۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83190003
T T
۰ نفر
رسانه های آمریكایی پنهان كاری ترامپ را سوژه كردند

تهران - ایرنا - رسانه های آمریكایی بار دیگر با سوژه قرار دادن مذاكرات غیر رسمی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او، تلاش رئیس كاخ سفید برای مخفی نگه داشتن مذاكراتش با پوتین را برجسته كردند.

تارنمای آمریكایی ووكس در گزارشی در این زمینه نوشت: گفته می شود ترامپ همچنان تلاش می كند محور مذاكرات خصوصی خود با پوتین را مخفی نگه دارد.
دیدار رئیس جمهوری آمریكا با یك رهبر خارجی كه سابقه دخالت در انتخابات كشورش را داشته است بدون این كه یادداشتی از موضوعات مورد مذاكره برداشته شود، ایده خوبی نیست. اما این اقدامی است كه ترامپ ظاهرا انجام داده است.
این رسانه آمریكایی به گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره دیدار و گفت وگوی ترامپ و پوتین در اجلاس نوامبر گذشته گروه 20 در آرژانتین بدون حضور مقام رسمی آمریكایی برای یادداشت برداری استناد كرد و نوشت: در این دیدار «ملانیا ترامپ» در كنار رئیس جمهور حضور داشت اما هیچ مقام رسمی در بین آنها حاضر نبود.
كاخ سفید پیشتر تصدیق كرده بود كه رهبران دو كشور مذاكراتی «غیررسمی» داشته اند اما از افشای عدم حضور مقام رسمی تیم او در این نشست خودداری كرد. در این نشست ظاهرا مترجم پوتین او را همراهی كرده است اما هنوز معلوم نیست كه آیا او یادداشتی را تهیه كرده یا نه.
ووكس نوشت: این اولین بار نیست كه ترامپ چنین اقدامی را انجام می دهد. در نشست گروه 20 در آلمان نیز كه ژوئیه سال 2017 برگزار شد، ترامپ از صندلی خود بلند شد و كنار پوین نشست و مترجمی برای كمك به او حضور نداشت.
این نشست كه كاخ سفید ابتدا از افشای آن خودداری كرد ساعاتی بعد از آن انجام شد كه ترامپ تكذیبیه پوتین را درباره مداخله نكردن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 پذیرفت.
ووكس نوشت: ترامپ بارها تلاش كرده راهی بیابد تا نشستی خصوصی با پوتین داشته باشد. نخست، این وجهه بسیار بدی دارد به ویژه كه مقامات اطلاعاتی آمریكا می گویند كه روسیه دستور كمپین پیچیده كمك به راهیابی ترامپ به كاخ سفید را داده است و این به غیر از تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه درباره احتمال روابط ترامپ روسیه در كارزار انتخاباتی سال 2016 آمریكا است.
نكته دوم كه اهمیت بیشتری هم دارد این است كه ما هرگز نمی دانیم كه واقعا چه اتفاقی افتاده است زیرا فقط چهارنفر یعنی ترامپ، پوتین، بانوی اول آمریكا و مترجم پوتین در این جلسه حضور داشته اند و چیزی درباره این جلسه ثبت نشده است.
از سوی دیگر، دولت آمریكا ظاهرا فاقد هر گونه یادداشتی درباره بسیاری از تعاملات ترامپ با پوتین در دو سال گذشته است و دستكم در یكی از این موارد ترامپ بعد از دیدار رسمی با پوتین در سال 2017 میلادی از مترجم خود خواسته است جزییات این نشست را در اختیار مقامات آمریكایی قرار ندهد و حتی یادداشت های او را گرفته است.
ووكس نوشت: وقتی مقامات آمریكایی جزییاتی را درباره موضوعات مورد گفت و گوی رئیس جمهور دریافت نمی كنند آنها نمی توانند به وظایف خود عمل كنند. بدون آگاهی از موضوعات مورد توافق و چیزهایی كه برای دستیابی به آنها جنگیده اند یا حتی خنده ایم تقریبا محال است كه دولت بتواند سیاست های خود را بر اساس چنین مسائلی ترسیم كند.
این تارنمای آمریكایی نوشت: نباید فراموش كرد كه ما درباره ترامپ سخن می گویم؛ رئیس جمهوری كه اطلاعات بسیار محرمانه را در نشست با مقامات ارشد روس در دفتر بیضی شكل در مه 2017 به اشتراك گذاشت و تیم خود را از تعداد زیادی از معتمدان حامی كرملین تشكیل داده است.
رئیس جمهور آمریكا به آنچه كه درباره نشست هایش با پوتین درك می شود، اهمیتی نمی دهد زیرا او گفته كه می خواهد روابط آمریكا و روسیه را تقویت كند. او ممكن است به یك رابطه شخصی با پوتین باور داشته باشد كه حتی اگر این طور باشد بدترین مسیر ممكن را انتخاب كرده است.
اروپام**9158 ** 1546

سرخط اخبار جهان