۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۳۴
کد خبر: 83227355
T T
۰ نفر
رئیس جمهور بلاروس: با مشاركت روسیه پول واحد چاپ می كنیم

مسكو - ایرنا - رئیس جمهوری بلاروس اعلام كرد كه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر سر ایجاد یك پول مشترك بر اساس روبل (واحد پول دو كشور) به توافق رسیده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، الكساندر لوكاشنكو در یك گفت وگو با مردم بلاروس اظهار داشت: صحبت از روبل بلاروس یا روسیه نیست بلكه قرار است یك پول جدید بر اساس واحد روبل به صورت مشترك توسط دو كشور تولید شود.
ساعاتی پس از انتشار این خبر، دمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به اظهارات لوكاشنكو واكنش نشان داد و گفت كه كرملین خبری از این طرح ندارد.
وی در عین حال گفت: با توجه به تلاش روسیه و بلاروس برای حركت به سمت تشكیل یك اتحادیه واحد، می توانیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم .
به گزارش اسپوتنیك، پسكوف این را هم گفت كه قطعی شدن این مساله نیاز به كار كارشناسی دارد.
گفتنی است، روسیه و بلاروس در چهارچوب جامعه همسود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان امنیت جمعی با یكدیگر همكاری می كنند.
دو كشور همچنین در سال 1998 موافقت نامه ای را برای ایجاد دولت اتحادی بین دو كشور امضا كرده اند و در راستای اجرای آن هر سال روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای خارجه و سران مجالس قانونگذاری دو كشور با یكدیگر دیدار و درباره همكاریهای دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر می كنند.
بلاروس نزدیكترین متحد روسیه در جامعه همسود و كشورهای دیگر است.
رئیس جمهوری بلاروس دی ماه امسال در اظهار نظری كه 180 درجه با موضع اخیر او فاصله دارد بشدت از روسیه انتقاد كرد و این كشور را متهم كرد كه به دنبال تبدیل بلاروس به یكی از استان های خود است.
وی همچنین در مورد پیامدهای خودداری روسیه از تسهیلات مالیاتی در صادرات نفت به بلاروس هشدار داد، اعلام كرد كه روسیه در صورت پافشاری در موضع خود، بلاروس را به عنوان تنها متحد در غرب خود از دست خواهد داد.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان