۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83180010
T T
۰ نفر

رقابت تنگاتنگ بین ده مسابقه تلویزیونی برتر

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83180010
رقابت تنگاتنگ بین ده مسابقه تلویزیونی برتر

تهران- ایرنا- در پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم بهترین برنامه های سیما انتخاب خواهد شد، در این گزارش نگاهی می اندازیم به خلاقیت ده مسابقه برتری كه از شبكه های تلویزیونی سیما به روی آنتن رفتند و برای پر مخاطب شدن با هم رقابت كردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مسابقات تلویزیونی، مدتی جزو محبوب ترین آثار در سیما بود، سیما در ماه های اخیر بسیار سعی داشت كه با كمك از ذات رقابتی و مهیج بودن این برنامه ها توجه مردم را به این رسانه جلب كند. در همین راستا پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم نگاهی خواهد داشت به پر بیننده ترین مسابقات تلویزیونی كه در سال 96 و 97 به روی آنتن رفتته است، در این گزارش، به مرور مسابقات پربیننده پخش شده از شبكه های مختلف سیما می پردازیم.

** شبكه یك
«دست پخت» یك مسابقه آشپزی است كه از شبكه یك سیما به روی آنتن رفته است، این مسابقه توانسته است یكی از متفاوت ترین اجراهای سال های اخیر با محوریت آشپزی را به خود اختصاص دهد. در این مسابقه هم طبق روال چنین برنامه هایی، رقابت بر سر كیفیت غذای طبخ شده است اما چند ویژگی «دست پخت» باعث شده تا مخاطبان بیشتر درگیر این برنامه شوند، سطح برنامه و رقابت در آن در سطح مسابقات آشپزی روز دنیا است، رویكرد اصلی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف است و همچنین تأكید بر ترویج سبك زندگی ایرانی اسلامی و تهیه غذاهای بومی دارد، دوم، بین المللی بودن مسابقه است. در گروه داوران این برنامه، افرادی حضور دارند كه تحصیل كرده دانشگاه های آشپزی در كشورهای مختلف بودند و حتی دستپخت در مقاطعی میزبان حضور داوران خارجی بوده است. برندگان نهایی این مسابقه نیز به موسسات معتبر جهانی جهت تحصیل و آموزش معرفی می شوند.این برنامه به خاطر اجرا و نحوه ادبیات یكی از داورانش در آبان ماه سال مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت اما تهیه كننده در یك گفتگوی اختصاصی با ایرنا و انتشار ویدیویی در این راستا از مخاطبان دستپخت به خاطر نحوه بیان حقیقت از سوی یكی از داوران عذر خواهی كرد.

** شبكه دو
«مسابقه محله» نام برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص گروه كودك و نوجوان است كه با اجرای «مسعود روشن‌پژوه» اجرا می‌شود. پخش این برنامه كه جنبه مسابقه‌ای، ورزشی و سرگرمی دارد از سال 1370 آغاز شد و تاكنون ادامه یافته است. این برنامه با رویكرد مسابقه‌ای و سرگرمی تولید می شود و هر بار در یك محل یا مكان اجرا می‌شود كودكان و نوجوانان در مسابقه محله حضور یافته و به اجرای انواع شیرین‌كاری‌ها، بازی‌ها و رقابت با هم می‌پردازند.
این برنامه با تم طنز همراه است، طراحی بازی‌ها و مسابقات را خود روشن‌پژوه برعهده دارد و تاكنون علاوه بر نقاط مختلف تهران در شهرستان‌های مختلف ایران نیز اجرا شده است.

** شبكه سه
«برنده باش» یكی از مسابقه هایی بود كه در ابتدا اعلام كرد كه با رویكرد افزایش سطح آمار كتابخوانی در كشور تولید خواهد شد اما بیشتر شبیه به یك مسابقه اطلاع عمومی به روی آنتن شبكه سه رفت و خیلی زود در ردیف پرمخاطب ترین برنامه های سیما قرار گرفت. تهیه كننده برنده باش در گفتگو با ایرنا عنوان كرد كه «برنده باش» با محوریت سنجش اطلاعات عمومی و حضور ذهن شركت كنندگان سعی دارد كتاب خوانی را در كشور رواج دهد و همواره در این برنامه مخاطب تشویق و ترغیب خواهد شد تا بیشتر كتاب به دست بگیرد.
برگ برنده «برنده باش» حضور محمدرضا گلزار، به عنوان مجری است. این بازیگر سینما برای نخستین بار است كه در یك برنامه تلویزیونی حاضر شده است. با اینكه كار اجرا و بازیگری دو حرفه متمایز و دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند، اما گلزار از عهده اجرای یك برنامه، آن هم در قالب مسابقه و رقابت بر سر اطلاعات عمومی، به خوبی بر آمده و طبق آماری كه مركز تحقیقات صدا و سیما اعلام كرده است برنده باش توانسته است رضایت بینندگان را جلب كرده است.

** شبكه چهار
مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یك» كه نام خود را هم از یكی از مهمترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته تلاش دارد تا علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، نكاتی آموزنده را درباره هنر‌های نمایشی به مخاطب و شركت كنندگان یادآوری می‌كند.
سری پنجم این مسابقه در 42 قسمت 60 دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، كارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه خوانی و تدوین، تولید شد و همچون سری گذشته یك گروه سه نفره داوری شامل كارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شركت كنندگان را مورد قضاوت قرار گرفتند.
یكی از بخش‌های این مسابقه مربوط به اطلاعات سینمایی شركت كنندگان است و طی آن شركت كنندگان با تكیه بر دانش سینمایی خود به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهند، همچنین با پخش یك سكانس شركت كنندگان باید تعداد نما‌های آن را حدس بزنند و سپس نما‌های به هم ریخته را طبق همان روایتی كه دیده اند تدوین كنند. پخش قسمتی از فیلم‌های سینمایی و تحلیل مفهومی آن از سوی شركت كنندگان از دیگر بخش‌های این مسابقه است و در واقع سطح درك آن‌ها را از بخشی كه دیده اند مورد سنجش قرار می‌دهد. در بخش دیگری از این مسابقه نیز شركت كنندگان می‌توانند توانایی اجرا، بازیگری و نمایشنامه خوانی خود را به نمایش بگذارند.

** شبكه پنج
«پنج ستاره» از دیگر مسابقات تلویزیونی كه سنجش سطح مطالعه و اطلاعات عمومی شركت كنندگان را هدف قرار داده ، «پنج ستاره» است. این برنامهشباهت هایی هم با «برنده باش» دارد، مجری پنج ستاره نیز یك بازیگر سینما و تلویزیون است. سری جدید این برنامه با اجرای حمید گودرزی پنجشنبه و جمعه هر هفته از شبكه پنج سیما روی آنتن می رود.

** شبكه آموزش
هدف اصلی برنامه «حرفه ای شو» تقویت روحیه كار و كارآفرینی است. جالب این است كه محور این مسابقه نیز نوجوانان هستند، یعنی نسلی كه به زودی وارد بازار كار خواهند شد و این برنامه در قالبی سرگرم كننده و جذاب، در پی بالا بردن توانایی های فنی این نسل است. به طوری كه در «حرفه ای شو» شركت كنندگان باید هم اطلاعات عمومی بالایی در حوزه فنی داشته باشند وهم اینكه در عمل نیز بتوانند كار مكانیكی كنند و مثلا موتور یك خودرو را تعمیر نمایند.

** شبكه قرآن
«بشارت 1452» از شبكه قرآن و معارف سیما نیز طی سال های اخیر در حوزه تخصصی خود یعنی كلام الله مجید، مسابقاتی را پخش كرده است. «بشارت 1452» عنوان طرحی مسابقه محور است كه با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن كریم روی آنتن می رود، به طوری كه همه مردم با شركت در این طرح می توانند بخشی از قرآن را حفظ كنند، این طرح هر سال اجرا می شود اما امسال، جزء 30 قرآن محور حفظ قرار گرفته است. در هر قسمت از این برنامه نیز رقابتی بین تعدادی از شركت كنندگان برگزار می شود.

شبكه نسیم
** «كودك شو» یكی از مسابقات محبوب تلویزیون به ویژه برای خانواده ها، «كودك شو» است كه از شبكه نسیم سیما پخش می شود. این برنامه نیز با حضور یك بازیگر به عنوان مجری، روی آنتن می رود. پژمان بازغی در «كودك شو» میزبان یك رقابت خانوادگی است. در این رقابت، هم پدر و مادرها حضور دارند و هم كودكان آن ها. البته فقط پدر و مادرها رقابت می كردند و بچه ها نیز در دنیای خاص خودشان به سر می بردند.

** شبكه افق
«فرمانده» مسابقه مستند «فرمانده» یك برنامه رقابتی دیگر در قالب رئالیتی شو است كه سری سوم آن امسال از شبكه افق پخش شده است. هر قسمت از این برنامه، در یكی از مناطق جغرافیایی كشورمان برگزار می شد، اما فصل اخیرش در استان سیستان و بلوچستان به اجرا و تولید رسید. در این مسابقه مستند نیز شركت كنندگان زندگی در شرایط دشوار را تجربه می كنند و در فضایی نظامی، مراحل مختلف را پشت سر می گذارند. تحرك و هیجان بالای «فرمانده» و فضای متفاوت آن كه برای بسیاری یادآور دوران خدمت مقدس سربازی است، از جذابیت های خاص آن محسوب می شود.

** شبكه امید
«اقلیما» ویژه دختران نوجوان ایرانی، مستند مسابقه‌ای است كه در هر قسمت 4 گروه 5 نفری با یكدیگر رقابت می‌كنند.
این مستند یك كار تیمی و گروهی است كه در آن دختران نوجوان بعد از همفكری، تحقیق و گردآوری اطلاعات درباره سوژه مورد نظر (آشپزی، هنری، ورزشی و...)، در پایان مسابقه یك قصه و داستان مطلوب را به مخاطبان ارائه می‌دهند.
مستند تولیدی «اقلیما» با تهیه كنندگی علی منصوری و كارگردانی محمد روح الامینی در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای تهیه شده است.
فراهنگ **9210 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