۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۰
کد خبر: 83207453
T T
۰ نفر

گليم بافي، هنري سودمند براي زنان خانه دار

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۰
کد خبر: 83207453
گليم بافي، هنري سودمند براي زنان خانه دار

خرم آباد - ايرنا - گليم بافي يكي از هنرهايي است كه در صورت توجه و برطرف كردن مشكلات پيش روي توليد كنندگان آن، مي تواند نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان سلسله يكي از شهرستان هايي است كه بانوان آن توجه و علاقه ويژه اي به هنر اصيل گليم بافي دارند و دست بافته هاي آنان زينت بخش منازل بسياري از شهروندان هم استاني و حتي هموطنانمان در جاي جاي كشور است.
هنر گليم بافي سنتي در شهرستان سلسله از قدمت و سابقه بسياري برخوردار است و گواه اين امر وجود گليمي بسيار قديمي با سابقه بيش از 150 سال قدمت در اين شهرستان است كه در كارگاه صنايع دستي شهرستان نگهداري مي شود.
يكي از بانواني كه حدود پنج سال است به فعاليت در حوزه گليم بافي در منزل خود اشتغال دارد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه هنر گليم بافي به هزينه اوليه بسيار كمي نياز دارد، اظهار داشت: گليم بافي ضمن نياز به هزينه هاي اوليه كم از بازدهي بالايي برخوردار است كه اين امر در صورت توجه مي تواند به يك ظرفيت براي اقتصاد منطقه تبديل شود.
فطمه ميرزايي با اشاره به اينكه زنان و دختران زيادي در شهرستان سلسله به بافت و توليد گليم اشتغال دارند، افزود: متاسفانه به رغم توليد بالاي گليم در شهرستان بازارچه اي براي فروش توليدات بانوان در شهرستان وجود ندارد.
اين بانوي گليم باف ضمن انتقاد از پرداخت نكردن به موقع تسهيلات مشاغل خانگي در شهرستان، عنوان كرد: متاسفانه برخي بانك هاي عامل همكاري چنداني با متقاضيان دريافت اين تسهيلات ندارند و كساني كه به بانك ها معرفي مي شوند تعداد كمي از آنها موفق به دريافت تسهيلات مي شوند.
ميرزايي با بيان اينكه بانوان مي توانند از اوقات فراغتي كه دارند براي بافت گليم استفاده كنند و اين يكي از مهمترين مزاياي اين هنر درآمدزا براي بانوان است، خاطرنشان كرد: قرار دادن شرايط سخت براي بيمه گليم بافان، نبود يك بازار دائمي براي عرضه و فروش گليم هاي توليدي، عدم حمايت و پشتوانه كافي براي تهيه مواد اوليه از مهمترين مشكلات موجود پيش روي گليم بافان است كه اميدواريم مورد توجه قرار گيرند.

** گليم بافي هنري سودآور با صرف هزينه اندك است
مربي كارگاه صنايع دستي شهرستان سلسله نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به 45 روزه بودن دوره هاي آموزشي گليم بافي در شهرستان سلسله اظهار داشت: پس از گذراندان اين دوره ها و كسب مهارت هاي لازم بانوان علاقه مند مي توانند در كارگاه صنايع دستي شهرستان و يا با راه اندازي واحدهاي توليدي و يا حتي با نصب دار در منازل خود به بافت و توليد گليم مشغول شوند.
زهرا علي مرادي با اشاره به سودآور بودن گليم بافي و هزينه توليد كم آن، عنوان كرد: شهرستان سلسله از ديرباز نقش مهمي در توليد گليم داشته و گليم هاي زيباي توليدي بانوان اين شهرستان در حال حاضر زينت بخش بسياري از خانه هاي استان و كشور است.
مربي كارگاه صنايع دستي سلسله، خاطرنشان كرد: قيمت گليم هاي توليدي شهرستان زير يك ميليون ريال نيستند و بستگي به نوع و جنس به كار رفته و نقش با قيمت هاي بالاتري هم به فروش مي روند كه صرفه اقتصادي خوبي براي بانوان خانه دار به همراه دارد.
وي با اشاره به محدوديت در بيمه كردن گليم بافان، تصريح كرد: متاسفانه هنوز گليم بافاني كه سال گذشته براي دريافت تسهيلات مشاغل خانگي به بانك هاي عامل معرفي شده اند نتوانسته اند اين تسهيلات را دريافت كنند.
علي مرادي با تاكيد بر ضرورت توجه به مشكلات گليم بافان، افزود: گليم بافي هنري است كه مي تواند به ايجاد درآمدي پايدار براي بانوان خانه دار و زنان سرپرست خانوار و حتي دختران جوان بيكار منجر شود و لذا توجه به مشكلات اين صنعت و هنر رو به رشد مي تواند به افزايش توليد و اشتغال در اين بخش منجر شود.

** نبود بازارچه صنايع دستي مهمترين مشكل گليم بافان سلسله است
سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سلسله نيز در اين باره، گفت: در حال حاضر مهمترين مشكل پيش روي گليم بافان شهرستان سلسله نبود يك بازارچه فروش صنايع دستي متمركز در شهرستان است.
مهدي يوسفوند با اشاره به اينكه بيش از دو هزار نفر در سطح شهرستان سلسله به بافت و توليد گليم اشتغال دارند كه از اين تعداد حدود 300 نفر بيمه شده هستند، افزود: كليه بافندگان گليم شهرستان سالانه حدود 3 هزار متر گليم توليد و روانه بازرهاي فروش مي‌كنند.
سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سلسله با اشاره به نقش توليد كنندگان صنايع دستي در تحقق اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: شهرستان سلسله پيشينه و قدمت بالايي در توليد گليم دارد و توجه به مشاغل خانگي نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارند لذا مي‌ طلبد كه مشكلات پيش روي اين حرفه و توليدكنندگان آن برطرف شود.
يوسفوند با بيان اينكه شهرستان سلسله قطب توليد گليم استان محسوب مي شود، گفت: اميدواريم كه مسئولان با ايجاد يك بازارچه متمركز صنايع دستي در شهرستان توجه ويژه اي به اين هنر رو به رشد و با صرفه اقتصادي داشته باشند.
7265/6060

سرخط اخبار استان‌ها