۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 83200369
T T
۰ نفر
گذرهاي فرهنگ و هنر؛ گامي در جهت توسعه سرانه فرهنگي

تهران- ايرنا- وزير فرهنگ در جلسه راه اندازي گذرهاي فرهنگ هنر در هشت شهر كشور گفت: گذرهاي فرهنگي نه تنها به منظور سرمايه‌گذاري، بلكه به منظور توسعه سرانه فرهنگي حائز اهميت هستند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، سيد عباس صالحي با اشاره به طراحي اوليه گذرهاي فرهنگ و هنر، گفت: طرح گذرهاي فرهنگ و هنر، از چند منظر اهميت دارد، نخست آن كه فضاهاي فرهنگي، نياز مبرم كشور است. اگر سرانه فضاهاي مختلف كشور، بر حسب متر است، فضاهاي فرهنگي كشور بر اساس سانتي متر اعلام مي‌شود. در اين شرايط، گذرهاي فرهنگي نه تنها به منظور سرمايه‌گذاري، بلكه به منظور توسعه سرانه فرهنگي، اهميت پيدا مي‌كنند.
وي افزود: منظر ديگر، اين انديشه است كه حوزه فرهنگ سرمايه‌بر است نه سرمايه‌آفرين اما همه درباره درآمدهاي توزيع شده در اين زمينه آگاه هستند و مي‌دانند در حيطه‌هاي مختلفي زمينه‌ درآمدزايي وجود دارد و گذرهاي فرهنگي با اين نگاه پديد آمده است.
صالحي با اشاره به درآمدهاي اقتصاد فرهنگي و تفاوت‌هاي آن با ايران گفت: اقتصاد فرهنگي در ايران هم به سرعت پيش مي‌رود و در حوزه اي مثل هنرهايي تجسمي، قابل توجه است. بيشتر صنايع فرهنگي كشور ما اين قابليت را دارند كه اقتصاد محور باشند.
وي با بيان اين كه در هنرهاي تجسمي خودكفايي به سرعت حاصل مي‌شود، تاكيد كرد: اين گذرها، با نگاهي براي ايجاد فرصت در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر ايجاد شده است‌.
وي ادامه داد: بحث ديگر ما، هويت شهري است، شهرها مكان كار و استراحت شده‌اند و مفهوم اجتماعي خود را از دست داده‌اند. شهر مي‌تواند ساختار هويت شهري خود را در اين گذر فرهنگ و هنر بيابد.
صالحي بيان كرد: ما از منظر اجتماعي، مي‌توانيم به تامين زمينه‌هاي اوقات فراغت در شهر نيز كمك كنيم. در هر دوره‌اي، نوع خاصي از وقت گذراني را شاهد هستيم، اما امروز عمده اين وقت در فضاي مجازي مي گذرد اما جامعه اين‌گونه طراوت خود را از دست مي‌دهد. مي‌توان نشاط و شادابي اجتماعي را با برنامه‌هاي ثابت و سيار زنده كرد. مسافران هم مي توانند از اين گذرها بهره‌مند شوند.
وزير ارشاد افزود: امروز گام اصلي كار را برمي‌داريم اما 2 شهر كريدور اصلي اين برنامه خواهد بود. اميدوارم در اين ايام مبارك دهه فجر، اين اتفاق حركتي باشد كه به كمك مديران شهري زمينه تحقق اين اهداف را فراهم كنيم.
مراسم راه‌اندازي گذرهاي فرهنگ و هنر در ٨ شهر كشورمان، با حضور سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، روساي ادارات و مديران كل فرهنگ وارشاد اسلامي، روساي شوراي شهر و شهرداران ٨ شهر انتخاب شده، در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد.
اصفهان، شيراز، كرمان، سنندج، سبزوار، نيشابور، بم و اوز شهرهايي هستند كه گذرهاي فرهنگ و هنر در آن‌ها راه‌اندازي شده و كار خود را آغاز كرده است.
هدف از ايجاد گذر فرهنگ و هنر را رونق بخشيدن به اقتصاد فرهنگي و هنري و ايجاد روحيه نشاط و شادي و نيز اميدبخشي به مردم است.
گذرهاي فرهنگ و هنر طرحي دو وجهي است كه در يك سوي آن راسته و بازاري هنري راه‌اندازي مي‌شود و در سوي ديگر، از اماكن تاريخي براي ايجاد اين گذرها استفاده خواهد شد كه پيوندي ميان مردم و ميراث فرهنگي برقرار مي‌كند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از همه افرادي كه علاقه‌مند به حضور در گذر فرهنگ و هنر هستند، حمايت مالي و معنوي خواهد كرد و تسهيلات مناسبي به آنان ارايه مي‌كند.
فراهنگ**9211* 9053

سرخط اخبار فرهنگ