۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83209498
T T
۰ نفر
كاپيتان و ملي پوش سابق به تيم هندبال قنات زارچ پيوستند

يزد - ايرنا - «مسعود ظهرابي» و «علي اكبر خوشنويس زارچ» كاپيتان و بازيكن سابق تيم ملي هندبال ايران روز پنجشنبه به عضويت تيم قنات زارچ نماينده استان يزد در مرحله نهايي ليگ دسته 2 كشور درآمد.

به گزارش ايرنا، ظهرابي كه دي ماه 1392 پس از 14 سال حضور در تيم هاي ملي هندبال كشورمان از بازي هاي ملي خداحافظي كرد، سوابقي از جمله دبيري سازمان تيم هاي ملي و سرمربيگري تيم ليگ برتري نيروي زميني تهران نيز در كارنامه دارد.
او نخستين بازيكن هندبال ايران است كه سال 1392 برايش ديدار خداحافظي از تيم ملي انجام شد؛ در اين مسابقه تيم ملي ايران ميزبان تركيه بود.
همچنين علي اكبر خوشنويس زارچ دانشجوي دكتري تربيت بدني - مديريت استراتژيك دانشگاه تهران كه سوابقي ازجمله 10 سال عضويت در تيم هاي ملي هندبال ايران، مربيگري تيم ليگ برتري نيروي زميني تهران، عضويت در كميته استعداديابي فدراسيون هندبال و مديريت آكادمي باشگاه ثامن الحجج (ع) سبزوار را دارد، به عنوان سرمربي، تيم هندبال قنات زارچ را در مرحله نهايي ليگ دسته 2 كشور هدايت مي كند.
تيم قنات زارچ براي حضور مطلوب در اين رقابت ها، مرتضي شهرآبادي عضو سابق تيم هاي نوجوانان و جوانان ايران و باشگاه ليگ برتري ثامن الحجج مشهد (ع) و محمدجواد افخمي بازيكن پيشين تيم پيشگامان كوير يزد كه چندين بار به اردوي تيم هاي ملي نونهالان و نوجوانان ايران دعوت شده، نيز به خدمت گرفت.
پيش ازاين «سيدمجيد نقيبي » هندباليست يزدي كه سابقه حضور در تيم هاي ليگ برتري سنگ آهن و توسعه عمران بافق يزد و دسته يك باشگاه هاي ايران را دارد، به عضويت تيم قنات زارچ درآمده بود.
تمرين آماده سازي تيم قنات زارچ براي حضور در مرحله نهايي ليگ دسته 2 هندبال كشور از حدود 2 ماه پيش در سالن حر زارچ آغاز شد؛ اين تيم امشب (پنجشنبه) براي حضوردر مرحله نهايي ليگ دسته 2 باشگاه هاي ايران عازم اميديهاز توابعاستان خوزستان مي شود.
اين رقابت ها از 27 بهمن ماه با حضور هشت تيم به ميزباني شهرهاي اميديه و شهركرد در 2 گروه برگزار و 2 تيم برتر هر گروه (در مجموع چهار تيم) به ليگ دسته يك هندبال صعود مي كنند.
تيم قنات زارچ در اين رقابت ها با تيم هاي سامنات تهران، هياتهندبال مريوان و اميديه همگروه است.
قناتي ها كه سال گذشته با كسب عنوان نايب قهرماني در مسابقات دسته سه كشور در شاهرود، به ليگ دسته 2 صعود كردند، امسال با برتري مقابل نمايندگان استان هاي سيستان و بلوچستان و فارس در مرحله مقدماتي، به جمع هشت تيم برتر و مرحله نهايي مسابقات دسته 2 كشور راه يافتند.
نام تيم هندبال زارچ برگرفته از قنات تاريخي اين منطقه است كه با قدمت سه هزار سال و به طول 83 كيلومتر به عنوان طولاني ترين قنات جهان در سال 1395 در فهرست ميراث جهاني سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي ملل متحد( يونسكو) به ثبت رسيد.
تاكنون پنج اثر اين استان شامل بافت تاريخي يزد، باغ هاي دولت آباد و پهلوان پور مهريز و قنات هاي زارچ و حسن آباد در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
زارچ از توابع شهرستان يزد از قديمي ترين شهرهاي مركز ايران است كه قنات سه هزار ساله آن در سال 1395 در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد، هندبال نيز ورزش نخست زارچ است كه در اين زمينه افتخارات زيادي در كارنامه ورزشي اين شهر وجود دارد.
در عرصه ورزش نام گذاري تيم ها به طور معمول از نام حاميان مالي (اسپانسر) كسب مي شود كه در ايران شركت ها و كارخانه هاي عمدتا صنعتي بيشترين سهم را در برندينگ ورزشي كشور دارا مي باشند و در مواردي اندك از اسامي ديگري كه نمادهاي مناطق مختلف كشور محسوب مي شوند، استفاده شده مانند تيم گهر كه از نام درياچه اي با اين نام در استان لرستان، نام تيم انتخاب شده بود.
در شهر زارچ از توابع شهرستان يزد نيز قنات اين شهر كه به طولاني ترين قنات دنيا نيز شهرت دارد با قدمت بيش از سه هزار سال، نماد هويت، تمدن و سختكوشي مردم اين خطه است.
شهر زارچ در رشته هندبال از قطب هاي مهم اين رشته ورزشي در استان يزد و كشور محسوب مي شود، بر اساس تصميمي از 3.5 سال پيش تيم هاي هندبال مورد حمايت هيات هندبال زارچ در خارج از اين شهر با نام قنات زارچ در مسابقه هاي مختلف استاني، ملي و بين المللي حضور مي يابند تا به نوعي با يك تير 2 نشان زده شود و نام مهمترين جاذبه تاريخي اين شهر نيز در ميادين ورزشي مطرح و براي عموم شناخته شود.
بخش 20 هزار نفري زارچ در غرب مركز استان يزد از ديرباز قطب اصلي هندبال يزد بوده و گرچه فعاليت اين رشته در سال هاي گذشته با افت و خيزهاي چشمگيري روبرو بوده اما مديران، داوران، مربيان و بازيكنان مطرحي را به هندبال استان و كشور معرفي كرده و اكنون نيز جاني دوباره گرفته است.
انتخاب نام قنات براي تيم هاي هندبال زارچ برخي حاميان مالي را از اين تيم دور كرد، چرا كه توقع داشتند نامگذاري تيم ها توسط آنان صورت گيرد تا از تبليغات آن بهره مند شوند، وجود مشكلات مالي عديده نيز سبب تغيير نام تيم ها نشد؛ انتخاب اين نام براي نماينده هندبال زارچ، مورد استقبال اهالي هندبال و ورزش اين خطه قرار گرفته و با وجود مشكلات مالي، همگان بر ادامه فعاليت تيم ها با نام قنات اصرار دارند.
قنات زارچ در عمق 23 متري زمين به عنوان طولاني ترين سازه آبي جهان حفر شد كه از ويژگي هاي آن داشتن 70 پله است و اين ويژگي به اضافه طولاني بودن و قدمت ، آن را به يكي از قنات هاي ارزنده دنيا تبديل كرده است.
يكي از ويژگي هاي قنات زارچ مقطع مربعي آن است كه پيشينه حفر آن، به قبل از اسلامي مي رسد.
قنات زارچ، از روستاي فهرج در 60 كيلومتري شهر يزد سرچشمه مي گيرد و حدود 30 كيلومتر آن نيز از «اكرميه» تا دروازه قرآن، از زير شهر يزد مي گذرد و پس از خروج از يزد و طي چند كيلومتر ديگر، به بخش زارچ مي رسد.
تا 40 سال قبل، آبدهي قنات زارچ بيش از 150 ليتر در ثانيه بود، اما به دليل حفر بي رويه چاه هاي عميق و نيمه عميق در حريم آبي قنات، آبدهي آن به شدت كاهش يافته است.
فناوري ساخت قنات در اوايل هزاره اول پيش از ميلاد در مناطق خشك كوهستاني ايران گسترش يافت و هم اكنون قنات هاي زيادي از چين تا مراكش و حتي در قاره آمريكا وجود دارد.
زارچ با قدمت بيش از سه هزار سال از مناطق كهن مركزي ايران محسوب مي شود و در 15 كيلومتري شهر يزد قرار دارد.
زارچ تا سال 1342 خورشيدي جزو نواحي روستايي به شمار مي رفت و از اين سال به عنوان منطقه شهري شناخته شد.
زارچ بعد از ميبد، قديمي ترين آبادي يزد است و تا سال 1340 شمسي معماري اين شهر عمدتا معماري رسمي رايج اين مرز و بوم بود، اما اكنون بسياري از خانه هاي قديمي نوسازي شده و خانه هاي خشت و گلي جاي خود را به خانه هاي آجر و آهن و سيماني داده است.
زارچ بر اثر مجاورت با كوير خشك و پهناور نمك، نهايتا تحت تاثير آب و هواي خشك صحرايي قرار گرفته است.
در كشورمان افزون بر 26 هزار ورزشكار سازمان يافته در رشته هندبال فعاليت مي كنند كه ازاين تعداد حدود يكهزار نفر در استان يزد فعاليت دارند.
استان يزد با يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت، 48 هيات ورزشي و 65 هزار ورزشكار بيمه شده دارد.
7532/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها