معاون نخست وزیر نیوزیلند به اندونزی و تركیه سفر می كند

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند: درپی حادثه تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند، وینستون پیترزمعاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند چهارشنبه شب سفر خود را به دو كشور اندونزی و تركیه آغاز خواهد كرد تا پیام ابراز همدردی و حمایت این كشور را با مسلمانان وخانواده قربانیان این حادثه به كشورهای اسلامی برساند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، افكار عمومی در كشورهای جهان اسلامی از اقدام تروریستی علیه مسلمانان نیوزیلند كه تاكنون 50 نفر قربانی و دهها مجروح برجای گذاشته ، ملتهب و نگران است.
نیوزلند هرالد دراین زمینه گزارش داد كه سفر معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند به این دو كشور اسلامی كه گام بسیار مهمی در شرایط كنونی است بزودی آغاز می شود. ناظران بین المللی این اقدام را گامی در مدیریت بحران حادثه تروریستی نیوزیلند توسط دولت جیسیندا آردرن نخست وزیر این كشور می دانند.
پیترز معاون نخست وزیر نیوزیلند درمورد سفرش به رسانه های این كشور گفت:نخست و مهمتر از همه این است كه این سفر فرصنی را برای همدردی و اعلام حمایت از اندونزی و دیگر كشورهایی كه اتباع آنها در میان قربانیان بودند، فراهم می سازد.
وی با بیان اینكه تعداد زیادی قربانیان و مجروحان فاجعه تروریستی كرایست چرچ را اتباع اندونزی تشكیل می دهند، تاكید كرد: در این سفر به طور رسمی مقام های ارشد اندونزی و تركیه را در جریان اقدامات و واكنش نیوزیلند به این عملیات تروریستی خواهم گذاشت.
پیترز تاكید كرد دراین سفرها عمیق ترین همدردی دولت نیوزیلند با این كشورها ابراز خواهد شد.
به گفته وی اگرچه وی قرار بود از مدتی پیش به اندونزی سفر كند اما حادثه تروریستی زمان و هدف سفر را تحت الشعاع قرار داد.
پیترز قرار است سفر خود به جاكارتا پایتخت اندونزی را امشب آغاز كند.
طبق گزارش هرالد نیوز معاون نخست وزیر نیوزیلند همچنین قرار است در جاكارتا با رنتو مرسودی وزیر امورخارجه و دیگر مقام های ارشد این كشور گفت وگوهای دو جانبه ای را در زمینه همكاری های دو جانبه در منطقه آسیا- پاسفیك مورد پیگیری قرار دهد.
پس از حضور در اندونزی قرار است پیترز به تركیه برای شركت در نشست ویژه وزیران سازمان همكاری اسلامی درمورد حادثه تروریستی نیوزیلند سفرخواهد كرد.
نشست فوق العاده وزیران امور خارجه كشورهای سازمان همكاری اسلامی با موضوع حادثه تروریستی نیوزیلند، روز جمعه، دوم فروردین ماه در استانبول تركیه برگزار می‌شود.
در این نشست یكروزه، گزارش فعالیت سازمان همكاری اسلامی درخصوص حفاظت از جوامع اسلامی در جهان، مبارزه با تروریسم و هوشیاری نسبت به اسلام هراسی، با حضور وزیران خارجه عضو این سازمان ارائه می شود.
قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دراین نشست شركت كند.
درپی حمله یك مهاجم تروریست در روز 15 مارس سال جاری میلادی(24 اسفند97) به نمازگزاران در دو مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر كرایست چرچ نیوزلند، 50 نمازگزار به شهادت رسیدند و دستكم 50 نفر دیگر مجروح شدند. متهم اصلی این اقدام تروریستی فردی 28 ساله موسوم به «برنتون هریسون ترنت» اهل استرالیاست كه تصاویر جنایت وی از فیسبوك پخش شد و در شبكه های اجتماعی دیگر نیز بازنشر شد.
نخست وزیر نیوزیلند اعلام كرد كه ضمن شركت در نشست فوق العاده وزیران سازمان همكاری اسلامی فرصت مناسبی برای این كشور در پیوستن به دیگر كشورها برای مقابله با تروریسم فراهم می شود.
وی تاكید كرد این نشست همچنین فرصتی برای گفت وگو و همكاری در مورد تقویت ' تفاهم و بردباردی مذهبی' در جوامع را فراهم می سازد.
معاون نخست وزیر كه به همراه وزیر ارتباطات قومی نیوزیلند به جاكارتا و استانبول سفرمی كند،گفت كه حمله تروریستی مهاجم كاملا مغایر با افكار و آرای نیوزیلند است و مردم و دولت نیوزیلند آن را كاملا محكوم كرده اند.
حمله به مساجد كرایست چرچ كه «جاسیندار آردن» نخست وزیر نیوزیلند از آن به روز تاریك تاریخ این كشور یاد كرد، با واكنش های گسترده و تند مقام های كشورهای مختلف جهان از جمله كشورهای اسلامی روبه رو شده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه دوشنبه گذشته در خصوص حادثه تروریستی حمله به مساجد نیوزیلند گفت كه این یك اقدام فردی نبوده و به صورت سازمان یافته روی داده است.
اردوغان درباره این حادثه تروریستی افزود: كه این حمله بخشی از یك حمله بزرگتر به تركیه و اسلام است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از سكوت رسانه‌های غربی در قبال تروریسم علیه مسلمان‌ها انتقاد كرده و گفته بود: اروپا درباره این مسئله ساكت است.
رئیس‌ جمهوری تركیه همچنین گفته بود كه عامل كشتار نیوزیلند تفاوتی با تروریست‌های داعشی ندارد.
وی در واكنش به توییت اخیر «یائیر نتانیاهو» پسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما تا روز قیامت در استانبول حضور خواهیم داشت و هیچ كس نمی تواند این شهر را دوباره به قسطنطنیه تبدیل كند.
یائیر نتانیاهو جمعه در صفحه توئیتری اش گفته بود: استانبول در واقع قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم شرقی (بیزانس) است كه به مدت هزار سال مركز مسیحیان ارتودكس بوده و ترك ها آن جا را اشغال كردند.
اردوغان همچنین افزود: جملات پسر نتانیاهو كه در راس قدرت در اسرائیل قرار دارد، بسیار شبیه عبارت تروریست استرالیایی در حادثه مساجد نیوزیلند است و نشان می دهد كه منبع تغذیه این سخنان یكسان است.
اردوغان گفت: با ارسال پیامی از نیوزیلند ما را امتحان می كنند، و می خواهند صبر و عزم تركیه را به بوته آزمایش بگذراند.
وی با بیان این كه در این واقعه از اروپا صدایی در نیامد و رسانه های غربی در این موضوع موذیانه عمل می كنند، افزود: پشت پرده این بیانیه یك سازمان بسیار جدی قرار دارد. چرا غرب ساكت است؟ چرا رسانه‌های غربی در قبال این حملات ساكت می مانند؟
رئیس جمهوری تركیه ادامه داد: ما می توانیم با تمامی افرادی كه به مسلمانان و بی گناهان در سراسر جهان تعدی می كنند، مقابله كنیم.
اردوغان ادامه داد: آنها می خواهند ما را با انجام صدها حمله به مساجد، اتحادیه ها و شهروندان ما در اروپا امتحان كنند، اما ما به آنها می گوییم كه پیام های شما را دریافت كردیم و از احساسات و اهدافتان مطلع شدیم.
اندونزی نیز ضمن محكوم كردن حادثه تروریستی نیوزیلند واكنش تندی به اظهارات نژادپرستانه 'فریزر آنینگ' سناتور استرالیایی در مورد این حادثه داشت.
'فریزر آنینگ' سناتور استرالیایی هنگام مصاحبه با یك رسانه استرالیایی در ملبورن در مورد علت بروز حادثه تروریستی در نیوزیلند اظهاراتی نژاد پرستانه علیه مسلمانان داشت و یك نوجوان استرالیایی در واكنش به این اظهارات وی را با تخم مرغ هدف حمله قرار داد كه این موضوع سبب درگیری این سناتور با نوجوان شد.
آنینگ روز دوشنبه گذشته در اظهاراتش گفت كه میان حمله تروریستی علیه مسلمانان در نیوزیلند و افزایش خشونت ها در استرالیا با شدت یافتن روند مهاجرت مسلمانان به این كشورها ارتباط وجود دارد.
وزارت امورخارجه اندونزی درپی این موضوع با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه وزیر امورخارجه این كشور با فراخوانی سفیر استرالیا در جاكارتا ، موضع گیری و اظهارات سناتور افراط گرای این كشور در قبال مسلمانان و قتل عام كرایست چرچ را محكوم كرده است.
رنتو مرسودی وزیر امورخارجه اندونزی در جلسه احضار ' گری كوئینلند' Gary Quinlan گفت كه جاكارتا قویا این اظهارات نژادپرستانه علیه مسلمانان را محكوم می كند.
یكی از سخنگویان وزارت امورخارجه اندونزی نیز در سخنانی تاكید كرد : این گونه اظهارات بیانگر عدم درك صحیح سناتور استرالیایی از اسلام و دیدگاه كوته بینانه وی درمورد مذهب اسلام است.
وی افزود:اقدامات تروریستی با هیچ یك از مذاهب ارتباط ندارد. دیدگاه نامناسب سناتور استرالیایی در جهان ،چه استرالیا ، اندونزی و یا جای دیگر باشد،جایگاهی ندارد.
آساق**1599 **1600

سرخط اخبار جهان