۱۶ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 83160087
T T
۰ نفر
15 دي، سالروز سفر رهبري به ابركوه نقطه عطفي در تاريخ يزد است

يزد - ايرنا - 15 ديماه سالروز سفر مقام معظم رهبري به شهر تاريخي و مذهبي ابركوه به‌عنوان نقطه عطفي در تاريخ سرو قامتان اين منطقه است كه در اذهان مردمان آن همچنان نقش بسته است.

به گزارش ايرنا ، آري 15 دي‌ماه 1386 سفر پر خير و بركت رهبر فرزانه انقلاب به ابركوه انجام شد، شهري كه مردمان آن مثل درختانش بي خزان، هميشه سرسبز و خرم هستند.
ابركوه با درخت سرو 4500 ساله و متبرك به قدوم امام هشتم (ع) و مردماني مومن و انقلابي كه رهبري نيز در سخنانشان، 2 موضوع باستاني و ايمان مردم اين شهر را مورد اشاره قرار دادند.
در 15دي ماه 1386 از ساعت‌هاي اوليه صبح، ورزشگاه شهيد پور اكبري ابركوه مملو از جمعيت شد، شهري كه ساكنان آن به خوبي تاريخ را مي‌شناسند.
شهروندان ابركوه از اينكه در ميان شهرهاي استان يزد، ميزباني مقام عظماي ولايت نصيب شان شده بود، به خود ‌مي باليدند و براي استقبال ميهمان عزيزشان از روزها قبل سخت مشغول تدارك شده بودند.
جالب آنكه در تمام برنامه‌هايي كه رهبري انقلاب در يزد داشته‌اند، سربند و پرچم‌هاي زرد به‌وفور به چشم مي‌خورد،البته گل شب بو نيز در ابركوه، اين استقبال را زيباتر كرد و در دست همه اقشار اين شهر، به‌ وفور يافت مي‌شد و با سليقه خودشان، اين گل‌ها را با نظم خوبي به حركت در آوردند.
مردم از اهالي خبر و رسانه ، برگه‌هاي سفيد مي‌گرفتند، كنجكاو شدم اكثر نامه‌ها خلاصه بود به چند موضوع، خوش‌آمدي آقا، دوستت داريم و ده‌ها جمله تشكر از تشريف‌فرمايي حضرت آقا و... جداً كه صميمي و خونگرم هستند.
عمري است براي ديدنت منتظريم اين جمله را در پايين جايگاه سخنراني رهبر معظم انقلاب با خطي زيبا نوشته بودند و اطراف ورزشگاه نيز با جملاتي از امام راحل در وصف مقام معظم رهبري و خوش‌آمد گويي آذين‌بندي شده بود.
زمستان را بهاري كردي آقا، به شهر من صفا آوردي آقا؛ « احمد اميدي» يكي از شاعران منطقه به نمايندگي از مردم حاضر در مراسم، با لحن خوش اين بيت‌ها را مي‌خواند و مردم بيشتر و بيشتر به ساعت‌ها خيره مي‌شدند؛ حدود 10 صبح بود.
يكي از اهالي تعريف كرد كه از روستاهاي اطراف ابركوه پياده آمد، مي گفت با جمعي از سالخوردگان روستا بعد از اذان سحر حركت كرديم و در هواي سرد، خود را به ورزشگاه رساندند غصه مي‌خورد، چرا محل ايستادنش خيلي مناسب ديدن آقا نيست دلم نيامد خلوتش را به هم بزنم و بيشتر سئوال كنم.
نامش عباس بود، از وصف آن پيرمرد كه به خاطر فشار جمعيت حالش بد شده بود اما تا آخر مراسم، نشسته بود و آقا را نگاه مي‌كرد چيز زيادي نمي‌گويم.
ساعت 10:30 ابتدا سكوتي در ورزشگاه پور اكبري ابركوه حاكم ‌شد و ناگهان فرياد شادي مردم برمي‌خيزد،اي گل سرخ و خوشبو خوش‌ آمدي به ابركوه اين شعار را مردم به همراه ديگر شعارهاي مرسوم سر مي‌دادند و آقا دعوتشان مي‌كند به نشستن .
بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در اجتماع مردم ولايت مدار شهرستان ابركوه در 15 دي‌ماه 1386 در بخشي از سخنانشان فرمودند:
خداوند متعال را شاكرم كه اين توفيق را داد كه در خدمت شما برادران و خواهران مؤمن و باوفا و انقلابي در شهر ابركوه باشيم - در اين شهر باستاني و بسيار كهن - اگرچه شهر، شهر قديمي اي‌ است، اما فكر مردم اين شهر، فكر نو و جوان است؛ نشانه‌ي آن‌هم همين است كه در همه‌ي دل‌ها فروغ تفكر اصيل اسلامي و انگيزه‌هاي خدايي والهي در جهت نظام جمهوري اسلامي زنده است.
هر ملتي كه مردم آن در دل خود داراي انگيزه‌ي نشاط‌آور و پرتحركي باشند، آن ملت زنده و جوان‌اند و ملت ما به توفيق الهي و به بركت انقلاب اسلامي از اين موهبت برخوردار است.
علاوه بر اين اكثر جمعيت كشور و در خود ابركوه اكثر جمعيت ابركوه - طبق آمارها - جوان هستند.
يك شهر جوان و يك جامعه‌ي جوان و يك كشور جوان مي‌تواند به آينده اميدوار باشد.
همت جواني، آينده را خواهد ساخت. نيروي جواني جامعه را به‌پيش خواهد برد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امام‌جمعه‌ي محترم شهرتان درباره‌ي مشكل آب ابركوه مطلبي را به‌طور كوتاه اشاره كردند؛ بنده هم در گزارش‌هايي كه قبل از سفر درباره‌ي همه‌ي استان و بخصوص در مورد اين شهر - كه اختصاصاً مايل بودم به اين شهر سفر كنم - مطالعه كردم، همين مسئله‌ي آب در آن گزارش‌ها هم تكرار شده است.
اين شهر و اين منطقه‌ي از استان يزد، تكيه‌اش بر روي كشاورزي است و كشاورزي احتياج دارد به آب؛ و اين استان، استان كم‌آبي است؛ ازجمله اين شهرستان هم دچار همين كم‌آبي هستند.
شك نداريم كه باهمت دولت و با كمك مردم و مسئولان و مأموران مختلف اين مشكل هم مثل همه‌ي مشكلات ديگر حل خواهد شد.
آنچه مهم است اين است كه ملت چيزي را بخواهد و مسئولين به‌عنوان خدمتگزاران ملت كمر همت ببندند و تصميم بر اجراي نيازهاي مردم داشته باشند.
همچنين فرماندار ابركوه در ارتباط با سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري گفت: 15 دي‌ماه هرسال تداعي‌گر خاطره حضور تاريخي و باشكوه مرجع عاليقدر تشيع و رهبر معظم انقلاب به دياردارلسعاده ابركوه است.
محمد كاظمي نسب روز يكشنبه با تبريك يازدهمين سالگرد سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 15 دي‌ماه يك روز تاريخي و به ياد ماندني در تاريخ شهرستان است كه هيچ‌گاه از خاطره مردم نجيب، قدرشناس و ولايتمدار اين منطقه محو نخواهد شد.
وي گفت: اين سفر تاريخي علاوه بر اينكه منشاء خيرات و بركات بود روز مباركي براي مردم شريف ابركوه است.
وي افزود: طرح ‌هاي عمراني، كشاورزي ، فرهنگي ، آموزشي، ورزشي، ميراث فرهنگي و خدماتي در اين شهرستان محروم جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب بود .
وي ادامه داد: همه طرح ها اجرايي شد، مهم‌ترين طرح‌هاي مصوب سفر رهبر معظم انقلاب، تكميل مطالعات راه‌آهن يزد به اقليد، طرح مطالعه انتقال آب كشاورزي است.
فرماندار ابركوه درباره اعتبار طرح‌هاي يادشده نيز يادآور شد: براي اجراي طرح‌هاي مصوب حدود 200 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
كاظمي نسب تاكيد كرد: ساخت راه‌آهن يزد - اقليد كه جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبري است اگر اين طرح ملي ساخت آن سرعت داشته باشد مي تواند نقش بسزايي در توسعه استان و شهرستان داشته باشد.
مركز شهرستان 50 هزار نفري ابركوه در 140 كيلومتري جنوب يزد واقع است.
همچنين رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي يزد يازدهم ديماه 1397 به ايرنا گفته بود:مجموع اعتبار تخصيص يافته به اين استان از محل سفر مقام معظم رهبري در سال 97 به 346 ميليارد تومان رسيد.
سيد مجتبي حسيني پور افزود:اين اعتبار در قالب 721 طرح و پروژه به استان اختصاص يافت.
وي زمينه اجراي اين طرح ها و پروژه ها را در بخش هاي بهداشت و درمان، كشاورزي و منابع طبيعي، آبرساني، زيرساخت هاي شهرك هاي صنعتي، ساخت و تكميل خوابگاه هاي دانشجويي، مسكن محرومين و معلولين، راه و راه آهن، واحد هاي آموزشي و برق رساني ذكر كرد.
مقام معظم رهبري 12 دي ماه 1386 در ميان استقبال گرم و بسيار پرشور مردم وارد يزد شدند و در اين سفر چهار روزه در جمع مردم يزد ، روحانيون ، دانشگاهيان ، نخبگان استان و در 15دي هم در جمع مردم شهرستان ابركوه سخنراني كردند.
همچنين روز گذشته به مناسبت سالروز سفر پر خير و بركت مقام معظم رهبري به شهر ابركوه آيين با شكوهي در مسجد صاحب‌الزمان (عج) باحضور فرماندار ابركوه، جمعي از مسئولان و قشرهاي مختلف مردم، خانواده‌هاي معظم شهدا برگزار شد .
7540/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها