۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 85469816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ درصد پسماندهای تولیدی در کشور پلاستیک است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبر: 85469816
۱۲ درصد پسماندهای تولیدی در کشور پلاستیک است

تهران- ایرنا- کیسه‌های پلاستیکی امروزه به معضلی برای محیط‌زیست در دنیا تبدیل شده و در کشورمان نیز روزانه هزاران تن پسماند تولید می‌شود که ۱۲ درصد آن پلاستیک است.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، در ایران براساس آمارها، بیش از ۱۷۰ هزار تن پلاستیک در سال تولید می‌شود که رقم بالایی است و همین باعث شده تا بر اساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی باشد. طبق این آمارها، هر ایرانی روزانه به طور متوسط ۳ کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند.

یکی از منابع انتشار کیسه‌های پلاستیکی در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و حتی خواربار فروشی‌های خرد است؛ بر اساس اعلام اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اکنون ۱۳۷ شرکت با ۱۰ هزار فروشگاه عضو این اتحادیه هستند که ۱۵ درصد سهم بازار را دارند؛ یعنی ۸۵ درصد سهم بازار دست خرده فروشی‌ها و سوپرمارکت‌هاست.

قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشور تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن آبان‌ماه ۱۴۰۱ تهیه و ابلاغ شد که بر اساس ماده سه آن، توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده اما مساله این است که این قانون اجرا نمی‌شود.
به گفته «مهدی خادم ثامنی» مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست، توزیع نکردن پلاستیک رایگان در کشور قانون است اما اینکه چرا اجرا نمی‌شود باید فکری برای آن کرد.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha