۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 83234095
T T
۰ نفر
تربيت انسان فلسفه بعثت پيامبران الهي بوده است

خرم آباد - ايرنا - نماينده ولي فقيه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: تربيت و تهذيب نفوس انسان فلسفه بعثت پيامبران الهي بوده است.

به گزارش ايرنا به نقل از دفتر نماينده ولي فقيه در استان ، آيت الله سيد احمد ميرعمادي در سخنراني در حرم مطهر رضوي با اشاره به اينكه يكي از ابعاد مهم زندگي امام رضا (ع) بُعد اخلاقي و تربيتي ايشان است، اظهار داشت: مساله تربيت يكي از كارهاي بسيار مهم، حساس و ظريف است به طوريكه خداي متعال خود را به عنوان مربي و رب العالمين ناميده است.
وي گفت: خدا خالق و مربي است و خالقيت خدا اشاره به هستي بخشي خدا بوده اما مربي بودن خداوند جنبه تربيتي دارد، خدا موجود را آفريده و او را پرورش مي‌دهد و استعدادهايش را شكوفا مي‌كند.
وي افزود: خداوند متعال هر موجودي را كه آفريده تربيت كرده و پيامبران الهي كه مبعوث به رسالت شده اند نيز مهم‌ترين رسالتشان تعليم و تربيت بوده، پس اين دليل بر اهميت تربيت است.
نماينده ولي فقيه در لرستان بيان كرد: تربيت و تهذيب نفوس انسان فلسفه بعثت پيامبران الهي بوده است.
آيت الله ميرعمادي بيان داشت: بزرگترين نعمت و موهبت الهي فرزند است، فرزند همه وجود انسان بوده و تمام تلاش انسان بر اين است كه فرزند صالح، درستكار و مؤمن تربيت كند و از خود نسلي به جاي بگذارد كه اين نسل پاك، با ايمان، با تقوا و اهل خدا باشد.
وي گفت: تربيت فرزند خوب كار آساني نيست، نبايد مساله تربيت را سهل و آسان تصور كرد، مبادا مسئوليت تربيت فرزند را سبك بشماريم، اگر مساله تربيت فرزند كار آساني بود خدا خودش متولي تربيت نمي‌شد.
آيت الله ميرعمادي با اشاره به اينكه امروز استكبار براي فرزنداني كه متولد مي‌شوند ابزار ضد تربيتي و ضد اخلاقي درست كرده است اظهار داشت: حساسيت تربيت آنقدر فراوان است كه قرآن كريم به عنوان كتاب تربيت و كتاب هدايت مي باشد.
وي با اشاره به پنج اصل تربيتي امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: اصل نخست، اصل تكريم و احترام به فرزند و خودداري از توهين به فرزند است.
وي گفت: اصل دوم، اصل تعليم فضائل و مكارم اخلاقي است و بايد مكارم اخلاقي را به فرزندان خود ياد دهيد، اگر مي‌خواهيد فرزند خوب تربيت شود بايد تعليم را جدي گرفت.
نماينده ولي فقيه در لرستان با اشاره به لزوم تعليم عملي و گفتاري فرزندان در تربيت بيان كرد: حلال و حرام را به فرزندان بياموزيد تا فرزندانتان رعايت كنند، صدقه دهيد تا فرزند شما ياد بگيرد صدقه بدهد.
آيت الله ميرعمادي افزود: اصل سوم، اصل تفويض امر به فرزند است و بايد برخي كارها را به فرزندانتان واگذار كنيد، و در برخي امور با آنها مشورت كنيد.
وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري در بيانيه‌اي گام دوم انقلاب بر سپرده شدن امور به جوانان تاكيد داشته اند ادامه داد: به فرزندان و جوانان اعتماد كنيد، كاري كه به جوان سپرده شود به نحو احسن انجام خواهد شد.
امام جمعه خرم آباد اصل چهارم را اصل تغذيه حلال دانست و گفت: اصل پنجم در تربيت فرزندان اصل محبت و مهرباني و اصل رئوف بودن است كه در اين زمينه از امام رضا (ع) بايد درس بگيريم.
3210/6060

سرخط اخبار استان‌ها