۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۴
کد خبر: 83211960
T T
۰ نفر

ماجراي شبانه نارمك

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۴
کد خبر: 83211960
ماجراي شبانه نارمك

تهران- ايرنا- اكنون و در روزهاي پاياني سال 97، بازهم برخوردهاي گشت ارشاد كه در سال‌هاي قبل فعاليت و حضورش كمتر شده بود، ديده مي‌شود.

«من كاري خواهم كرد كه با كمك پليس زحمتكش كشور در سراسر خيابان‌ها، امنيت واقعي مستقر شود و دختران ما در خيابان احساس امنيت كنند. من نخواهم گذاشت مأموري بي‌نام‌ و ‌نشان از كسي سؤال كند. دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند»؛ اين بخشي از سخنان حسن روحاني در روزهاي انتخاباتي سال 92 بود؛ انتخاباتي كه پس از آن، او با رأي مردم اميدوار رئيس‌جمهور شد.

چنين وعده‌هايي پس از تجربه هشت سال دولت پرتنش احمدي‌نژاد كه تجارب گشت ارشاد نيز بخشي از آن بود، چشم‌اندازي بهتر از آينده وعده‌داده‌شده نشان مي‌داد؛ اما اكنون و در روزهاي پاياني سال 97، بازهم برخوردهاي گشت ارشاد كه در سال‌هاي قبل فعاليت و حضورش كمتر شده بود، ديده مي‌شود؛ با اين تفاوت كه اين‌بار، كار به اسلحه‌كشي و شليك تير هوايي مي‌كشد.

بر اساس روايت‌هاي منتشر شده از ماجراي اتفاق اخير، پس از اقدام مأموران گشت ارشاد به بازداشت دو دختر جوان، تعدادي از افراد حاضر در محل، شروع به اعتراض به اين ماجرا كرده و تلاش مي‌كنند مانع از بازداشت و بردن آنها شوند. در اين بين، برخي افراد نيز به ون مأموران گشت ارشاد حمله كرده و درِ ماشين را از جا كنده‌اند. كار به برخورد فيزيكي كشيده است و در نهايت، مأموران پليس براي متفرق‌كردن اين افراد اقدام به شليك هوايي كرده‌اند. اين اتفاق در منطقه نارمك واقع در شرق تهران رخ داده است.

روز گذشته فيلم‌هاي اين برخورد در شبكه‌هاي اجتماعي، كانال‌ها و گروه‌هاي خبري در تلگرام دست‌به‌دست شد. در اين فيلم يك‌دقيقه‌اي كه با گوشي تلفن همراه گرفته شده، شهروندي مي‌گويد در نتيجه درگيري بين برخي شهروندان با مأموران انتظامي، درِ خودروي ون از جا كنده شده است.

تماس با مسئولان انتظامي تهران بزرگ براي گرفتن خبري موثق در‌اين‌باره تا زمان تنظيم اين گزارش بي‌نتيجه بود. پس از تلاش‌هاي خبرنگار «شرق» براي تماس با مأموران انتظامي، عاقبت همان خبر منتشرشده در خبرگزاري‌ها در گفت ‌وگوي تلفني «شرق» با يكي از مسئولان واحد اطلاع‌رساني پليس پايتخت اعلام شد. او با بيان اينكه اين رويداد تأييد مي‌شود و زمان آن جمعه‌شب گذشته بوده است، درباره وقوع اين اتفاق گفت: مأموران گشت امنيت اخلاقي به دو خانم جوان كه پوشش و حجاب مناسبي نداشتند، تذكر دادند كه بعد از چند دقيقه تعدادي از شهروندان دور آنان جمع شدند تا مانع انتقال آن دو خانم شوند. در اين ميان، چند جوان در كار پليس اخلال ايجاد كردند و مأموران نيز براي متفرق‌كردن افراد، مجبور به شليك هوايي شدند. پس از اين ماجرا، حاضران در صحنه نيز متفرق شدند و موضوع خاتمه پيدا كرد.

