۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83145823
T T
۰ نفر
سیاست های اصلاح جمعیت در استان مركزی اجرایی شود

اراك - ایرنا - سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی گفت: سیاست های منسجم و عملیاتی اصلاح جمعیت در دستور كار دستگاه های استانی قرار گیرد.

«سعید فرخی» روز دوشنبه در نشست كارگروه امور بانوان و خانواده استان مركزی افزود: كاهش پنج تا هفت درصدی نرخ باروری در زوج ها با وجود افزایش ارایه خدمات بهداشتی در استان مركزی نشان دهنده وجود برخی مشكلات در این حوزه بوده كه باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با عملیاتی شدن برنامه های اصلاح جمعیت زمینه افزایش نرخ جمعیت در جامعه فراهم شود.
وی با یادآوری هزینه های درمان ناباروری در بین زوج ها ادامه داد: نیاز است با ارایه راهكارهای مناسب زمینه بهره مندی مردم از ظرفیت های بیمه های تكمیلی دستگاه ها برای رفع مشكل ناباروری در جامعه فراهم شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی ادامه داد: اكنون در قانون جمهوی اسلامی ایران فرصت ها و مشوق هایی برای افزایش نرخ باروری در بین بانوان دستگاه های شاغل در دستگاه ها به تصویب رسیده است كه به دلیل برخی بی تدبیری ها از این فرصت بهره برداری لازم نشد.
مدیركل ثبت احوال استان مركزی نیز در این نشست گفت: واقعه ولادت در 2 تا سه سال گذشته در برخی از استان های كشور از جمله این استان كاهشی بوده و روند این كاهش در حال افزایش است.
«یزدان خسروی» افزود: روند نرخ ولادت در سال نخست اجرای برنامه اصلاح جمعیت در استان مركزی حدود سه درصد، سال دوم حدود پنج درصد، هشت ماه امسال هشت و 9 ماه سال جاری حدود 12 درصد كاهش یافته است.
وی ادامه داد: روند ثبت ازدواج در هشت ماه امسال هفت و 6 دهم و در 9 ماه حدود 10 و هفت دهم درصد كاهش داشته است.
مدیر كل امور بانوان وخانواده استانداری مركزی نیز در این نشست گفت: در مطالعه های انجام شده این استان در حوزه عدم تمایل مردان به فرزند آوری در بین استان های كشور رتبه آخر و عدم تمایل زنان فرزند آوری در رتبه بیست و چهارم قرار دارد.
«زهرا فرجی » افزود: اكنون قانون حمایت از مادران شاغل در دستگاه های استان مركزی كه تمایل به فرزند آوری دارند یا انجام نمی شود و در صورت اجرایی شدن به صورت كامل عملیاتی نیست.
وی ادامه داد: نبود حمایت از مادران شاغل در دستگاه های اجرایی استان مركزی موجب شده است تمایل به فرزند آوری در بین این افراد كاهش یابد.
مدیر كل امور بانوان وخانواده استانداری مركزی تصریح كرد: هزینه های درمان ناباروری بر اساس مطالعه های انجام شده در سال گذشته حدود 150 تا 300 میلیون ریال بود كه برای افزایش نرخ باروری در استان بهره گیری از پوشش بیمه تكمیلی در این حوزه ضروری است.
مشاور امور بانوان مركز بهداشت استان مركزی نیز در این نشست گفت: 20 و 2 دهم درصد از زنان روستایی این استان مجرد هستند و كمتر از چهار درصد ازدواج ها در این مناطق زیر 15 سال اتفاق افتاده است.
« اكرم حمزه لویان» افزود: نرخ بارداری در بین زنان سنین 10 تا 14 سال در این استان یك و هشت دهم درصد است كه این رقم در سطح كشور حدود 2 و 2 دهم درصد است و شهرستان كمیجان با 2 و یك دهم درصد رتبه نخست استان در این حوزه را دارد.
وی ادامه داد: 18 درصد زوج های استان مركزی تك فرزند و هشت درصد بدون فرزند هستند.
مشاور امور بانوان مركز بهداشت استان مركزی بیان كرد: 43 درصد بارداری های انجام شده در سال 95 بر اساس برنامه ریزی و آموزش های لازم بوده كه این رقم در سال 96 به 46 درصد افزایش یافته است.
حمزه لویان گفت: 50 درصد بارداری های انجام شده در استان مركزی بر اساس آمارهای موجود بدون برنامه ریزی و آموزش های قبل از بارداری انجام شده است.
وی ادامه داد: 82 درصد بارداری ها در سنین 18 تا 35 سال انجام می شود و 16 درصد زایمان ها در مراكز تابعه دانشگاه علوم پزشكی اراك در مادران با سن بالاتر از 35 سال بوده است.
مشاور امور بانوان مركز بهداشت استان مركزی گفت: بر اساس مطالعه های انجام شده 20 درصد زنان استان ناباروری اولیه دارند و 20 درصد ناباروری ها نیز مربوط به مردان است.
حمزه لویان از آغاز اجرای طرح پویش ناباروری در استان مركزی خبر داد و افزود: این طرح از آبان ماه تا بهمن ماه امسال با هدف كاهش یك پنجم ناباروری زنان در استان انجام می شود.
وی ادامه داد: اكنون آموزش های لازم به افراد تحت پوشش ارایه شده و پرونده سلامت نیز برای آنان تشكیل شده است.
استان مركزی با 29 هزار و 530 كیلومتر مربع وسعت، حدود یك و 82 صدم درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده است.
1955/3075

سرخط اخبار استان‌ها