گزارش رسانه تاجیک از اعلام عزای عمومی فرامنطقه‌ای برای شهادت رئیسی

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسیاپلاس در گزارشی نوشت: در پی درگذشت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی در سقوط بالگرد دست‌کم هشت کشور عزای عمومی اعلام و بیشتر شخصیت‌ها و مقامات جهان نیز پیام تسلیت ارسال کرده اند.

به گزارش ایرنا، آسیاپلاس رسانه تاجیکستان روز سه‌شنبه نوشت: در بیشتر این کشورها یک روز عزای عمومی اعلام شده است، در سوریه و لبنان سه روز و در تاجیکستان دو روز و در ایران این عزای عمومی به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، به تمامی رادیو و تلویزیون های دولتی این کشور دستور داده شده که به مدت دو روز از پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده خودداری کنند. نورالدین سعید رئیس رادیو و تلویزیون های دولتی تاجیکستان به ریانووستی گفت که این تصمیم توسط این کمیته گرفته شده و این نشانه تسلیت دولت و ساکنان تاجیکستان و همدردی با مردم دوستمان ایران است.

آسیاپلاس در گزارش خود نوشت: روز گذشته امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان در پیامی به آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و محمد مخبر مدیر قوه مجریه تسلیت گفت.

او در پیام خود نوشت: ما شخصیت دولتمرد برجسته آیت الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی می‌داریم و از مشارکت خلاقانه وی در توسعه همه جانبه روابط دوستی و همکاری های متقابل سودمند تاجیکستان و ایران و حل مشکلات منطقه ای و بین المللی قدردانی می کنیم. در این روزهای تلخ، ما در کنار ایران و مردم آن ایستاده ایم.»

همچنین یک پیام تسلیت از طرف رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

آسیاپلاس نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رابطه با در گذشت رئیسی یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد تا در درد مردم ایران شریک شود.

اردوغان در سخنرانی خود خطاب به ملت گفت: ما در جلسه دولت تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد عمیق مردم ایران یک روز عزای ملی در کشورمان اعلام کنیم.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز در در بیانیه ای رسمی یک روز عزای عمومی در کشور خود اعلام کرد و گفت: که در ۲۱ مه ( ۱ خرداد)، پرچم ها در سراسر کشور پایین آورده می شوند و همه رویدادهای عمومی لغو خواهند شد.

او گفت: ما در این روزهای سخت با برادران، مردم و رهبری ایران همبستگی می‌کنیم و در غم و درد آنها پس از فاجعه غم‌انگیزی که جان رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان را گرفت، شریک هستیم.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق نیز گفت: دولت عراق روز سه‌شنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می‌کند.

خبرگزاری سوری سانا گزارش داد که دولت این کشور به دلیل درگذشت رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد سه روز عزای عمومی رسمی اعلام کرد.

این رسانه تصریح کرد که پرچم های سوریه در تمام سفارتخانه های خارج از کشور نیمه افراشته خواهد بود.

نارندرا مودی نخست وزیر هند هم گفت: سهم آیت‌الله رئیسی در تقویت روابط دو کشور همواره در یادها خواهد ماند.

آسیاپلاس نوشت به دنبال این سانحه دلخراش برای رئیسی، انتخابات زودهنگام در ایران برگزار می شود و به نقل از اظهارات محسن اسلامی، دبیر مطبوعاتی ستاد انتخابات جمهوری اسلامی نوشت: رای گیری در تاریخ ۸ تیر برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا در پی شهادت خادم‌الرضا شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هفت تن از شهدای خدمت، تاکنون بیش از ۵۰ نفر از سران و شخصیت‌های سیاسی بین‌المللی در گذشت ایشان را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت گفته اند.

شهید آیت‌الله رئیسی به مساله مسلمانان جهان نگاهی فرامنطقه‌ای داشت و لذا بیراه نیست که از نخستین ساعت انتشار خبر رسمی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان شهیدش، سیل پیام‌های تسلیت و اعلام همبستگی سران و مقامات ارشد کشورهای جهان به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران سرازیر شد و سر خط خبرهای جهان قرار گرفت.

«سید محرومان» که امید دل مستضعفان بود، در میدانِ عمل نشان داد که تنها دغدغه مردم ایران را ندارد بلکه دغدغه‌مند ملت‌های منطقه، جهان و مردم مسلمان است و در راه تحقق حقوق ملت‌های مظلوم جهان به ویژه ملت‌های مسلمان خستگی ناپذیر است و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی در آخرین اظهارات خود و ساعاتی پیش از عروج آسمانی خود، در دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان اعلام کرد: معتقدیم که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و همچنین نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

آیت الله سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha