۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83209136
T T
۰ نفر
گلستان رتبه سوم تعداد داستان نويس در كشور را دارد

گنبدكاووس - ايرنا - عضو انجمن قلم ايران و نويسنده دوران انقلاب استان گلستان گفت كه هم اكنون اين استان پس از 'تهران و فارس' رتبه سوم تعداد داستان نويس در سطح كشور را دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ابراهيم حسن بيگي روز پنجشنبه درنخستين همايش انجمن هاي ادبي كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان كه درگنبدكاووس برگزار شد، گفت: برخي از داستان نويس هاي اين استان بويژه در رمان نويسي در كشور مطرح هستند.
وي لازمه كسب مهارت در داستان نويسي را حضور در كلاس هاي آموزشي بويژه كلاس هاي كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان، دانست و افزود: بسياري از داستان نويسان و فعالان هنري صاحب نام كشور مانند 'كيارستمي و اصغر فرهادي' فعاليت خود را از كانون ها شروع كردند.
حسن بيگي اضافه كرد: نشست هايي كه توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با حضور نويسندگان يا شاعران مطرح برگزار مي شود، نقش مهمي در انتقال تجربه و آموزش مهارت ها به نسل نوجوان براي گام برداشتن در اين مسير و خلق آثار ادبي و هنري دارد.
به گزارش ايرنا، مديركل كاون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان نيز در اين همايش با قدرداني از 40 سال فعاليت نويسندگي ابراهيم حسن بيگي، گفت: باعث افتخار است كه اين نويسنده اهل روستاي خواجه نفس بندرتركمن، عضو كانون بوده و فعاليت خود را از اين مركز شروع كرده است.
محبوبه رجب نسب افزود: بسياري از آثار اين نويسنده تواناي گلستاني مانند رمان 'محمد و چراغ چادو' توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان چاپ شده است.
وي، آموزش مهارت نوشتن را در داستان نويسي مهم دانست و با تاكيد برضرورت توجه ويژه خانواده ها به آموزش اين مهارت با تشويق فرزندان از سنين كودكي به نوشتن خاطرات روزانه و مطالعه كتاب، اضافه كرد: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان نيز در همين راستا برنامه هايي را تدوين و اجرا مي كند.
رجب نسب گفت: برگزاري نشست هايي با نويسندگان و شاعران برتر و برگزاري دورهمي هايي با موضوع داستان و شعر با هدف ارتقاي مهارت نويسندگي و شعور و آگاهي در كودكان و نوجوانان از جمله برنامه هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است.
وي تصريح كرد: امروز تشويق كودكان و نوجوانان به مطالعه كتاب و نوشتن يكي از راه هاي مهم در توسعه جامعه است كه خانواده ها و ادارات و نهادهاي آموزشي و فرهنگي بايستي به آن توجه و اهتمام ويژه داشته باشند.
مديركل كاون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گلستان گفت: استان گلستان 17 كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و به همين تعداد انجمن ادبي و نيز 85 نفر داستان نويس بالاي 14 سال دارد كه آثار برخي از آنان در سطح ملي مطرح است.
به گزارش ايرنا، دراين همايش، داستان هاي نوشته شده از سوي 20 نفر از نوجوانان فعال اين حوزه از شهرهاي مختلف استان گلستان در حضور ابراهيم حسن بيگي نقد و بررسي شد.
ابراهيم حسن بيگي از نويسندگان دوران انقلاب، اهل روستاي خواجه نفس شهرستان بندرتركمن 145 اثر با رويكرد كودك و نوجوان، دفاع مقدس، فرهنگي و اجتماعي منتشر كرده است.
اين نويسنده توانا، با نوشتن رمان ‌هايي مانند اشكانه، ريشه در اعماق، نشانه‌ هاي صبح و معماي مسيح در حوزه دفاع مقدس و رمان ‌هاي محمد، قديس، سال‌ هاي بنفش و شب ناسور در حوزه انقلاب و دين شناخته مي‌ شود.
حسن بيگي كه داراي 40 اثر برگزيده در جشنواره ‌هاي مختلف در ايران است، كتاب غنچه بر قالي او، كتاب برگزيده سال 2000 كتابخانه ملي مونيخ آلمان شناخته شد.
برخي از آثار حسن بيگي مانند رمان محمد به زبان‌ هاي انگليسي، عربي، تركي استانبولي و ازبكي، رمان قديس به زبان انگليسي، كتاب غنچه بر قالي به زبان انگليسي، عربي، چيني و تركمني، كتاب يك كلاغ چهل كلاغ به زبان انگليسي و چيني، كتاب عمو جان عباس به زبان تركمني، كتاب نادرشاه افشار به زبان تركمني، كتاب پيش از نماز به زبان آذربايجاني و مجموعه آثار به زبان هندي و گرجستاني چاپ شده است.
مراسم تجليل از اين تويسنده دوران انقلاب گلستان به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب روز گذشته در گرگان برگزار شد.
/3039/1860

سرخط اخبار استان‌ها