۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83172206
T T
۰ نفر

آمادگي هرمزگان براي خطر توفاني شدن دريا

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83172206
آمادگي هرمزگان براي خطر توفاني شدن دريا

بندرعباس - ايرنا - سيستم هاي پيش بيني هواشناسي از احتمال مواجي شدن دريا و خطرهاي پيش بيني نشده براي استانهاي ساحلي بويژه هرمزگان در آخر اين هفته به نمايش گذاشته و هشدارها براي آمادگي هرچه بيشتر اين مناطق را حكايت دارد.

اين هشدار كه از سوي ستاد مديريت بحران كشور هم براي هرمزگان اعلام شده اين استان خود را براي اين حادثه دريايي آماده كند تا از بروز خسارت هاي احتمالي جاني و مالي جلوگيري شود.
حوادث دريايي بواسطه شدت و فاصله آن با خشكي مي تواند خطر آفرين باشد لذا هرچه آمادگي سازمانهاي خدمات رسان نظير بنادر و دريا نوردي، هلال احمر و مديريت حوادث بيشتر باشد مي تواند از فشار خسارت هاي پيش بيني نشده بكاهد.
هرمزگان از جمله استانهايي است كه همواره در معرض حوادث پيش بيني نشده از جمله زلزله ، سيل و حوادث دريايي نظير خطر غرق شدن افراد، واگوني شناور و برخورد و تصادم كشتي و قايق ها به هنگام مواجي شدن دريا بوده كه مي طلب مسوولان پيش درآمدي دراين زمينه بكار گيرند.
در زماني كه هوا نا آرام و دريا مواج مي شود بطور حتم حركت شناورهاي سبك و تردد دريايي به جزيره هم متوقف مي شود و مردم نيز دراين مدت بايستي از رفتن به دريا و حتي كنار ساحل و شنا كردن بايد خود داري كنند تا دچار حوادث نشوند.
درحال حاضر رفت وآمد از بندرعباس به جزيره قشم و هرمز و بندر چارك به كيش يكي از مسير هاي پر رفت وآمد براي مسافران و اهالي اين مناطق و همچنين دانشجويان است كه مسوولان هشدارهاي لازم را براي مسافران اعلام كنند.

** ناپايداري وضعيت جوي و دريايي هرمزگان از روز پنجشنبه
كارشناس پيش بيني اداره كل هواشناسي هرمزگان گفت: با نزديك شدن موجي از سمت جنوب غربي از روز پنجشنبه بتدريج شاهد ناپايداري وضعيت جوي و دريايي در استان بويژه جزيره هاي غربي خليج فارس خواهيم بود.
معصومه سي سي پور در گفت و گو با ايرنا افزود: از لحاظ دمايي نيز به طور موقت تا روز پنجشنبه هفته جاري در استان هرمزگان تغيير چنداني نخواهيم داشت و در برخي نقاط استان نوسان 1 تا 2 درجه اي دما پيش بيني مي شود.
وي بيان داشت: ظرف امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه نيز شرايط تردد دريايي براي شناورهاي مسافربري و صيادي به سمت جزيره هاي خليج فارس مساعد پيش بيني مي شود.
كارشناس پيش بيني اداره كل هواشناسي هرمزگان اظهارداشت: هرچند امروز سه شنبه شرايط بارشي در استان مهيا نيست اما در نقاطي از تنگه هرمز بارش خفيف و پراكنده پيش بيني مي شود و از ميزان ابرناكي آسمان از روز چهارشنبه كاسته خواهد شد.

** ارتفاع موج در خليج فارس تا دو و نيم متر مي رسد
معاون امور آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرد: بر اساس اخطار دريايي سازمان هواشناسي، روز پنجشنبه هفته جاري به سبب فعاليت سامانه بارشي و وزش باد شديد شمال غربي، خليج فارس مواج و طوفاني پيش بيني مي شود كه ارتفاع موج به حدود يك و نيم تا دو و نيم متر خواهد رسيد.
مرتضي اكبرپور در گفت و گو با ايرنا افزود: از بعد از ظهر فردا چهارشنبه نيز به سبب وزش بايد شديد جنوب شرقي، شمال خليج فارس مواج خواهد بود و ارتقاع موج حدود يك و نيم متر برآورد مي شود.
وي ضمن اعلام آمادگي براي دستگاه هاي اجرايي عضو شوراي هماهنگي مديريت بحران استان هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان اظهارداشت: در اين مدت اقدام هاي بازدارنده جهت حوادث احتمالي از جمله ممانعت از شنا كردن در دريا و انجام فعاليت هاي تفريحي در مناطق ساحلي صورت گيرد.
معاون امور آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور اظهارداشت: همچنين محدوديت تردد براي شناورهاي سبك و قايق هاي تفريحي در مناطق ساحلي و فراساحلي در نظرگرفته شود و رعايت اصول ايمني الزامي خواهد بود.

**پوشش منابع حمايتي براي پيشگيري و كاهش آثار سوء حوادث افزايش يابد
مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان گفت: گسترش پوشش منابع حمايتي مانند بيمه ها، توجه به اصول ايمني در ساخت و سازها و اصلاح نگرش در استفاده از منابع محدود طبيعي از اقدام هاي موثري است كه با انجام آن مي توان از وقوع برخي حوادث پيشگيري و از آثار سوء آن كم كرد.
عليرضا صفا ايسيني اظهار داشت: اجراي برنامه هاي آموزشي، مانورهاي عمومي و تخصصي، اطلاع رساني و حساس سازي هر چه بيشتر مردم نسبت به حوادث و شيوه برخورد در شرايط بحراني نيز از جمله اقدام هاي موثر در جهت كاهش اثرات بلاياي طبيعي است.
وي ادامه داد: وقوع حوادث غيرمترقبه و ناگهاني در كنار پيامدهاي عاطفي و روحي آن، بر اقتصاد كشور نيز تاثير سوئي دارد و از همين رو اين حوادث بيش از هر چيز نيازمند برخورد عالمانه و هماهنگي همه دستگاه‌ هاي ذيربط است.
صفا ايسيني تصريح كرد: ‌بايد از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري در زمينه مديريت بحران توان ما بيشتر شود، كه براي تحقق اين مهم به دنبال تامين منابع مالي براي تجهيز مديريت بحران استان هرمزگان هستيم.
وي با بيان اينكه بايد حساسيت جامعه نسبت به بحران افزايش يابد، تاكيد كرد: ديدگاه مقابله و رويارويي با حوادث به سمت اطلاع رساني به مردم در راستاي اقدامات پيشگيرانه قبل از وقوع حوادث تغيير كرده و اين تغيير روش خود از اهداف اساسي برنامه كاهش اثرات بلاياي طبيعي در سال هاي اخير بوده است .
صفا ايسيني گفت: با توجه به قرارگيري استان هرمزگان در پهنه حوادث غير مترقبه نظير زلزله، سيل وحوادث دريايي و تحميل و تاثير تبعات ناشي از آن بر بخش هاي مختلف، لازم است مسئولان و متوليان امر با مشاركت مردم نسبت به آموزش همگاني و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ارتقاي سطح فرهنگ اقدام كنند.
6048 /7500

سرخط اخبار استان‌ها