه اكنون دو ستون آن باقي مانده است و جنس آنها از جنس سنگ تراورتن محلات است كه اكنون نيز داراي معادني است.
اين آثار با آثاري چون تخت جمشيد از نظر نقش بندي تفاوت داشته و از پايه ستون به طرف بالا به شكل مخروطه ناقص باريك ساخته شده و سطح مخروط ها حلزوني است.
منطقه خورهه از هزاره دوم پيش از ميلاد مسكوني بوده كه از اين معبد تنها دو ستون به ارتفاع شش متر با حجاري هاي زيبا در بالاي آن باقي مانده است و به گفته باستان شناسان در اين محل بنايي ييلاقي براي اشراف سلوكي و معبدي اشكاني قرار داشته است.

*** سنگ نگاره هاي نيم ور محلات
در كوه هاي اطراف شهر نيم ور دو محوطه با نقوش سنگ نگاره ها كشف شده كه 90 درصد آنها نقوش بزكوهي است.
اين نقوش در طرح هاي مختلف و در سبك واقع گرايي، طبيعت گرايي و انديشه نگاري هستند كه هر كدام از آنها پيام يا مضمون خاصي دارد.
نقش بزكوهي به مضمون آبخواهي، زايندگي، بركت و محافظت است كه در نماد شناسي جهاني هم مضموني شبيه ايران دارد زيرا اغلب آنها در كنار رودخانه كه گذر آب بوده قرار دارد و اندازه اين نقوش از 2 تا 17 سانتيمتر متفاوت است.
در ميان اين سنگ نگاره ها نقوش سگ و اسب سوار هاي متعدد وجود دارد كه نشان از اهلي كردن اين حيوانات توسط انسان هايي است كه در اين مكان زندگي مي كرده اند.
علائم خطي در اين سنگ نگاره ها كشف شده كه شبيه آنها در لوح گلي كنار صندل جيرفت و شوش هم وجود دارد.

*** قلعه جمشيديه
يكي از ديگر آثار تاريخي كه همچون نگيني در دل محلات مي‌درخشد، قلعه جمشيديه يا قلعه‌ گبري است.
اين قلعه كه همچون دژي محكم و استوار در مقابل تجاوز غارتگران ايستاده است، نسبت به همتايان خود از سلامت بيشتري برخوردار است.
نكته جالب ديگري كه به وضوح در اين قلعه مشاهده مي‌شود، ضد حريق بودن آن است.
شهرستان محلات با 55 هزار نفر جمعيت قطب توليد گل و گياهان زينتي ، سنگ نما ،ماهيان زينتي ، تريكوي كشور محسوب مي شود.
7277/3075/
گزارش از افسانه آروند

سرخط اخبار استان‌ها