۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۲
کد خبر: 83206218
T T
۰ نفر

50 فرصت جذب سرمايه

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۲
کد خبر: 83206218
50 فرصت جذب سرمايه

تهران- ايرنا- 50 فرصت جذب سرمايه خارجي معرفي شد. داده‌هاي آماري منتشر‌شده ازسوي وزارت صمت نشان مي‌دهد كه حجم كل سرمايه مورد نياز براي اجراي اين طرح‌ها بالغ‌بر 837 ميليون دلار است.

جانمايي طرح‌هاي مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي نشان مي‌دهد كه بالاترين تمركز طرح‌ها مربوط به استان تهران است. استان خراسان رضوي نيز در رده دوم قرار گرفته است. در عين حال، برآوردها حاكي از اين است كه بالاترين رقم پيش‌بيني جذب سرمايه، به توليد خودروي سواري، توليد آلومينيوم، لنت ترمز و لنت كلاچ خودرو اختصاص دارد.

كارنامه جذب سرمايه‌هاي خارجي در ثلث دوم منتشر شد. داده‌هاي جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد كه اجراي 7طرح جديد صنعتي با مشاركت خارجي‌ها در هيات سرمايه‌گذاري مصوب شده است. حجم سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده براي اجراي اين طرح‌ها در مجموع 214ميليون و 771هزار دلار است كه سهم حدود 26 از حجم كل سرمايه‌گذاري‌هاي مصوب خارجي از ابتداي سال تا هشت ماه منتهي به آبان امسال را دارد. وضعيت طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي نشان مي‌دهد كه در هشت ماه منتهي به آبان امسال در مجموع 50 طرح قرار است با مشاركت خارجي‌ها اجرا شود كه به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 6.4 درصدي داشته است. حجم كل سرمايه‌گذاري خارجي براي اجراي اين طرح‌ها بيش از 837 ميليون دلار برآورد شده كه نسبت به سال گذشته (دو ميليارد و 100ميليون دلار) افت 60درصد داشته است.

** 7 طرح جديد مصوب در آبان‌ماه
گزارش جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد كه طرح‌هاي جديد مصوب در آبان‌ماه امسال قرار است در 5 استان كشور عملياتي شود. بالاترين رقم سرمايه‌گذاري براي اجراي اين طرح ها، مربوط به «توليد فرو سيليكو آلومينيوم» است كه قرار است در استان خراسان جنوبي اجرا شود. سرمايه پيش‌بيني شده براي اجراي اين طرح 177ميليون دلار برآورد شده است. «توليد پنل خورشيدي تك كريستالي و سلول خورشيدي فتو ولتائيك» نيز با سرمايه 33ميليون و 729هزار دلار قرار است در استان فارس اجرا شود. «احداث واحد توليد غذاي مسافر» (كترينگ) در استان تهران با سرمايه يك ميليون و 963هزار دلار مصوب شده است. «توليد انواع كيت‌هاي آزمايشگاهي و تشخيص طبي» نيز طرح مصوب ديگري براي استان تهران است كه با سرمايه 843 هزار دلاري قرار است، اجرا شود. «اكتشاف، استخراج و فرآوري معدن گلدره استان كرمان» با سرمايه 562 هزار دلاري، «توليد انواع سيليكون به فرم رزين و لاستيك» با سرمايه 337 هزار دلاري و «توليد و كيت‌هاي آموزشي» با سرمايه 337 هزار دلاري اجراي خواهد شد.

دو طرح اول در استان كرمان و طرح ديگر نيز در استان زنجان عملياتي خواهد شد. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت براي اجراي اين 7طرح جديد تابعيت سرمايه‌گذار خارجي را مشخص نكرده است.

كدام كشورها بيشترين مشاركت را در طرح‌ها دارند: با توجه به اينكه در ادوار گذشته تابعيت سرمايه‌گذاران مشخص بود، آنچه در جديدترين آمارها منعكس شده، نشان مي‌دهد تركيه و چين بيشترين سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص داده‌اند. تركيه توانسته در 8 طرح سرمايه‌گذاري كند كه از اين ميان 3 طرح را با مشاركت ساير كشورها انجام داده است. دو طرح با مشاركت جمهوري آذربايجان و يك طرح با مشاركت آلمان. از سوي ديگر چين نيز در 7 طرح سرمايه‌گذاري كرده است كه از اين تعداد، يك طرح را با مشاركت ايتاليا انجام مي‌دهد.

كدام كشورها كمترين مشاركت را در طرح‌ها دارند: اگرچه بسياري از كشورها در ليست سرمايه‌گذاران خارجي ايران قرار نگرفته‌اند؛ اما از ميان كشورهايي كه اقدام به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ايراني كرده‌اند، كشورهاي اتريش، لهستان، قزاقستان، تايوان، عراق، سوئيس و بحرين كمترين مشاركت را در بين كشورهاي سرمايه‌گذار خارجي دارند و هر يك از آنها تنها در يك طرح سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

بيشترين و كمترين طرح‌ها در كدام استان‌ها اجرا مي‌شود: از ابتداي سال تا انتهاي آبان 50 طرح به تصويب رسيده كه از اين ميان استان تهران داراي 13 پروژه است. بعد از آن، استان خراسان رضوي با تصويب 6 پروژه بيشترين طرح‌ها را در خود جاي داده است. با توجه به اينكه برخي از استان‌ها پروژه‌اي را براي سرمايه‌گذاري خارجي به تصويب نرسانده‌اند و تنها 16 استان طرح‌هايي را براي مشاركت با خارجي‌ها ارائه داده‌اند، در ميان اين 16 استان، يزد، گيلان، گلستان، زنجان و لرستان، تنها يك طرح را براي مشاركت با خارجي‌ها در اختيار دارند. در مابقي استان‌ها، قزوين، كرمان و آذربايجان شرقي هر يك 4 طرح را به تصويب رسانده‌اند. آذربايجان غربي و خراسان جنوبي نيز هر يك 3 طرح را در اختيار دارند. استان‌هاي فارس، البرز، مركزي و قم هم هر كدام دو پروژه را براي مشاركت با خارجي‌ها ارائه داده‌اند.

بيشترين سرمايه‌گذاري در كدام پروژه‌ها صورت گرفته است: از ابتداي امسال بيشترين سرمايه‌گذاري توسط چيني‌ها در طرح «افزايش سرمايه‌گذاري- توليد خودرو سواري» صورت گرفته كه حجم آن رقمي معادل 230 ميليون دلار است. اين طرح در كرمان به تصويب رسيده است. پس از آن، طرح «توليد فرو سيليكو آلومينيوم» با حجم سرمايه‌گذاري 177 ميليون دلاري صورت گرفته است. اين سرمايه‌گذاري در استان خراسان جنوبي به تصويب رسيده است. اما تابعيت سرمايه‌گذار اين پروژه مشخص نيست. «توليد لنت ترمز و لنت كلاچ خودرو» نيز از ديگر طرح‌هايي است كه حجم سرمايه‌گذاري قابل‌توجهي دارد. اين طرح توسط عراق انجام مي‌شود و حجم سرمايه‌گذاري آن 118 ميليون و 709 هزار دلار است.

كمترين سرمايه‌گذاري در كدام پروژه‌ها صورت گرفته است: از ميان پروژه‌هاي تصويب شده، كمترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي متعلق به «توليد پكيج گازي-افزايش سرمايه‌گذاري» است كه در استان قزوين تصويب شده و توسط ايتاليا انجام مي‌شود. حجم سرمايه‌گذاري در اين پروژه 221هزار دلار است. «توليد انواع مواد شوينده و ضد عفوني‌كننده» نيز با 245 هزار دلار سرمايه‌گذاري، از ديگر طرح‌هايي است كه كمترين سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص داده است. اين طرح در استان گلستان به تصويب رسيده و قرار است توسط قزاقستان انجام شود. «توليد و تعمير تابلوهاي فشار قوي و ضعيف برق» و «توليد انواع پروفيل آلومينيوم» نيز سرمايه‌اي معادل 300 هزار دلار جذب كرده است.

بر اين اساس «توليد و تعمير تابلوهاي فشار قوي و ضعيف برق» در استان تهران تصويب شده و توسط افغانستان اجرا مي‌شود و «توليد انواع پروفيل آلومينيوم» در استان خراسان رضوي به تصويب رسيده و افغانستان در اين پروژه مشاركت دارد.

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد؛ 1397،11،23
گروه اطلاع رساني **1699**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش