۲۶ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۴۸
کد خبر: 83173737
T T
۰ نفر
نشست دوره اي استانداران آذربايجان غربي، اربيل و سليمانيه برگزار مي شود

اروميه - ايرنا - نماينده مردم پيرانشهر و سردشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: در سفر روز گذشته هيات بلندپايه ايراني به رياست «محمدجواد ظريف» به شمال عراق، برگزاري نشست هاي سه جانبه و دوره اي بين استانداران آذربايجان غربي، اربيل و سليمانيه جهت توسعه تجارت بين دو كشور مورد تاكيد قرار گرفت.

رسول خضري كه يكي از اعضاي هيات ايراني در اين ديدارهاي 2 جانبه بود، روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: سفر روز گذشته هيات ايراني به اقليم كردستان از اهميت ويژه اي برخوردار بود و تصميم هاي اين سفر مي تواند تاثير بنيادي بر توسعه اقتصادي آذربايجان غربي داشته باشد.
وي با اشاره به اهداف سياسي و اقتصادي اين سفر، اظهار داشت: گسترش مناسبات اقتصادي بين طرفين و ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه گذاري هاي مشترك و حضور پيمانكاران ايراني براي اجراي پروژه هاي مهم اقليم كردستان مورد بحث قرار گرفت و در اين راستا طرفين بر ايجاد شهرك هاي صنعتي مشترك در مرز بين اقليم كردستان و شهرهاي پيرانشهر و سردشت در آذربايجان غربي تاكيد كردند.
وي ادامه داد: وزير امور خارجه ايران در اين نشست ها با تاكيد بر گسترش مناسبات تجاري بين ايران و عراق به 20 ميليارد دلار در سال وعده داد كه در صورت ايجاد زيرساخت ها در دو طرف مرز، شهرك هاي صنعتي ويژه اي براي توسعه تجارت بين دو كشور ايجاد خواهد شد و براي رسيدن به اين هدف نشست هاي دوره اي و سه جانبه بين استانداران استان هاي اربيل و سليمانيه در اقليم كردستان و استاندار آذربايجان غربي مورد تاكيد طرفين قرار گرفت.
وي بيان كرد: يكي ديگر از سازوكاهاي در نظر گرفته شده براي توسعه روابط سياسي و اقتصادي بين دو منطقه ايجاد سركنسولگري عراق در آذربايجان غربي است زيرا ايران در 2 استان اربيل و سليمانيه سركنسولگري داير كرده است و انتظار مي رود كشور عراق نيز براي تسهيل روابط نسبت به داير كردن سركنسولگري در اين استان مرزي ايران اقدام كند.
نماينده مردم پيرانشهر و سردشت در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در اين نشست ها بر حل مشكل تجار ايراني و پرداخت مطالبه پيمانكاران ايراني فعال در عراق و اقليم كردستان، رفع محدوديت هاي صادرات محصولات ايراني به اقليم كردستان، تقويت مرزهاي تمرچين و كيله به عنوان گذرگاه اصلي صادرات ايران به اقليم، ايجاد شوراهاي حل اختلاف مشترك براي رفع مشكل تجار دو كشور، ايجاد زيرساخت هاي مناسب در دو طرف براي توسعه تجارت و در نهايت سرمايه گذاري سرمايه داران عراقي در ايران و بويژه آذربايجان غربي تاكيد و براي عملياتي شدن آنها تصميم هايي گرفته شد.
به گزارش ايرنا «محمد جواد ظريف» هم طي روزهاي اخير كردستان عراق را شريكي نزديك و قديمي توصيف كرده و ديدار با مقام هاي سياسي و تجاري اين منطقه را سازنده و پربار خوانده است.
وي در توئيت خود كه در ايرنا نيز منتشر شده است، نوشت: گفت و گوهاي سازنده و پرباري در اربيل با مسعود بارزاني، رييس حزب كردستان عراق، [نچيروان] بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق و مسرور بارزاني مشاور امنيت ملي اقليم كردستان عراق داشتم و ديدار با جامعه بازرگاني فوايد فراواني داشت.
پيرانشهر و سردشت در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد و مرزهاي تمرچين و كيله در اين شهرستان ها از مهمترين گذرگاه هاي مرزي ايران و اقليم كردستان به شمار مي رود.
9915 /3072

سرخط اخبار استان‌ها