۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83213352
T T
۰ نفر

برجسته هاي امروز مطبوعات

عصر كُپي

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83213352
عصر كُپي

تهران- ايرنا- برنامه تلويزيوني «عصر جديد» بدون ذره اي خلاقيت، حتي دكور برنامه روي آنتن شبكه سه سيما رونمايي شد. از ابتدا گفته شد قرار است يك برنامه استعداديابي ايراني باشد و در همين راستا هم فراخواني براي دريافت ويدئو از متقاضيان منتشر شد.

گروه اطلاع رساني ايرنا در راستاي ايفاي رسالت آگاهي بخشي به انعكاس برجسته ترين گزارش هاي روزنامه هاي مختلف با عناويني چون «عصر كُپي، درارشاد ببستند خدا يا مپسند، هزينه هاي بيهوده از خانه ملت، اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!، كورس قيمت‌ها در بازار خودرو، مجالي فراخ براي انعكاس صداي زنانه، وعده هاي كاغذي، دلار صادراتي به بازار مي آيد؟، نگراني درباره سازه‌هاي برج ميلاد؛ از شايعه تا واقعيت، «اچ آي وي» در دروازه غار نمي ماند!» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزيده اي از اين مطالب مي پردازيم:

**عصر كُپي
روزنامه «همدلي» در گزارشي با عنوان «عصر كُپي!» مي نويسد: برنامه تلويزيوني «عصر جديد» روي آنتن شبكه سه سيما رونمايي شد؛ بدون ذره اي خلاقيت، حتي دكور برنامه را تغييري ندادند و ضربدرهاي مقابل داوران هم مو‌به‌مو كپي برداري شده از «America’s GoTalent» بعد از مدت‌ها تبليغات و پخش تيزر، برنامه «عصر جديد» با اجراي احسان عليخاني پخش شد؛ مجري محبوب تلويزيون كه سال هاست با برنامه «ماه عسل» در ماه رمضان، اشك مردم را درمي آورد و اين بار قرار است شگفت‌زده‌شان كند. از ابتدا گفته شد قرار است يك «تلنت شو» (برنامه استعداديابي) ايراني باشد و در همين راستا هم فراخواني براي دريافت ويدئو از متقاضيان منتشر شد. شنبه شب (27 بهمن)، اولين قسمت از اين برنامه روي آنتن شبكه سه رفت و احسان عليخاني در ابتداي اين قسمت درباره رويكرد اين مسابقه صحبت كرد: «برنامه «عصر جديد» قرار نيست دنيا را تغيير دهد و صرفا مي‌خواهد «ذره بين» به دست افراد بدهد.»

**درارشاد ببستند خدا يا مپسند
روزنامه «اعتماد» در گزارشي با عنوان «درارشاد ببستند خدا يا مپسند» مي نويسد: ديروز مراسم تشييع پيكر پوران شريعت‌رضوي، از مقابل حسينيه ارشاد، در خيابان دكتر علي شريعتي برگزار شد. اول قرار بود كه مراسم در داخل حسينيه برگزار شود. گويا هماهنگي‎ها با نهادهاي مربوط مثل شوراي تامين نيز صورت گرفته بود، اما در نهايت مشخص نشد كه چرا درهاي حياط و مسجد براي اداي نماز باز نشد. جمعيت در پياده‌رو و خيابان، روبه‌روي مسجدي كه درهايش بسته بود، پشت سر احمد منتظري، فرزند آيت‌الله منتظري، بر پيكر متوفي نماز خواندند و آنگاه پوران خانم را حدود 300 متر پايين‌تر از حسينيه تشييع كردند تا براي آخرين بار در هواي خيابان شريعتي و حسينيه ارشاد گام بردارد، در حالي كه مونا شريعتي، كوچك‌ترين فرزند شريعتي در تمام طول مسير پيكر مادر را همراهي مي‌كرد و هر چند ده قدم، جمعيت را وا مي‌داشت تا جنازه را براي خواندن حمد و سوره بر زمين بگذارند. در نهايت هم پيكر پوران شريعت‌رضوي به امامزاده عبدالله شهرري منتقل شد تا در جوار مادر و برادرش آذر (مهدي) بيارامد.

