۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 83207290
T T
۰ نفر
آبگرفتگي معابر يزد، قصه تلخي كه هر سال تكرار مي شود

يزد – ايرنا - آبگرفتگي معابر و خيابان ها از جمله مشكلاتيست كه هر ساله در فصل زمستان، مردم، شهروندان و به خصوص رانندگان وسايل نقليه يزد از آن گلايه دارند و اين معضل موجب ناخرسندي آنها را فراهم مي آورد.

به گزارش ايرنا، اين معضل نه تنها در فصل زمستان؛ بلكه در فصل هاي پاييز و بهار هم كه استان يزد شاهد بارش هاي مختلف است وجود دارد.
سال هاست كه شهر يزد با اين مشكل دست به گريبان است و اگر چه اقداماتي از جمله حفر چاههاي جذبي در نقاط مختلف شهر از سوي دست اندركاران امر به ويژه شهرداري براي رفع آن انجام شده است؛ اما به نظر مي رسد كافي نيست و بايد فعاليت هاي گسترده تري صورت گيرد و بيشتري به آن توجه شود.
با توجه به مسطح بودن شهر يزد و تكرار اين گونه حوادث، ضروري است كه مسئولان امر به فكر چاره انديشي اساسي باشند تا قصه هاي هرسال تكرار نشود.
بارش باران در 48 ساعت گذشته و آبگرفتگي بسياري از خيابان ها و معابر شهر يزد، ترافيك بالايي را ايجاد و رفت و آمد مردم در شهر را با كندي و مشكلاتي مواجه كرده است.
ميادين و زير گذارهاي نقاط مركزي شهر يزد به خصوص زيرگذر و ميدان همافر به عنوان يكي از مسيرهاي اصلي و ورودي شهر يزد در اين مدت دچار آبگرفتگي شديد و به درياچه اي نسبتا بزرگ تبديل شده است.
كوچه ها و معابر بافت تاريخي يزد هم از مناطق حساس شهر يزد است كه در مواقع بارندگي دچار آبگرفتگي مي شود و با توجه كم عرض بودن اين معابر و خشتي و گلي بودن بناهاي آن، نيازمند توجه ويژه دست اندركاران امور است.
ميدان هاي ابوالفضل، صنعت، شهداي محراب، معلم، مهديه و چهار راه هاي محمود آباد، دولت آباد و خيابان هاي محدوده حسن آباد مشير، سه راه شحنه، دوازه قرآن و بلوار جمهوري از مهم‌ترين نقاطي است كه در مواقع بارندگي مشكلاتي را براي مردم ايجاد مي كند.
ناگفته نماند كه مناطق حاشيه اي و شهرك هاي تازه تاسيس يزد، وضعيت بهتري نسبت به نقاط مركزي شهر دارد و مردم كمتر با مشكل آبگرفتگي معابر مواجه هستند.
برخي صاحب نظران مي گويند: طراحي، شيب بندي و نحوه سفالت و روكش آسفالت ها خيابان هاي شهر يزد طوري است كه نه تنها رفع معضل آبگرفتگي را تسهيل نمي كند؛ بلكه بر مشكلات آن مي افزايد.
به اعتقاد آنها مي توان با ايجاد ساز و كار مناسب در احداث خيابان ها و هدايت روان آب ها به داخل جوي ها و ايجاد چاههاي جذبي تا حدود زيادي به رفع آن كمك كرد.
بر اساس اعلام سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري يزد در 24 ساعت گذشته در پي بارندگي ها حدود سه هزار و 500 تماس با ستاد فرماندهي اين سازمان گرفته شد كه براي بيش از دو هزار مورد آن، مامور اعزام شد.
احمد جعفري ندوشن
6198/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها