۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 83198820
T T
۰ نفر

وحدت اقتصادهای بزرگ دنیا علیه آمریكا

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 83198820
وحدت اقتصادهای بزرگ دنیا علیه آمریكا

پكن- ایرنا- تحلیلگران معتقدند به دلیل سیاست های یك جانبه گرایانه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا، واشنگتن در سال 2019 میلادی با چالش های بزرگ اقتصادی روبرو خواهد شد كه یكی از آنها امكان تشكیل اتحاد بزرگ اقتصادی میان كشورهای آسیایی، علیه آمریكا است.

به گزارش ایرنا از آنجا كه چین و ژاپن و برخی دیگر از كشورهای آسیای شرقی و شمالی، تحت فشارها و تعرفه های مضاعف آمریكا قرار گرفته اند اتحاد میان دومین و سومین اقتصادهای دنیا بیش از هر زمان دیگری امكانپذیر شده است در این صورت بعید نیست كره جنوبی و روسیه هم برای پیوستن به این گروه تشویق نگردد.
ترامپ از سال 2016 میلادی، اولین قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار گرفت و پس از آن شروع به اعمال تعرفه های سنگین بر كشورهای دیگر و اقتصادهای بزرگی چون چین، ژاپن و كره جنوبی كرد این كشورها نیز نمی توانند در برابر این همه فشار سكوت كنند و به دنبال آن هستند كه توافقات اقتصادی بزرگتری میان خود بدست آورند.
از آن طرف نباید فراموش كرد فشارهای آمریكا باعث شده است تا این كشور از جبهه های مختلف اقتصادی و تجاری مورد حملات تلافی جویانه قرار گیرد هر چه زمان به پیش برود اقتصاد آمریكا ضعیف تر خواهد شد و از آن سو، فرصت برای دیگر كشورهای آسیای شمالی برای ایجاد اتحاد فراهم خواهد شد.
البته تشكیل این اتحاد به معنای آن نخواهد بود كه چین قدرت اقتصادی برتر دنیا می شود و همه را زیر چنبره خود می گیرد زیرا پكن نه برای این كار آماده است و نه در شرایط فعلی توانی برای این كار خواهد داشت اما طبیعتا می تواند با كمك قدرت های دیگر، آمریكا را در زمینه های اقتصادی و تجاری به چالش بكشد.
'لیو وانگ جین' از اقتصاد دانان آكادمی علوم اجتماعی چین معتقد است اگر همین روند چالش طلبی ادامه یابد می توان متصور شد كه در سال جاری میلادی اتحاد سه گانه چین، ژاپن و كره جنوبی شكل خواهد شد كره شمالی و روسیه هم به این اتحاد ملحق خواهند شد در چنین شرایطی آمریكا خود را در برابر قدرت های بزرگ آسیای شمالی می بیند و برایش مقابله با این هجمه قوی، كار ساده ای نخواهد بود.
وی در مورد آمادگی دو كره برای پیوستن به اتحاد احتمالی چین و ژاپن می گوید: دو كره كار وحدت اقتصادی را شروع كرده اند و با اخذ برخی معافیت های تحریمی، دو كشور می توانند راه های ریلی، هوایی و زمینی راه اندازی كنند این مسیرها از كره فراتر خواهد رفت و تا چین و روسیه امتداد می یابد.
به گفته وی بازیكنان اصلی این میدان پكن و توكیو خواهند بود البته اگر بتوانند برخی اختلافات منطقه ای، سیاسی و نظامی را كنار بگذارند و هدایت این جبهه متحد را در اختیار بگیرند شكلگیری این شرایط برای نفوذ اقتصادی آمریكا در آسیا یك ضربه بزرگ خواهد بود.
'جاسپر كول' تحلیلگر كهنه كار ژاپنی نیز می گوید دو كشور چین و ژاپن به هم نزدیك شده اند روابط آنها بهبود یافته است 'شینزو آبه' و 'شی جین پینگ' نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری چین یك دیدار بسیار مهم در سال 2018 میلادی انجام دادند كه نتیجه آن استحكام روابط اقتصادی آنها بوده است.
وی می افزاید: اگر ژاپن بتواند چین را به پیمان تجاری ترانس پاسیفیك راه دهد آن زمان قدرتی بی سابقه در منطقه از لحاظ اقتصادی برای رویارویی با آمریكا شكل خواهد گرفت اما هنوز چنین اراده ای در توكیو دیده نمی شود بخصوص آنكه چین هم در حال شكل دادن یك پیمان مشاركتی منطقه ای و راهبردی اقتصادی است كه فعلا خبری از عضویت ژاپن در آن نیست.
وی تصریح می كند هنوز دو كشور راه های زیادی برای همكاری دارند یكی از آنها طرح راه ابریشم نوین است كه به نظر می رسد ژاپن بتدریج برای مشاركت در آن علاقه مندتر شده است.
ورود ژاپن به این طرح برای چین اهمیت زیادی دارد زیرا توكیو دارای فناوری های بسیار پیشرفته ای برای اجرای طرح های ذی ربط راه ابریشم است و پیوستن آن به این برنامه، اعتبار بین المللی راه ابریشم را بالاتر خواهد برد.
از آنجا كه چین می تواند تامین كننده سرمایه و مواد خام برای این طرح باشد ژاپن هم از فناوری های پیشرفته برخوردار است و كره جنوبی هم قدرت اقتصادی بزرگی در آسیا و دنیا محسوب می شود، تشكیل یك اتحاد سه گانه بین آنها برای واشنگتن یك خبر بسیار بد خواهد بود.
ژاپن و چین می توانند در زمینه بانكی هم همكاری نزدیكتری داشته باشند چین امیدوار است كه ژاپن در سال 2019 میلادی به عضویت بانك زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی در آید همچنین از آن سو امیدهایی هست مبنی بر اینكه پكن ریاست بانك توسعه آسیا را در اختیار بگیرد كه زیربنای آن را ژاپن گذاشته است.
روسیه هم نشان داده است كه برای ملحق شدن به قدرت های اقتصادی بزرگی چون چین و ژاپن بی تمایل نیست و مذاكراتی در ماه های اخیر بین همه این كشورها به ویژه در جریان سفر ماه گذشته میلادی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به روسیه انجام شده است كه طبیعتا راه را برای همكاری های اقتصادی آنها به منظور مقابله با آمریكا هموارتر خواهد كرد.
به ویژه اینكه دو دور مذاكرات تجاری هیات های آمریكا و چین در دو هفته گذشته هم نتوانسته است اختلافات تجاری دو كشور را حل كند و دو كشور همچنان در این مورد با یكدیگر اختلاف دارند.
اگر همه اتفاقاتی كه برشمرده شد در سال جاری میلادی تحقق یابد آن زمان باید نفوذ اقتصادی ترامپ و آمریكا را در آسیا تمام شده تلقی كرد و این كشور دیگر نمی تواند نقش تعیین كننده در توازن اقتصادی منطقه داشته باشد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان