۲۰ دی ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 83165505
T T
۰ نفر

«بازايابي محتوايي» استراتژي افزايش فروش

۲۰ دی ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 83165505
«بازايابي محتوايي» استراتژي افزايش فروش

تاكنون درباره مشتري‌مداري، كارآفريني، برندسازي، برندشخصي و بسياري ديگر از اصطلاحات حوزه كسب‌وكار در فضاي مجازي، مطالبي را گفته شده است. بنابراين وقت آن است كه اين‌بار، گفت‌وگو با نويسنده حوزه تجارت الكترونيك را به بازاريابي محتوايي اختصاص دهيم.

بازاريابي محتوايي يكي‌از زيرمجموعه‌هاي مهم بازاريابي ديجيتال به‌شمار مي‌رود. جالب است بدانيد كه اين نوع از بازاريابي، تكنيك جديدي نيست و برندها از گذشته‌هاي دور تلاش مي‌كردند تا از طريق توليد محتوا، به اشكال گوناگون، مشتريان بيشتري را جذب كنند.
درواقع اقدام به توليد محتوا براي به‌دست آوردن حجم بيشتري از بازار فروش، ساليان سال است كه قدمت دارد. اما به هر حال اصطلاح «بازاريابي محتوايي»، اصطلاحي جديد و جوان است كه نياز به توضيح و تشريح آن از زبان فعالان حوزه ديجيتال، احساس مي‌شود.
با توسعه تكنولوژي ديجيتال و افزايش دسترسي به دستاوردهاي فناوري اطلاعات، بازاريابي محتوا به‌عنوان يك ابزار قدرتمند و يك رشته تخصصي مطرح‌شده و توانسته است جايگاه ويژه‌اي در ميان فعالان حوزه ديجيتال به‌خود اختصاص دهد. تا امروز تعاريف متعددي نيز درباره اين اصطلاح مطرح شده است.
ازجمله «جو پوليتزي» پدرخوانده بازاريابي محتوا، در كتاب معروف خود به نام «بازاريابي محتوايي»، اين اصطلاح را فرآيندي در كسب‌وكار معرفي كرده است كه به توليد و توزيع محتواي گيرا و مجاب‌كننده، براي جلب توجه، جذب و درگيركردن يك گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگيختن فعاليت‌هاي سودآور در مشتريان مي‌پردازد.
اما خلاصه كلام و كل بازاريابي محتوايي را مي‌توان به‌سادگي در همين چند جمله خلاصه كرد: كاري كنيد كه مخاطبتان محتوايي را كه برايش به‌نمايش مي‌گذاريد، با لذت ببيند و بشنود و حتي اسمش را تبليغ نگذارد و درنهايت به شما اعتماد كند، از شما خريد كند يا نامتان را بهتر به‌خاطر بسپارد.
محمود بشاش، نويسنده و فعال حوزه تجارت الكترونيك در گفت‌وگو با مردم‌نو درباره اين اصطلاح پركاربرد در دنياي ديجيتال، مي‌گويد: بي‌ترديد بازاريابي محتوايي، مهم‌ترين استراتژي براي افزايش فروش است. بنابراين از يك كارآفرين انفرادي گرفته تا يك شركت چندمليتي بزرگ، همه مي‌توانند از اين روش براي دستيابي به اهداف بازاريابي خود استفاده كنند.
شايد هم بتوان گفت فعلاً هيچ روش و استراتژي جايگزيني براي بازاريابي محتوا شناخته نشده است. درواقع بازاريابي محتوايي در عصر حاضر، تبديل به بخش بزرگي از تعامل با مصرف‌كننده و جلب توجه مخاطبان مناسب به‌صورت آنلاين شده است.
محمود بشاش در بخش ديگري از اين گفت‌وگو توصيه مي‌كند: حتماً براي توليد محتوا بايد يك «تقويم توليد محتوا» داشته باشيد. تقويم توليد محتوا درواقع يك فايل اكسل است كه در رديف‌هاي افقي آن روزهاي هفته را با تاريخ مربوط به آن روز درج مي‌كنيد.
در ستون‌هاي اين تقويم نيز مي‌توانيد امكانات مجازي خود را درج كنيد و بنويسيد چه محتوايي با چه موضوعي را قرار است توليد كنيد. حتماً به اين نكته توجه داشته باشيد كه توليد محتوا چيزي شبيه به نوشتن شعر است و بايد به ذهن خطور كند!
بنابراين اگر برنامه‌ريزي مشخصي نداشته باشيد، ممكن است روزي مجبور شويد محتوايي را كه چندان جذاب نيست به مخاطب ارائه دهيد و احتمالاً بازخورد خوبي هم نگيريد. در ضمن توجه كنيد كه لينك‌ها و تصاوير و مطالبي كه مي‌نويسيد، بسته به نوع هريك از شبكه‌هاي اجتماعي متفاوت است. نكته بعدي كه بايد به آن توجه شود نيز اين است كه چه كسي بايد اين محتوا را اجرا كند؟ اگر صاحب كسب‌وكار گسترده‌اي هستيد، لازم است كه براي اجراي محتوا، يك مسئول اجرائي داشته باشيد.
آن شخص بايد بداند چه زماني اقدام به توليد محتوا كند و اين محتوا در كدام سايت يا كدام بخش از فضاي ديجيتال منتشر خواهد شد. در ضمن براي اينكه برنامه‌ريزي دقيق‌تري داشته باشيد، تقويم توليد محتوا را هر سه‌ماه يك‌بار آماده كنيد، تا براي سه‌ماه آينده برنامه مشخصي داشته باشيد.
منبع: حميده بلوري - روزنامه مردم‌نو
3216/6085

سرخط اخبار استان‌ها