روزنامه قطری: ائتلاف خودخوانده سعودی در تنگنای هولناكی است

تهران - ایرنا - روزنامه قطری 'الشرق' در گزارشی با اشاره به اعتراضات یمنی ها به عملی نشدن اهداف ادعایی ائتلاف خودخوانده به سركردگی عربستان و طمع ورزی ابوظبی در یمن، تاكید كرد كه این ائتلاف در 'تنگنایی هولناكی' گرفتار شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزنامه قطری افزود كه اعتراضات یمنی ها با تمام رویكردها به رهبران ائتلاف سعودی- اماراتی بالا گرفته، تا جایی كه 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن اخیرا از 'ملك سلمان' شاه سعودی خواسته كه مسؤولیت خود را در قبال 30 میلیون یمنی بپذیرد.
الشرق اضافه كرد: از سویی دیگر 'صالح سمیع' استاندار استان 'المحویت' در یك برنامه تلویزیونی كه از ریاض پایتخت عربستان پخش می شود، تاكید كرد كه منصور هادی تنها حمایت ریاض را می خواهد نه طرف دیگری.
'علی البجیری' یكی از رهبران جنوب یمن نیز دو روز پیش در مصاحبه با روزنامه الشرق تاكید كرد كه ائتلاف سعودی از مسیر اهداف خود خارج شده و دیگر به فكر طمع ورزی و غارت ثروت های یمن است .
وی ادامه داد: این ائتلاف ابزاری در دستان 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی شده تا به كمك آن علاوه بر كنترل نفت، گاز، بنادر، فرودگاه ها و ثروت های دریایی یمن، برنامه های تخریبی خود را نیز پیش ببرند.
پیش تر هم 'فادی باعوم' رییس دفتر سیاسی 'جنبش جنوب یمن' در مصاحبه با پایگاه خبری 'مارب پرس' تاكید كرده بود كه ابوظبی ثروت های یمن را غارت می كند.
وی خاطر نشان كرد كه ائتلاف سعودی به هدف (ادعایی) بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی به قدرت وارد یمن شد، اما ماموریت خود را اجرایی نكرد و طی این سال ها 'جنبش انصارالله' با این كه در مقایسه با عربستان امكانات محدودی داشتند، موفق بوده اند.
الشرق در گزارش خود ادامه داد: بسیاری از یمنی ها در داخل و خارج این كشور از رییس جمهوری مستعفی می خواهند كه صراحتا اعلام كند كه امارات دیگر در خاك یمن كارایی ندارد و باید نیروهای خود را از كشور خارج كند و ریاض به تنهایی مسؤلیت امور را در دست گیرد.
این روزنامه قطری تاكید كرد: موضوع تعجب آور برای بسیاری از كسانی كه از تجهیزات نظامی عربستان آگاه هستند، آن است كه با وجود تمام این ادوات و صرف هزینه های كلان چرا منطقه 'حجور' كه در مرزهای جنوبی عربستان قرار دارد، دچار چنین ناآرامی هایی شد تا جایی كه ناآرامی ها به استان حده، منطقه صعده و منطقه جوف هم رسید. آیا نیروهای عربستان پس از گذشت چهار سال پیاپی از جنگ یمن نمی توانند كنترل امور را در دست گیرند یا این كه تمایلی به انجام این كار ندارند. این موضوع قدرت نظامی عربستان را زیر سوال برده است .
این روزنامه قطری افزود كه عربستان باید عزم خود را جزم كند و در خصوص ائتلاف با دیگران به سرعت تجدید نظر كند، به ویژه این كه مجلس سنای آمریكا همپیمان قدرتمند عربستان هم با پیش نویس قطعنامه پایان حمایت واشنگتن از تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن موافقت كرده و با توجه به تمام این موضوعات امارات و عربستان در تنگایی هولناكی گرفتار شده اند.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این كشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
جنگ تاكنون بیش از 16 هزار كشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو كرده است، به گونه ای كه سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این كشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی' نامید.
خاورم**3224**1651

سرخط اخبار جهان