۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83207798
T T
۰ نفر

قیمت مرغ، جو روانی و واقعیت های بازار

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83207798
قیمت مرغ، جو روانی و واقعیت های بازار

قزوین – ایرنا – به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز و رشد تقاضا برای مصرف مرغ،با هدف كنترل قیمت ها توزیع این محصول توسط ستاد تنظیم بازار در برخی فروشگاه های زنجیره ای شدت گرفته كه به دلیل برخی مشكلات در حوزه عرضه نیازمند ساماندهی است.

به گزارش ایرنا، جو روانی موجود در بازار، اختلاف قیمت نسبت به بازار آزاد و تقاضای بالا برای تهیه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار با مشكلاتی از قبیل تشكیل صف در مقابل فروشگاه ها و نرسیدن گوشت به دست برخی متقاضیان و نارضایتی جمعی از شهروندان در خصوص عدالت در توزیع این محصولات همراه شده است.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین معتقد است 2 نرخی شدن مرغ مشكل ساز شده و تقاضای كاذب در بازار ایجاد كرده كه این موضوع خود به رشد قیمت ها دامن زده است.
از سویی دیگر مسئولان حوزه تنظیم بازار و سیاست گذاری در حوزه تولید مرغ (سازمان جهاد كشاورزی) اعتقاد دارند قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار با هدف كنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش بی رویه مرغ انجام می شود.
البته به گواه مسئولان، دست اندركاران اتحادیه ها و تولیدكنندگان این نكته را نیز باید اذعان كرد با وجود مشكلات موجود در حوزه توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار و همچنین افزایش قیمت مرغ بدنبال رشد نرخ نهاده ها كه بخش زیادی از آنها وارداتی است، با تمهیدات دولت در زمینه تامین و تولید این محصول از جمله مرغ شب عید كمبود و مشكل خاصی در سطح كشور از جمله استان قزوین وجود ندارد.

**نحوه قیمت گذاری مرغ، مشكل ساز شده است
اكبر آقاجانی رئیس اتحادیه مرغداران قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر مشكل خاصی به لحاظ تولید مرغ در سطح استان وجود ندارد و بیشتر مشكلات به حوزه قیمت گذاری و نحوه توزیع بازمی گردد.
وی اضافه كرد: از آنجا كه طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا كرده است، تقاضا برای مصرف مرغ نیز زیاد شده و این مساله منجر به رشد قیمت گوشت سفید نیز شده است.
این تولیدكننده با بیان اینكه رشد قیمت خوراك و نهاده های مرغ نیز قیمت این محصول را افزایش داده است،گفت: عرضه دونرخی مرغ نیز موجب شده تا جو روانی برای مصرف گوشت سفید بیشتر شده و برخی بیش از نیاز خود اقدام به تهیه این محصول می كنند.
آقاجانی اظهار داشت: رشد بیش از 40 درصدی قیمت جوجه یكروزه و افزایش قیمت سویا هزینه های تولید مرغ را افزایش داده و در نهایت به رشد نرخ گوشت سفید منجر شده است.

** 2 نرخی بودن قیمت مرغ، مشكل ساز شده است
آقاجانی در این خصوص ادامه داد: وقتی مرغ ستاد تنظیم بازار به اسم دولتی عرضه می شود این مساله برای مصرف كنندگان تحریك كننده است و ناخودآگاه عده ای برای تهیه آن هجوم آورده و برخی با همه اعضای خانواده خود برای گرفتن این مرغ به فروشگاه ها رفته و بیش از نیاز خود اقدام به خرید می كنند.
وی اضافه كرد: این در حالی است كه قیمت مرغ تا چندین ماهه قبل بین 5 هزار و 500 تومان تا 6 هزار تومان بود و عرضه با قیمت 10 هزار و 500 تومان كه نرخ ستاد تنظیم بازار است نیز قیمت نسبتا قابل توجهی محسوب می شود كه نشان می دهد 2 نرخی بودن این محصول موجب شده تا تقاضای كاذب برای مصرف وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین گفت: در این شرایط شاهد ایجاد صف در جلوی فروشگاه ها و نرسیدن گوشت به برخی شهروندان و نارضایتی مردم خواهیم بود و به نظر می رسد باید به جای 2 نرخی كردن قیمت مرغ تمهید دیگری اندیشید.
آقاجانی با اشاره به بالا بودن مصرف مرغ در كشور و استفاده از آن در بیشتر مجالس و میهمانی های خانوادگی و عمومی و ...،گفت: البته بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و گران بودن گوشت ماهی و محدود بودن مصرف گوشت در كشور به چند مورد (گاو و گوسفند، ماهی و مرغ) را نیز از دلایل تقاضای بالا برای مصرف مرغ دانست.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینكه باید وابستگی كشور به نهاده های دامی كاهش یابد، اظهار داشت: در حال حاضر بین 60 تا 70 درصد این نهاده ها از خارج به كشور وارد می شود كه این تناسب موجب می شود نهاده ها با قیمت بالا در اختیار تولیدكنندگان قرار بگیرد.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین با بیان اینكه این صنف از تامین كنندگان امنیت غذایی جامعه به شمار می روند و رسالت حساسی بردوش دارند، گفت: مرغداران برای افزایش ظرفیت تولید و تامین گوشت سفید مورد نیاز شهروندان از آمادگی لازم برخوردار هستند اما باید در خصوص قیمت باید تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا هم مصرف كننده و هم تولیدكننده دچار آسیب و زیان نشوند.

** مشكل تولید و تامین گوشت مرغ در قزوین وجود ندارد
علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رشد تولید مرغ در استان،گفت: در ماه گذشته 2 میلیون و 200 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های صنعتی استان به ثبت رسید كه این رقم در ماه قبل از آن یك میلیون و 700 هزار قطعه بود.
وی اظهار داشت: مرغداری های استان قزوین برای تولید گوشت مورد نیاز شهروندان در ایام پایانی سال نیز مشكل و كمبودی ندارند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
شاپورزاده یادآور شد: مرغداری های استان قزوین سالانه قادر به تولید 60 هزار تن گوشت مرغ هستند و امسال پیش بینی می كنیم بیش از 55 هزار تن مرغ در این واحدها تولید شود.

**نوسانات ارز و قیمت نهاده ها، مشكل اصلی مرغداری ها
وی با بیان اینكه در زمینه تولید مرغ مشكل چندانی نداریم بلكه مشكل به حوزه قیمت و نوسانات این بخش بازمی گردد، اظهار داشت: امسال در چند مرحله به دلیل نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت نهاده ها شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ بودیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی قزوین با اشاره به رشد قیمت سویا و ذرت دولتی در روزهای اخیر، گفت: با این وجود همه تلاش خود را به كار گرفته ایم تا نهاده های مورد نیاز مرغداران با قیمت مصوب دولتی را بدون وقفه و در كمترین زمان ممكن بدست آنها برسانیم.
وی با بیان اینكه اولویت نخست واحدهای تولیدی قزوین تامین مرغ مورد نیاز است، یادآور شد: 60 درصد تولیدات مرغداری های قزوین به خارج از استان عرضه می شود.

** پیگیر ساماندهی و حل مشكلات توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار هستیم
شهرام رحمانی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد كشاورزی قزوین نیز گفت: با توجه به اینكه به گوشت عرضه شده ستاد تنظیم بازار نسبت به نرخ آزاد از قیمت كمتری برخوردار است بدون شك متقاضیان بیشتری برای تهیه این محصول وجود دارد و شاهد برخی مشكلات در حوزه توزیع هستیم كه البته این مساله محدود به قزوین نبوده و یك موضوع كشوری است.
وی با بیان اینكه پیگیر حل مشكلات توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار هستیم، اظهار داشت: در برخی استان ها توزیع با ارایه كارت ملی و اینترنتی صورت می گیرد و این روش و سایر مدل ها را در نظر داریم تا شاهد عدالت در توزیع محصولات تنظیم بازار باشیم.
این مسئول با بیان اینكه برخی از مردم توان خرید گوشت با نرخ آزاد را ندارند بنابراین ستاد تنظیم بازار می كوشد تا با عرضه محصولات خود این دسته نیز امكان تهیه این محصول را داشته باشند،گفت: باید توجه داشت كه محصولات عرضه شده توسط ستاد تنظیم بازار بخشی از نیازهای بازار در خصوص یك محصول و نه همه آنرا شامل می شود كه با هدف كنترل بازار و تامین نیاز كالاهای اساسی عرضه می شوند.

** توزیع 880 تن مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار در قزوین
رحمانی یادآور شد: از ابتدای امسال تاكنون بیش از 1550 تن گوشت اعم از سفید و قرمز سال جاری توسط ستاد تنظیم بازار كالاهای اساسی استان در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف توزیع شده است.كه از این رقم 880 تن آن مربوط به گوشت مرغ بوده است.
وی خاطرنشان كرد: ستاد تنظیم بازار كالاهای اساسی با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش و یا كاهش بی رویه و غیرمنطقی قیمت محصولات پرمصرف به نحوی كه آسیبی متوجه مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نشود، به فعالیت می پردازد.
به نظر می رسد اتخاذ تمهیداتی برای توزیع مناسب گوشت مرغ و قرمز ستاد تنظیم بازار كالاهای اساسی ضروری باشد تا شاهد عدالت در توزیع این محصولات و رفع مشكلات موجود در حوزه عرضه این محصولات پرمصرف باشیم.
3013

سرخط اخبار استان‌ها