۴ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۴۱
کد خبر: 83147388
T T
۰ نفر
تبريز آمادگي لازم براي تاسيس اولين دفتر استاني يونسكو را دارد

تبريز- ايرنا - دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: اگر همكاري هاي لازم انجام شود مي توانيم اولين دفتر استاني يونسكو در تبريز را سريع تاسيس كنيم.

حجت الله ايوبي روز سه شنبه در ديدار با شهردار تبريز با بيان اينكه تبريز براي همه ما شهري بسيار مهم است، گفت: هميشه اتفاقات مهم در شهرهاي بزرگ رخ مي دهد.
وي تبريز را مهد فرهنگ اسلامي دانست و افزود: مدت ها قبل موضوع تشكيل دفاتر استاني يونسكو مورد بحث بود و چند شهر درخواست اين كار را داده بودند كه مورد موافقت يونسكو در تهران قرار نگرفته بود.
ايوبي با اشاره به مراسم بزرگداشت دكتر محمدعلي موحد در دانشگاه تهران و اهداي اولين نشان يونسكو به وي، اظهار داشت: آقاي دكتر موحد به ما دستور دادند كه دفتر استاني يونسكو در تبريز تاسيس شود.
دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران در بخش ديگري از سخنانش زادگاه را محل زايش انديشه خواند و گفت: تبريز زادگاه شمس است و اين يعني صداي اين خورشيد بايد از تبريز شنيده شود.
وي افزود: تاسيس بنياد شمس در تبريز از ديگر خواسته هاي دكتر موحد از ما بود كه افتخار داريم براي اجراي خواسته ايشان امروز در تبريز باشيم.
ايوبي تاكيد كرد: تبريز مي تواند و بايد به عنوان پايگاه شمس شناسي ايران شود و يونسكو براي اين منظور آماده همكاري است و كارشناسان ما در صورت لزوم در تبريز حضور پيدا كرده و كمك هاي لازم را ارائه خواهند كرد.
به گزارش ايرنا، در اين ديدار كه با حضور سفير ايران در يونسكو و مديركل ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي برگزار شد، شهردار تبريز از آمادگي كامل براي همكاري در تاسيس دفتر استاني يونسكو و بنياد شمس تبريزي در تبريز خبر داد.
ايرج شهين باهر گفت: تبريز به دليل ويژگي خاص جغرافيايي كه داشته است پيوندگاه انديشه هاي مختلف بوده و همين باعث تبلور انديشمندان بزرگي در اين شهر شده است.
وي با بيان اينكه تبريز در تمام حوزه ها حرف هاي زيادي براي گفتن دارد گفت: بايد از تمام داشته هاي تبريز براي معرفي اين شهر استفاده كنيم.
شهين باهر ادامه داد: نام شمس مي توانست در معرفي هر چه بيشتر تبريز در سال 2018 كه پايتخت كشورهاي اسلامي بوديم كمك كند.
وي با اشاره به برخي از اسناد قديمي گفت: بر آن هستيم تا مطالعاتي در خصوص مدفن شمس تبريزي كه برخي آن را در تبريز مي دانند انجام دهيم ولي به هر حال معتقديم اين شهر قدمگاه شمس تبريزي است و بايد جايگاه آن را احيا كنيم.
شهين باهر با بيان اينكه تنها شهري در جهان هستيم كه 400 شاعر در مقبره الشعراي آن دفن شده است، گفت: اين نشان از پايه هاي فرهنگي بالاي اين شهر دارد.
شهردار تبريز در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه مديريت شهري در اين دوره مسائل فرهنگي را به طوري جدي پيگيري مي كند، اظهار داشت: آماده همكاري با يونسكو براي تاسيس دفتر استاني يونسكو و بنياد شمس تبريزي در تبريز هستيم.
شهين باهر از نامگذاري يكي از معابر شهري به نام دكتر محمدعلي موحد خبر داد و گفت: دكتر موحد از افتخارات شهر تبريز است و شهرداري درصدد برگزاري يك همايش در حد ملي براي تجليل از اقدامات وي است.
3071

سرخط اخبار استان‌ها