محتواي داروهاي دست ساز عطاري ها براي جوانان خطرناك است

اروميه - ايرنا - رييس اداره نظارت بر فرآورده هاي طبيعي سنتي و مكمل معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي گفت: داروهاي دست سازي كه در مراكز غيرمجاز و عطاري نماهاي استان تهيه مي شوند، در اكثر موارد، محتواي خطرناكي دارند كه صدمات جبران ناپذيري به جوانان وارد مي كند.

فرزاد صيادي فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين داروهاي دست ساز و غيرمجاز بيشتر در حوزه داروهاي چاقي، لاغري، ترك اعتياد و محرك جنسي آقايان است.
وي ادامه داد: در داروهايي كه با اين عناوين از عطاري هاي استان جمع آوري و آزمايش شده، تركيب هاي شيميايي غيرمجازي وجود داشته است.
وي اظهار داشت: در تمامي داروهاي چاقي كه ادعا مي شد 100 درصد گياهي هستند، داروهاي شيميايي مثل 'سيپروهپتادين' كه يك اشتها آور با عارضه‌ خواب آوري و دگزامتازون كه يك كورتيكواستروئيد با خاصيت ضدالتهابي است و مصرف آن عوارضي همچون چاقي، سركوب سيستم ايمني، پوكي استخوان و افزايش قند خون به دنبال دارد، ديده شده است.
رييس اداره نظارت بر فرآورده هاي طبيعي سنتي و مكمل معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي اضافه كرد: در ميان داروهاي لاغري وضع بدتر است و در آزمايش هاي انجام شده تركيب هاي آمفتاميني نظير مت آمفتامين كه ماده مخدر خياباني شيشه است، وجود داشته است.
صيادي فر افزود: مصرف اين ماده مخدر سبب كاهش وزن به مقدار زياد و در مدت كم مي‌شود اما عوارض خطرناكي همچون اعتياد، توهم، بي‌خوابي، افزايش فشار خون، تپش قلب، سرگيجه، لرزش دست، ديسفوريا (حالتي از آشفتگي و افسردگي همراه با بي ميلي نسبت به محيط اطراف) و در بسياري از موارد ايست قلبي ناگهاني را به همراه دارد.
وي بيان كرد: تركيبات ملين و محرك شيميايي ديگري هم وجود دارد كه به عنوان داروي لاغري 100 درصد گياهي به فروش مي رسد.
وي گفت: همچنين در داروهاي ترك اعتياد مواد اپيوئيدي مثل ترامادول و ديفنوكسيلات و متادون يافت شدند كه خود تركيبات اعتياد آور و مخدر هستند.
وي اظهار داشت: در داروهاي غير مجاز محرك جنسي براي آقايان، بدون استثنا داروي مخدر و روانگردان ترامادول يافت شده و مصرف اين ضد درد اپيوئيدي در طول زمان سبب اعتياد مي‌ شود و در صورت مصرف با دوز بالا موجب دپرسيون تنفسي و مرگ مي‌شود.
وي اضافه كرد: اين دارو با بسياري از داروهاي ضدافسردگي منع مصرف و تداخل دارد كه در صورت استفاده هم زمان موجب لرزش، بي‌قراري، افزايش دماي بدن، تعريق، افزايش فشار خون و افزايش ضربان قلب مي‌شود و در صورتي كه دوز مصرفي بالا باشد مي‌تواند سبب شوك و مرگ شود.
وي بيان كرد: در تعدادي از داروهاي تهيه شده توسط عطاران ماده مخدر ترامادول نيز يافت شد كه به دليل ايجاد اعتياد در مصرف كننده موجب بازگشت مجدد مشتري جهت خريد مجدد دارو از عطار شده و سلامتي افراد به بهاي كسب سود بيش تر به تاراج گذاشته مي شود.
به گزارش ايرنا، چند ماهي است از فعاليت اداره فرآورده هاي طبيعي، سنتي و مكمل معاونت غذا و داروي استان آذربايجان غربي نمي گذرد و طرح ساماندهي عطاري هاي استان با جديت تمام و با همكاري ساير ارگان هاي نظارتي در استان اجرا مي شود.
8137/2093

سرخط اخبار استان‌ها