**هزينه هاي بيهوده از خانه ملت
روزنامه «ابتكار» در گزارشي با عنوان «هزينه هاي بيهوده از خانه ملت» نوشت: در شرايطي كه كشور در تنگناي اقتصادي و فشار تحريمي دشمنان قرار دارد و توقع همدلي و همراهي از همه جريانات فكري و جناح‏هاي سياسي وجود دارد، برخي نمايندگان و رقباي دولت با وجود تاكيدات و توصيه‏هاي رهبري، به جاي اقدامات وحدت آفرين كه بتواند بخشي از فشارهاي تحريمي را از دوش دولت بردارد، اقدام به جمع آوري امضا براي عدم كفايت رئيس جمهوري كرده‏اند.

اين دومين بار است كه برخي تندروهاي مجلس و مخالفان و رقباي انتخاباتي روحاني با جمع آوري امضا اقدام به سوال از رئيس‌جمهوري يا تلاش براي عدم كفايت او دارند. در نوبت اول شاهد اقدامي فراكسيوني از سوي ولايي‏هاي مجلس بوديم كه رئيس جمهوري را براي سوال به مجلس كشاندند، ولي اين بار حتي اصولگرايان ولايي هم شرايط خاص فعلي كشور را تشخيص دادند و موافقت نكردند كه به صورت فراكسيوني اين فشار را به دولت اعمال كنند. پس تعداد انگشت شماري از آنها از جمله مجتبي ذوالنوري، نوروزي، كوچكي نژاد، خادمي، ملك‌شاهي، كريمي قدوسي، اعزازي، چناراني، حاجي دليگاني، پورمختار و علي اكبر كريمي با امضاي طرح عدم كفايت رئيس جمهوري سعي كردند خودي نشان دهند و در قالب شويي انتخاباتي، به جامعه بگويند همه تقصيرها و مشكلات موجود بر گردن روحاني است؛ شايد به اين واسطه از خود و جريان فكري متبوع‏شان سلب مسئوليت كنند. گويي كه ساير قوا، نهادها، ارگان‏ها و حتي تحريم‏هاي موجود در اين باره اثري نداشته‏اند.

**اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!
روزنامه «قانون» با درج گزارشي با عنوان «اعانه‌اي كه پايمال مي‌شود!» مي آورد: مردم ايران هميشه و هر زماني كه حاكميت به آن‌ها نياز داشته است در ميدان حاضر شده‌اند و كمك‌هاي فراواني به پايداري نظام داشتند ولي هر روز مشكلات معيشتي و اقتصادي آن‌ها افزايش پيدا كرده و امروز در آستانه دهه پنجم اين انقلاب نيازمندي مردم سبب شده است تا چشم اميد به اندك كمك‌هاي دولتي باشد. در همين راستا مدتي است كه بسته‌هايي با عنوان بسته حمايتي از طرف دولت توزيع مي‌شود كه همين اعانه نيز به برخي تعلق نگرفت و مردم را در اين خلع و برزخ معلق نگه‌داشت. بعد از اين پرداخت معلول، مسئولان امر شماره‌هايي را براي پيگيري اعلام كردند كه آن‌ها نيز ناكارآمد بود و تا حدودي مردم را بازي داد. بعد از آن هر روز مسئولان ادعا مي‌كردند كه مشكل حل مي‌شود ولي خبر خاصي مخابره نمي‌شد.

بسياري از مردم هستند كه نه غرور آن‌ها اجازه مي‌دهد به سازمان‌هاي حمايتي رو بياورند و نه به دليل مشكلاتي كه دارند نام‌شان در نهادهايي ثبت شده‌است و در اين بين و زماني كه مسئولان طرح‌هايي مانند بسته حمايتي را اجرا مي‌كنند حق آن‌ها پايمال مي‌شود. بنابراين بايد برنامه‌هايي وجود داشته باشد تا اگر تقسيم غنيمتي براي مردم صورت مي‌گيرد، همه به صورت مساوي از آن استفاده كنند.

**كورس قيمت‌ها در بازار خودرو
روزنامه «شرق» در گزارشي با درج عنوان «كورس قيمت‌ها در بازار خودرو» نوشت: قيمت‌گذاري در بازار خودرو تابع هيچ قانون و قاعده‌اي نيست. دلال‌ها هر قيمتي كه بخواهند روي ماشين‌ها مي‌گذارند و نمايندگي‌هاي مجازي كه قيمت خودرو را بر‌اساس نرخ‌هاي مصوب بايد به فروش برسانند، محصولي براي عرضه ندارند. گاهي فاصله قيمت برخي خودروها در كارخانه و بازار، بيش از صد درصد است و كسي پاسخ‌گوي اين بازار آشفته نيست. بازار خودرو به حال خود رها شده است و كسي نمي‌داند چه وقت اين بازار بسامان مي‌شود. بخش‌نامه‌هاي صادر‌شده در زمينه قيمت خودرو هم به سرعت برق و باد صادر و سپس لغو مي‌شوند.

چندي پيش وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و خودروسازان پيشنهاد دادند كه قيمت خودرو بر مبناي حاشيه بازار تعيين شود؛ به‌نحوي‌كه قيمت در كارخانه پنج درصد كمتر از حاشيه بازار باشد. اين مسئله نگراني‌هايي را در ميان افرادي كه خودرو را پيش‌خريد كرده بودند، ايجاد كرد؛ بنابراين وزير صمت به‌سرعت موافقت ضمني خود را اصلاح و اعلام كرد اين فرمول قيمت‌گذاري شامل حال قراردادهاي قبلي خريد خودرو نمي‌شود. ديروز رضا رحماني، وزير صمت، در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام كرد كه گراني خودرو ارتباطي با فرمول وزارت صمت ندارد. ولي ملكي، نماينده مجلس و عضو شوراي رقابت، هم مي‌گويد اين شورا در قيمت‌گذاري خودرو كاره‌اي نيست. پس به‌راستي چه كسي مسئول قيمت‌هاي امروز بازار خودرو است؟

**مجالي فراخ براي انعكاس صداي زنانه
روزنامه «ايران» در گزارشي با عنوان «مجالي فراخ براي انعكاس صداي زنانه» نوشت: در سي‌وهفتمين جشنواره تئاتر فجر كه اين روزها در حال برگزاري است، 25 كارگردان زن در بخش‌هاي مختلف، نمايش خود را روي صحنه مي‌‌برند. از اين تعداد پنج‌ زن در بخش مسابقه‌ «ايران -يك»، پنج نفر در بخش ميهمان، دو نفر در بخش چهل سالگي، دو نفر در بخش راديويي، پنج نفر در بخش خياباني و شش كارگردان زن نيز در ديگر گونه‌هاي اجرايي حضور خواهند داشت. حضوري كه برخي با استناد به كميت آن، نقش زنان را در جشنواره امسال پررنگ توصيف مي‌كنند و آن را به پاي رشد زنان ايران در هنر نمايش مي‌گذارند.

پري صابري، نويسنده و كارگردان پيشكسوت و صاحبنام تئاتر معتقد است كه زنان هنرمند ايراني در تمام سال‌هايي كه او مشغول كار تئاتر بوده، همواره در كنار مردان در هنر نمايش فعاليت داشته‌اند. ايرج راد، تئاتر زنان ايران را هم در بخش بازيگري و هم در زمينه كارگردانـــي حائــــز موفقيت‌هـــــاي درخشاني مي‌داند. پيام دهكردي، كارگردان تئاتر اعتقاد دارد كه زنان ايراني بيش از 100سال است كه به حقوق مسلم خود پي برده‌اند و اين در تئاتر ما هم متبلور است.

**وعده هاي كاغذي
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشي با عنوان «وعده هاي كاغذي» مي نويسد: بي‌انگيزگي سرمايه‌گذاران مسكن به دنبال افزايش جذابيت بازارهاي موازي بار ديگر كار بازار مسكن را به ركود كشانده است‌. در حال حاضر بازارهاي سوداگرانه جذابيت بيشتري براي سرمايه‌گذاران دارند و كمتر كسي حاضر است در بازار مسكن سرمايه‌گذاري كند‌. در عين حال آن دسته از سرمايه‌گذاراني كه هنوز در بازار مسكن فعاليت مي‌كنند براي ورود به ساخت «خانه‌هاي كم متراژ» كه مهم‌ترين بازار هدف براي توسعه مسكن است متقاعد نشده‌اند‌. كارشناسان اقتصاد مسكن معتقدند در شرايط فعلي لازم است دولت در مورد 30 درصد از مخاطبان بازار مسكن كه توانايي خريد خانه را به كلي از دست داده‌اند مداخله كند چرا كه نظام بانكي ديگر قادر به حمايت از آن‌ها نخواهد بود‌.

حالا بازار مسكن پس از شوك قيمتي در سال‌جاري دچار افت شديد معاملات شده و وزارت راه‌وشهرسازي براي برون‌رفت از اين وضعيت تنها به دادن وعده «مشوق‌هاي حمايتي» اكتفا مي‌كند؛ مشوق‌هايي كه مدت‌ها است از زبان وزير تازه‌وارد و معاونان او اعلام مي‌شود اما از جزئيات آن خبري نمي‌رسد‌.

**دلار صادراتي به بازار مي آيد؟
روزنامه «دنياي اقتصاد» در گزارشي با درج عنوان «دلار صادراتي به بازار مي آيد؟» نوشت: روز گذشته قيمت دلار با عبور از سطح 12 هزار و 400 توماني به بالاترين قيمت در سه ماه گذشته رسيد. افزايش قيمت دلار در حالي رقم خورد كه در ابتداي روز بازار از مرز مهم 12 هزار و 500 توماني نيز عبور كرده بود. با اين حال، سيگنال رئيس كل مبني‌بر مداخله در بازار در صورت بي‌ثباتي موجب شد كه قيمت به سطح پايين‌تر بازگردد. همتي همچنين با توجه به مشوق‌هاي صادراتي داده شده از افزايش عرضه ارز در اسفندماه خبر داد. البته بازار در اين ماه با 3 ريسك بالقوه نيز مواجه است. يكي از عواملي كه موجب شد قيمت دلار از سقف ابتداي روز يعني نقطه 12 هزار و 560 تومان عقب‌نشيني كند، اظهارات رئيس‌كل بانك مركزي پيرامون افزايش عرضه در انتهاي سال و ورود به بازار براي مقابله با بي‌ثباتي بود.

**نگراني درباره سازه‌هاي برج ميلاد؛ از شايعه تا واقعيت
روزنامه «مردم سالاري» در گزارشي با عنوان «نگراني درباره سازه‌هاي برج ميلاد؛ از شايعه تا واقعيت» آورد: برج ميلاد با بلنداي 435 متر در 16 مهرماه 1387 گشايش يافت تا بتواند با كنار زدن برج آزادي به نماد تهران بدل گردد. برجي كه از همان آغاز جنجالهايي بسيار ميان برخي كارشناسان به علت ساختار غير ايراني‌اش و نيز ساخته شدنش در نزديك گسلي كه تا شهرك غرب امتداد دارد برانگيخت. در 10 سالي كه از گشايش برج ميلاد مي‌گذرد گاه و بي‌گاه شايعاتي از كج شدن يا ترك برداشتن يا شنيدن صداهاي مهيب از آن در رسانه‌ها به گوش مي‌رسد؛ شايعاتي كه در چند هفته اخير بيش از گذشته شنيده شده و سخنان برخي از كارشناسان و مسئولان اين برج نيز بخشهايي از آن را تأييد كرده‌اند.

يكي از اين شايعات كه رنگ واقعيت به خود گرفته است ترك‌خوردگي ديوارهاي پاركينگ برج ميلاد است. معاون فني و نگهداشت برج ميلاد، علي درويش‌پور، با تأييد اين ترك‌خوردگي، آنها را بي ارتباط با سازه برج ميلاد دانسته كه مقاوم‌سازي نيز شده‌اند.

**«اچ آي وي» در دروازه غار نمي ماند!
روزنامه «آفتاب يزد» در مطلبي با عنوان ««اچ آي وي» در دروازه غار نمي ماند!» در گفت وگو با ليلا ارشد مدير موسسه خانه خورشيد مي نويسد: در چند سال اخير ابتلا به ايدز از طريق رابطه هاي جنسي محافظت نشده بيشتر از ابتلا به اين بيماري از طريق سوزن و تزريق غيربهداشتي بوده و امروز اين موضوع ثابت شده است و متخصصان و كارشناسان وزارت بهداشت تاكيد دارند كه انتقال ويروس «اچ اي وي» از طريق رابطه جنسي ناسالم است. من در دهه پنجاه دروازه غار را ديده بودم و در آن زمان هم اينجا اعتياد بود اما مدلي متفاوت از اين كه الان هست و در سطح خيابان و بيشتر در گودها و شيره كش خانه ها بود و ديده نمي شد اما وجود داشت. ما همچنان گشتمان را داريم و هر روز به محله ها مي رويم و براي زناني كه درگير سوء مصرف هستند وسايل بهداشتي مي بريم.

پژوهشم9370**9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش