۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 83205902
T T
۰ نفر
ايجاد 14 شهرك و ناحيه صنعتي، دستاورد انقلاب در قزوين

قزوين - ايرنا - توسعه زيرساخت هاي صنعتي و رشد صنايع در جاي جاي كشور از دستاوردهاي انقلاب شكوهمند اسلامي به شمار مي رود، به طوري كه در چهل سال گذشته 14 شهرك و ناحيه صنعتي در استان قزوين احداث و ايجاد شده است.

به گزارش ايرنا، تا پيش از انقلاب اسلامي، صنعت و استقرار كارخانجات در كشور محدود به پايتخت و اطراف آن و چند شهر ديگر بود، همچنين تنوع صنايع نيز از توليد چندين محصول فراتر نمي رفت.
اين شرايط پس از انقلاب اسلامي با تغييرات اساسي روبرو شد به طوري كه مردم ميهن اسلامي گسترش روزافزون صنايع را در نقاط مختلف شاهد بودند.
با پيروزي انقلاب اسلامي همچنين به مرور عدالت در توسعه صنعتي كشور مورد توجه قرار گرفت به طوري كه حتي در دورافتاده ترين نقاط و شهرستان هاي كشور نيز شاهد ساخت و ايجاد شهرك ها و نواحي صنعتي بوده و هستيم.
در همين ارتباط، ايجاد 14 شهرك و ناحيه صنعتي در استان قزوين (به جز شهرك هاي ايجاد شده توسط بخش خصوصي) را بايد از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در بخش صنعت برشمرد.
شهرك صنعتي ليا، كاسپين،آبيك، آراسنج،حيدريه،خرمدشت،حكيميه، قزوين (كوهين) و نواحي صنعتي آوج،دانسفهان، اسغرورين، نيكويه، طارم سفلي و الموت پس از انقلاب اسلامي در استان قزوين ايجاد شده اند و اين در حالي است كه پيش از انقلاب اسلامي استان قزوين به جز البرز داراي هيچ شهرك و ناحيه صنعتي ديگري نبود.
زيرساخت هاي مورد نياز در اين شهرك ها و نواحي براي استقرار صنايع با هزينه هاي دولت تامين شده اند.

**صرف 6 هزار ميليارد ريال براي ايجاد زيرساخت در شهرك هاي صنعتي قزوين
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قزوين در گفت و گو با ايرنا گفت: ايجاد شهرك ها و نواحي مختلف صنعتي در نقاط مختلف كشور از جمله قزوين را بايد از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي دانست.
حميدرضا خانپور با بيان اينكه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي بسترها و زيرساخت هاي لازم براي جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي فراهم شد،اظهار داشت: در همين رابطه براي ايجاد 14 شهرك و ناحيه صنعتي در استان قزوين تاكنون بيش از 6 هزار ميليارد ريال هزينه از اعتبارات دولت صرف شده است.
اين مسئول گفت: اين اعتبارات صرف خريد و تسطيح زمين، ايجاد راه دسترسي و جدول گذاري و آسفالت معابر، لوله كشي آب و گاز، انتقال برق و مخابرات و ايجاد فضاي سبز، ايستگاه آتش نشاني، پست نگهباني و تصفيه خانه فاضلاب و ...شده است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قزوين با بيان اينكه پس از انقلاب اسلامي زمينه توسعه صنايع غيرنفتي فراهم شد، گفت: بنابر مصوبات قانوني ارايه زمين آماده سازي شده و با امكانات و زيرساخت هاي مناسب شامل معابر زيرسازي شده و راه دسترسي، آب، برق، گاز و شبكه روشنايي، فضاي سبز و تصفيه خانه در شهرك ها و نواحي صنعتي با هزينه هاي كم و به شكل اقساطي به سرمايه گذاران ارايه مي شود و آنان همچنين از معافيت هاي مالياتي چندين ساله نيز بهره مند مي شوند.
اين مسئول افزود: ايجاد زيرساخت هاي صنعتي و تحويل به سرمايه گذاران تنها خدمات ارايه شده پس از انقلاب اسلامي در جهت توسعه صنعتي كشور و استان نبوده بلكه ارايه مشاوره و كمك هاي فني و اعتباري، حمايت مالي واحدهاي توليدي براي حضور در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي در جهت بازاريابي محصولات و اعطاي ضمانت نامه براي دريافت تسهيلات و ... را نيز بايد از ديگر فعاليت هاي انجام شده در جهت خدمت به بخش صنعت دانست.

** جذب بيش از 1400 سرمايه گذار در شهرك هاي صنعتي قزوين
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان قزوين گفت: به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي با ايجاد زيرساخت هاي صنعتي در قالب شهرك ها و نواحي صنعتي موجب جذب بيش از صدها سرمايه گذار بخش صنعت در اين استان شده است.
خانپور افزود: از ابتدا تاكنون شاهد جذب يك هزار و 418 سرمايه گذار در شهرك ها و نواحي صنعتي استان قزوين بوده ايم كه از اين ميزان بيش از 60 درصد آنها داراي پروانه بهره برداري هستند و ساير نيز مراحل مختلف ساخت و ساز را پشت سرمي گذارد.
وي همچنين يادآور شد: از بين واحدهاي توليدي راه اندازي شده در شهرك ها و نواحي صنعتي استان قزوين، 35 واحد دانش بنيان هستند و محصولات خود را با فناوري منحصر به فرد توليد كرده و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي كنند كه اين مهم را نيز بايد جزو بركات انقلاب اسلامي و حمايت نظام از صنعتگران و پژوهشگران بخش صنعت آن هم در شرايط جنگ اقتصادي با دشمن دانست.

**اشتغال 26 هزار نفري در شهرك هاي صنعتي قزوين
اين مسئول با اشاره به حجم قابل توجه اشتغالزايي در شهرك و نواحي صنعتي قزوين، گفت: با استقرار واحدهاي توليدي در شهرك ها و نواحي صنعتي مختلف استان در حال حاضر براي 26 هزار نيروي كار اشتغال زايي شده است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان قزوين گفت: طي ساليان آينده با تكميل طرح هاي در دست ساخت و ايجاد واحدهاي توليدي ميزان اشتغال در شهرك ها و نواحي صنعتي اين استان تا بيش از 40 هزار نفر نيز قابل افزايش خواهد بود.
خانپور همچنين با بيان اينكه در حال حاضر مساحت شهرك ها و نواحي صنعتي استان قزوين به بيش از يك هزار و 200 هكتار مي رسد، يادآور شد: به منظور پاسخگويي به نياز سرمايه گذاران و رونق توليد و اشتغال در استان تلاش داريم تا زمينه توسعه برخي شهرك ها از جمله كاسپين را نيز فراهم كنيم.
اين مسئول يادآور شد: شركت شهرك هاي صنعتي در استان ها ذيل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي به عنوان يكي از دستگاه هاي زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت كار ايجاد، توسعه و نگهداري اراضي شهرك ها و نواحي صنعتي و جذب و انعقاد قرارداد با سرمايه گذاران حوزه صنعت را برعهده دارد.


** سرمايه گذاري 24 هزار ميليارد ريالي در شهرك هاي صنعتي قزوين
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار قزوين نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: توسعه صنعت در كشور را بايد يكي از بركات انقلاب اسلامي دانست كه با وجود دشمني هاي استكبار و تقابل اقتصادي شديد آنها با جمهوري اسلامي ايران حاصل شده است.
منوچهر حبيبي افزود: به بركت انقلاب اسلامي تنها در استان قزوين كه يك درصد مساحت و جمعيت كشور را دربرمي گيرد شاهد سرمايه گذاري 24 هزار ميليارد ريالي سرمايه گذاران در شهرك ها و نواحي صنعتي بوده ايم كه البته اين آمار مربوط به صنايع كوچك و متوسط بوده و اگر سرمايه گذاري انجام شده در حوزه صنايع بزرگ را كه در خارج از شهرك ها و نواحي صنعتي بوده اند را احتساب كنيم، آمار بسيار بزرگتري استخراج مي شود.
وي با بيان اينكه بخش قابل توجهي از توسعه استان قزوين مرهون سرمايه گذاري هاي صنعتي پس از انقلاب اسلامي از جمله در قالب شهرك ها و نواحي صنعتي است، اظهار داشت: امروز در هر نقطه از اين استان بنا به استعداد و ظرفيت خود يك شهرك و يا يك ناحيه صنعتي ايجاد شده و واحدهاي توليدي در زمينه هاي مختلف در آنها مشغول به فعاليت هستند.
اين مسئول با بيان اينكه انقلاب اسلامي ما چهره بسياري از شهرها و شهرستان هاي محروم را تغيير داد و دچار تحول كرد، گفت: ايجاد نواحي صنعتي در نقاط كم تر توسعه يافته اي چون آوج، الموت و طارم سفلي را بايد مرهون انقلاب اسلامي دانست.

**حضور 19 سرمايه گذار خارجي در شهرك هاي صنعتي قزوين
معاون هماهنگي اقتصادي استاندار قزوين گفت: در حال حاضر 19 سرمايه گذار خارجي در شهرك ها و نواحي صنعتي قزوين فعاليت مي كنند كه اين مهم را بايد از آثار و بركات انقلاب اسلامي دانست چرا كه پيش از انقلاب حضور خارجي ها تنها محدود به دخالت در امور نظامي و سياسي كشور و براي بهره برداري از منابع نفتي ميهن ما بود و خبر چنداني از سرمايه گذاري خارجي در بخش صنعت وجود نداشت.
وي يادآور شد: سرمايه گذاران خارجي حاضر در شهرك هاي صنعتي قزوين از كشورهاي كانادا، آلمان، كره جنوبي، لهستان، ايتاليا، هندوستان، تركيه، فرانسه، تونس، اردن، پاكستان و عراق هستند.
حبيبي با بيان اينكه در حال حاضر سه واحد توليدي با سرمايه گذاري خارجي در شهرك هاي صنعتي استان در حال احداث هستند، گفت: با سرمايه گذاري خارجي انجام شده در شهرك هاي صنعتي استان براي بيش از 2 هزار نفر به شكل مستقيم اشتغالزايي شده است.

**وجود بيش از 500 طرح در دست ساخت در شهرك هاي صنعتي قزوين
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار قزوين گفت: در حال حاضر بيش از 500 طرح توليدي در شهرك ها و نواحي صنعتي استان در دست ساخت هستند در حالي كه پيش از انقلاب اسلامي تقريبا به جز قزوين و يكي دو شهر ديگر اين استان، در هيچ شهر ديگر اين ديار كارخانه و صنايعي وجود نداشت.
حبيبي همچنين اظهار داشت: اين طرح ها در مراحل مختلف از جمله نصب ماشين آلات، نصب سوله، ديوار كشي و دريافت زمين قرار دارند.
اين مسئول اظهار داشت: با راه اندازي طرح هاي در دست ساخت براي 18 هزار نفر در شهرك ها و نواحي صنعتي استان قزوين به طور مستقيم اشتغالزايي مي شود.
3013

سرخط اخبار استان‌ها