اين اولين‌باري نيست كه برخورد گشت ارشاد با مردم خبرساز مي‌شود؛ در يك سال گذشته، افكار عمومي، رسانه‌ها و چهره‌هاي شناخته‌شده بارها رفتار گشت ارشاد را نقد كرده‌اند. در يك سال اخير، چند برخورد گشت ارشاد بازتاب گسترده رسانه‌اي داشت. آبان گذشته برخورد ماشين گشت ارشاد با دانشجويان دانشگاه آزاد، افكار عمومي را تحت تأثير خود قرار داد. پس از انتشار ويدئوي اين درگيري در فضاي مجازي، اعتراض‌ها به عملكرد گشت ارشاد و همچنين دانشگاه آزاد آغاز شد.

ماجراي ويدئو از اين قرار بود كه يك ماشين گشت ارشاد در محوطه دانشگاه آزاد سوهانك تهران، به سمت دختري كه به سپر جلوي آن چسبيده بود، حركت مي‌كند و هر آن ممكن بود اين دختر زير گرفته شود. از قرار معلوم، ماجرا در پاركينگ دانشگاه و در حضور جمعي از دانشجويان رخ داده و يك نفر نيز از بالاي يك ساختمان مشرف به صحنه، از ماجرا فيلم‌برداري كرده بود. پخش همين فيلم هم ماجرا را رسانه‌اي كرد.

نقدها به اين اتفاق چنان گسترده شد كه حتي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد نيز واكنش نشان داد و اقدام به صدور بيانيه كرد. در بيانيه اين تشكل دانشجويي آمده بود:‌ «بسيج دانشجويي تهران مركز به عنوان يك تشكل انقلابي دانشجويي كه از بدنه خود دانشجويان تشكيل شده و با توجه به وظيفه ذاتي خود، همواره همراه و در كنار دانشجويان قرار گرفته است و جزء لاينفكي از حركت دانشجويي بوده و خواهد بود؛ لذا در مسير اين همراهي، ضمن ابراز تأسف نسبت به اتفاقات پيش‌آمده مورخ 5آبان ماه97 كه در اثر رفتار خودسرانه و سليقه‌اي تني‌چند از پرسنل نيروي انتظامي در محوطه بيرون دانشگاه رخ داد، اين عمل باعث آزردگي خاطر و ازبين‌رفتن سلامت فكري دانشجويان شده است.

همچنين معتقد است كه هرگونه تذكر و برخورد بايد در چارچوب موازين اسلامي و اخلاقي، با تدابير صحيح و تأثيرگذار صورت بگيرد و از سوي ديگر دانشجو نيز بايستي ضمن رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي، در مسير صيانت از حرمت و جايگاه اجتماعي خود، پوششي متناسب با فضاي آموزشي برگزيده تا به واسطه رفتار اشتباه و پوشش نامناسب تعدادي از آنان، شأن ساير دانشجويان نيز خدشه‌دار نگردد».

اين فيلم همچنين واكنش سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ، را به دنبال داشت. او دراين‌باره گفت: «به دنبال ايجاد يك مركز دانشگاهي در منطقه سوهانك، بسياري از شهروندان در درخواست‌هاي مكرر از پليس خواسته بودند تا در آن منطقه حضور داشته باشند كه اين اقدام پليس در همين راستا بود».

سردار رحيمي با بيان اينكه اين ويدئو به شكل تقطيع‌شده در فضاي مجازي منتشر شده است، اظهار كرد: «در اين ويدئو يك خانم جلوي ماشين پليس مي‌آيد كه بلافاصله راننده نيز ترمز كرده و خودرو را متوقف مي‌كند، اما اين ويدئو به شكل كامل منتشر نشده و تنها بخش‌هايي از آن انتشار يافت». ماجراهاي برخورد حاشيه‌ساز و بحث‌برانگيز گشت ارشاد در سال 97 اما به همين يك مورد ختم نمي‌شود.

بروز يك درگيري ميان مأموران و دو دختر جوان ارديبهشت امسال نيز پس از انتشار فيلم ماجرا خبرساز شد. در اين فيلم نيز درگيري فيزيكي مأموران گشت ارشاد با دو دختر جوان واكنش افكار عمومي را در پي داشت. بعد از انتشار اين فيلم دفتر سخنگوي ناجا در اطلاعيه‌اي به اين فيلم واكنش نشان داد. در اطلاعيه ناجا ضمن ابراز تأسف از اتفاق صورت‌گرفته اعلام شد: پليس به‌هيچ‌وجه چنين رفتارهايي را تأييد نمي‌كند. در توضيحات ارائه‌شده از سوي دفتر سخنگوي ناجا آمده است: بررسي‌هاي اوليه حكايت از وقوع اين اتفاق در يكي از پارك‌هاي تهران دارد كه فيلم پخش‌شده بخشي از كل اتفاق است.

بسياري از چهره‌هاي شناخته‌شده سياسي و حتي برخي مسئولان در اين رابطه واكنش نشان دادند و نسبت به برخورد صورت‌گرفته انتقاد كردند. اما اين تمام ماجرا نبود، كمي پس از آنكه آب‌ها از آسياب افتاد، مأموري كه با دختران در پارك برخورد كرد مورد تقدير قرار گرفت. اين خبر را عليرضا رحيمي نماينده مجلس در توييتر خود اعلام كرد و از تشويق اين مأمور خانم توسط رياست ناجا خبر داد.

در اتفاق جديد كه روز گذشته خبري شد اما كار كمي بيشتر بالا گرفت در حدي كه مأموران مجبور به شليك هوايي شدند. در شرايطي كه فضاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي كشور بيشتر از هميشه نيازمند آرامش و همدلي است، وقوع چنين اتفاقات تلخ و ناراحت‌كننده‌اي را كه منجر به بروز تنش‌هاي بي‌دليل و غيرضروري در كشور مي‌شود و فضاي عمومي جامعه را ملتهب مي‌كند، بايد نقد كرد. پيش از اين نيز بارها بسياري از مسئولان و افراد دلسوز نسبت به تبعات و اثرات منفي برخوردهاي اين‌چنيني هشدار داده بودند.

در‌ اين‌باره نيز روز گذشته مركز اطلاع‌رساني پليس پايتخت جزئيات حمله به خودروي گشت ارشاد و شليك تير هوايي در محدوده ميدان نبوت تهران را تشريح كرد. در اين خبر آمده است: ساعت شش بعد‌از‌ظهر روز گذشته در محدوده ميدان نبوت، مأموران پليس امنيت اخلاقي به دو نفر از بانوان كه با پوشش خود هنجارهاي جامعه را رعايت نكرده بودند، تذكر مي‌دهند كه آنان اقدام به جوسازي، هياهو و فحاشي به پليس مي‌كنند.

بر پايه اين گزارش پليس به علت اهانت و جوسازي، قصد انتقال آنان به مقر پليس را داشته كه آنان با رفتار و گفتارهاي زننده خود، از دستور پليس تمرد كردند. در ادامه نيز با همدستي چند نفر از عابران، به سمت خودروي پليس يورش برده و با شكستن شيشه، قصد چپ‌كردن خودروي پليس را داشتند كه يكي از مأموران با شليك تير هوايي مانع اين اقدام اخلالگران مي‌شود.

لازم به ذكر است كه مركز اطلاع‌رساني پليس پايتخت با اعلام اين خبر تأكيد كرد: پليس براساس وظيفه ذاتي خود در برابر رفتارها و پوشش‌هاي هنجارشكن مسئول است و نمي‌تواند درباره اين‌گونه مسائل بي‌تفاوت باشد و بدون‌ترديد مأموران، با افرادي كه بخواهند از دستور پليس سرپيچي كنند، با اقتدار برخورد خواهد كرد و اسير جوسازي رسانه‌ها نخواهد شد.

منبع: روزنامه شرق؛ 1397.11.28
گروه اطلاع رساني**9370**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش