پلیس، تظاهرات كنندگان سودانی را با گاز اشك آور متفرق كرد

الجزیره- ایرنا- آتش اعتراضات مردمی و تظاهرات ضد دولتی كه از 28 آذر در اعتراض به شرایط بد اقتصادی مردم و افزایش بی رویه قیمت كالاها شعله ور شده، با وجود گذشت 23 روز هنوز خاموش نشده است و نیروهای پلیس این كشور روز جمعه به تظاهرات كنندگان حمله كرده و آن ها را با گاز اشك آور متفرق كردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای سودانی «الراكوبه» نوشت: امروز پس از نماز جمعه شمار زیادی از مردم در «خارطوم» و« ام درمان» اقدام به برگزاری راهپیمایی ضد دولتی كردند و نیروهای امنیتی و پلیس با پرتاب گاز اشك آور، آن ها را متفرق كردند.
تظاهرات كنندگان روز جمعه شعارهایی مانند «آزادی، صلح ،عدالت» سر داده و خواستار تداوم راهپیمایی ها در هفته آینده شدند.
شمار زیادی از پزشكان، اساتید دانشگاه و مهندسان سودانی اعلام كرده اند؛ هفته آینده تظاهرات گسترده مردمی در شهرها و روستاهای این كشور برگزار می كنند و در این چارچوب خواستار برگزاری راهپیمایی بزرگی در بعد ازظهر یكشنبه در خارطوم و تظاهرات سراسری در پنجشنبه آینده شده اند.
تارنمای «سودان تریبون» نیز روز گذشته نوشت: یكی از نمایندگان زن مجلس سودان به نام «نوال الخضر» در جلسه روز پنجشنبه مجلس گفت؛ چند روز پیش نیروهای امنیتی او را در حالی كه منتظر فرزندش در ام درمان بود، بازداشت كرده و با اینكه خود را معرفی كرده بود، برخورد توهین آمیزی با او داشتند.
وی در مجلس، شعارهایی ضد نظام حاكم بر این كشور سر داده و خواستار سرنگونی آن شد.
مقام های سودانی می گویند تاكنون 22 نفر در جریان اعتراض های اخیر كشته شده اند اما دیده بان حقوق بشر شمار كشته ها را بیش از 40 نفر اعلام كرده است.
سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه اعلام كرد از 28 آذر تاكنون بیش از 380 تظاهرات ضد دولتی در مناطق مختلف سودان برگزار شده است.
خاورم**2041**

سرخط اخبار جهان