۶ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83221443
T T
۰ نفر
اسكله تاريخي خور غزاله ماهشهر در معرض تخريب است

بندرماهشهر- ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري شهرستان ماهشهر: اسكله تاريخي خور غزاله بندرماهشهر با قدمتي حدود 120 سال از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و چناچه براي مرمت و بازسازي آن اقدام نشود احتمال تخريب و نابودي آن وجود دارد.

سارا عبادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا باتاكيد بر لزوم مرمت اسكله تاريخي خور غزاله بندرماهشهر اظهار داشت: اسكله خور غزاله قديمي ترين اسكله مدرن خاورميانه است كه بيش از يك قرن قدمت دارد، از اين اسكله براي بارگيري و تخليه بارهاي صنعتي در ارتباط با فعاليت‌هاي نفتي منطقه مسجدسليمان استفاده مي‌شد.
وي افزود: اسكله مذكور به دليل قدمت زياد و آسيب‌هاي فراوان وضعيت مطلوبي ندارد و احتمال تخريب آني آن محسوس است، باتوجه به وضعيت نامطلوب، شدت فرسايش و ميزان آسيب ديدگي اسكله، مرمت و حفاظت اضطراري آن بسيار ضروري و حائز اهميت است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ماهشهر اسكله تاريخي خور غزاله را يكي از جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان برشمرد و عنوان كرد: با توجه به تخصصي بودن مبحث مرمت و ويژگي‌هاي اسكله از جمله فلزي بودن، قدمت و نوع آسيب‌ و تهديدها همچون خوردگي و جذر و مد مداوم نياز به مطالعه تخصصي است كه تا حدودي اين امر به انجام رسيده است.
عبادي خاطرنشان كرد: بدون شك مرمت و احياي اسكله با توجه به پتانسيل‌هاي پيرامون آن مي تواند زمينه لازم را براي حضور گردشگران فراهم آورد، از سوي ديگر قدمت و شاخص هاي اسكله قابل مقايسه با ديگر سازه هاي هم دوره در ديگر نقاط جهان است و مي توان از اين ويژگي ها به عنوان الگو بهره گرفت.
وي در پايان گفت: براي مطالعات طرح مرمت و بازسازي اين اسكله تاريخي در فاز اول شهرداري و شوراي اسلامي ماهشهر همكاري داشتند اما براي فاز اجرايي و مرمت اين اسكله با وجود پيگيري هاي متعدد تا به حال حمايتي نشده است.
مسئول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي شهرستان بندرماهشهر نيز در ادامه به تشريح پتانسيل هاي اين اسكله در گذشته پرداخت و اظهار داشت: اسكله خور غزاله نخستين اسكله مدرن غرب كشور به شمار مي رود كه توسط انگليسي ها و به منظور واردات كالاهاي مورد نياز در تاسيسات نفتي در استان خوزستان همچنين پشتيباني لجستيكي نيروهاي خود بنا نهادند.
عباس اويسي افزود: اين اسكله پيش از آنكه خط آهن در كشور احداث شود داراي پل بوده و تخليه و انتقال كالاهاي ورودي به كشور از طريق خط آهن صورت مي گرفت، همچنين وجود جرثقيل بخار براي تخليه كالاها از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين اسكله تاريخي به شمار مي رود و مجموع اين ويژگي ها اين اسكله را به نخستين اسكله مدرن زمان خود در جنوب غرب كشور تبديل كرد.
وي ادامه داد: در اين اسكله تاريخي تا سال 1320 كالاهاي ورودي پس از تخليه و بارگيري به سيلوها و انبارهايي كه در بلوار كنوني 9 دي بندرماهشهر واقع شده و هنوز بقاياي آن موجود است، منتقل و پس از دپو به مسجدسليمان و آغاجري منتقل مي شد.
اويسي اضافه كرد: همچنين تا سال 1342 خط آهني بين بندر ماهشهر و اميديه وجود داشت كه كالاهاي ورودي به اسكله خور غزاله از اين طريق به تاسيسات نفتي آغاجاري انتقال داده مي شد و اين خط آهن در سال مذكور برچيده شد، دليل نام گذاري اين اسلكه به نام خور غزاله وجود آهو بوده است كه به دليل شكار بي رويه نسل اين حيوان از اين منطقه برچيده شد.
مسئول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي شهرستان بندرماهشهر نسبت به خطر نابودي و فروريختن اين اسكله تاريخي هشدار داد و گفت: اين اثر تاريخي به دليل فرسودگي فراوان همچنين بي توجهي به آن در آستانه ريزش و نابودي كامل قرار گرفته و چنانچه هر چه بيشتر در مرمت آن تعلل شود، اين اثر تاريخي و ميراث فرهنگي بندرماهشهر از بين خواهد رفت.
وي يادآور شد: اين اسكله راه ورود صنعت به ايران و رونق دهنده اقتصاد صنعتي منطقه و كشور به لحاظ اولين اسكله وارداتي است امروز تنها 35 متر از اين اسلكه باقي مانده است.
اويسي در پايان خاطرنشان كرد: اين اثر تاريخي وضعيت خوبي ندارد و هر لحظه امكان ريزش سازه باقي مانده آن وجود دارد، مسئولان شهرستان به ويژه فرماندار و شهردار و شوراي اسلامي شهر بايد در اسرع وقت براي تامين اعتبار مالي مرمت و بازسازي اين اثر تاريخي اقدام كنند و از نابود آن جلوگيري كنند.
پيش از اين فرماندار ماهشهر در جريان بازديد از اسكله تاريخي خور غزاله به همراه دادستان شهرستان اعتبار تخصيص يافته براي مرمت و بازسازي اين اسكله را سه ميليارد ريال عنوان كرد و از پيگيري براي تامين اين ميزان اعتبار از محل اعتبارات شهرستاني و يا استاني خبر داده بود.
اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ماهشهر پارسال از پيگيري براي ثبت ملي اسكله خور غزاله خبر داده بود.
به گزارش ايرنا، شهرستان ماهشهر داراي بيشترين خور در كشور است و تنها شهرستاني است كه داراي چهار بندر است.
9858/6068

سرخط اخبار استان‌ها