۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۴۰
کد خبر: 83206071
T T
۰ نفر
پیشنهادهای كارشناسان صنعت خودرو برای افزایش كاركرد ساحات

تهران- ایرنا- برخی كارشناسان صنعت خودرو با ابراز امیدواری درباره ثمربخشی سازوكار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران (ساحات) یا اینستكس، بر لزوم رعایت هوشیاری، حفظ اصول شفافیت مالی و اطلاع رسانی كامل به فعالان اقتصادی و مالی برای همراهی با آن تاكید كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام كردند ساز وكار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران تحت عنوان اینستكس به ثبت رسمی رسیده است.
شركتی كه با عنوان اینستكس ثبت شده است در پاریس مستقر می شود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد، همچنین انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده می گیرد.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه امسال اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
در این پیوند، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اصل این حركت، كار بزرگی است، اما هنوز مشكلات زیادی بر سر راه وجود دارد؛ در عین حال به نظر می رسد كه چاره ای جز آن وجود ندارد.
«امیرحسن كاكایی» بیان داشت: اروپا با این حركت خود نشان داد كه به دنبال باز كردن روزنه جدیدی خارج از مسیر دلار است.
وی یادآوری كرد: در 50 سال گذشته به سمت جهانی شدن تحت كنترل و سلطه آمریكا حركت كردیم اما اكنون حركت جدیدی برخلاف آن در حال شكل گرفتن است.
به گفته كاكایی، اروپایی ها با این اقدام در وهله نخست به دنبال كمك كردن به خود و تامین منافعشان هستند.
وی ادامه داد: در 30 تا 40 سال گذشته آمریكا حركت در مسیر جهانی شدن را آغاز كرد اما در 10 سال اخیر با مدیریت هوشمندانه چین و رشد پیوسته و پایدار این كشور، مسیر طراحی شده پیشین در حال به هم ریختن است و بر همین اساس آمریكا حركت هایی را به منظور بر هم زدن این بازی را آغاز كرد.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: اروپایی ها به دنبال ایجاد كانال مالی جدیدی خارج از كنترل آمریكایی ها هستند، در حالی كه همه نظام های مالی كلان جهان به نوعی به فدرال رزرو (بانك مركزی آمریكا) وصل است و بر این اساس كاری پیچیده به نظر می رسد.
وی ابراز امیدواری كرد با باز شدن این كانال مالی، بتوانیم از حقوق خود كه توسط آمریكایی ها پایمال شده دفاع كنیم و رفت و آمدها و تبادلات تجاری تسهیل شود.
كاكایی اضافه كرد: این كانال برای ایران یك «آب باریكه» است و همه مشكلاتمان را حل نمی كند.
وی پیش بینی كرد هرچقدر این ماجرا جدی تر شود، آمریكا بیشتر به آن حمله كند؛ زیرا هژمونی بزرگ آن كشور با این اقدام شكسته می شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت با تاكید بر لزوم همراهی ایران با این حركت اروپایی ها، خواستار حفظ اصول شفافیت مالی شد و ابراز امیدواری كرد متخصصان بانكداری و مالی نیز روی همه جوانب آن كار كرده و افراد و فعالان اقتصادی، تولیدی و صنعتی را برای تغییرات جدید آماه كنند.

** لزوم حفظ هوشیاری در شرایط حساس كنونی
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور نیز گفت: اینستكس یك قدم به جلو است، زیرا اروپا جرات كرد ساز وكاری در مقابل یكجانبه نگری آمریكا ایجاد كند.
«محمدرضا نجفی منش» افزود: اینكه این ساز وكار مالی تا چه حد موفق باشد، به اتفاقات آینده و هوشیاری و هوشمندی ما بستگی دارد.
وی بیان داشت: باید ضمن حفظ حقوق خود، بهانه دست آمریكایی ها ندهیم و تا امروز نیز با اقدام غیر احساسی بویژه بهم نزدن برجام با خروج آمریكایی ها از آن، هوشمندانه عمل كرده ایم.
نجفی منش تاكید كرد: مسائل سیاسی از پیچییدگی های زیادی برخوردار است، بطور مثال شاید موضوع «جلیقه زردها» در فرانسه، بی ارتباط با وضع تعرفه های اقتصادی آمریكایی ها نباشد.

** ساحات، گامی مثبت و رو به جلو
یك عضو انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه‌سازان نیز درباره ساز وكار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا و تاثیر آن بر فعالان قطعه سازی و شركت های كوچك و متوسط گفت: فارغ از هر نتیجه ای كه این ساز وكار مالی بخواهد به دنبال داشته باشد، گامی مثبت و رو به جلو تلقی می شود.
«رضا رضایی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اولویت در نظر گرفته شده در این سازوكار مالی، دارو، غذا و مایحتاج عمومی مردم عنوان شده اما ممكن است بتوان برای مواد اولیه و قطعات یدكی مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان نیز از آن استفاده كرد.
وی گفت: به نظر می رسد روزنه ای جدید برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی باز شده باشد و باید ببینیم مقام های اروپایی تا چه حد به تعهداتشان در این توافق جدید پایبندند.

اقتصام*3065*1961*

سرخط اخبار سیاست خارجی