۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 83132640
T T
۰ نفر
قطعی فراگیر گاز، پیامد پروژه ناتمام خط انتقال ایران به پاكستان

اسلام آباد- ایرنا- با آغاز فصل سرما در پاكستان، این روزها بحران كمبود گاز بار دیگر گریبانگیر مردم این كشور 210 میلیونی شده است؛ بحرانی كه دولت اسلام آباد در صورت اهتمام به اتمام پروژه انتقال گاز از ایران، می توانست براحتی از تكرار هر سال آن پیشگیری كند.

به گزارش ایرنا، كمبود گاز موجب تعطیلی پمپ های سی ان جی در مناطق مختلف پاكستان شده است.
شركت ملی گاز پاكستان موسوم به «سوئی سدرن ناردرن» اعلام كرد كه جایگاه های عرضه گاز سی ان جی به خودروها در ایالت سند تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
این شركت افزود: به علت كمبود گاز نمی‌توانیم حتی نیاز كارخانه‌های مختلف و صنعتگران را فراهم كنیم.
شهر كراچی مركز ایالت سند، قطب صنعت و از بزرگترین شهرهای پاكستان با قطع كامل گاز سی ان جی مواجه است.
از سوی دیگر، اعضای اتحادیه پمپ‌های گاز سی ان جی پاكستان اعلام كرده اند كه اگر قطع گاز ادامه داشته باشد دست به تظاهرات و بستن خیابان ها خواهند زد.
شركت گاز پاكستان پروسه تأمین گاز پمپ های گاز در شهرهای مختلف ایالت سند را تا اطلاع ثانوی متوقف ساخته است.
بسته شدن پمپ های سی ان جی در شهرهای مختلف ایالت سند و ایالت بلوچستان به ویژه شهر كراچی، موجب توقف فعالیت اتوبوس های مسافربری داخل شهری شده كه مشكلات زیادی برای مردم این شهر به وجود آورده است.
از سویی دیگر، اتحادیه پایانه های مسافربری و اتوبوسرانی شهر كراچی در اعتراض به این اقدام شركت گاز، اعتصاب همگانی اعلام كرده و روند عرضه گاز به كارخانه ها و شركت های تولید كننده برق در بسیاری از مناطق پاكستان متوقف شده است.
این در حالی است كه كاربران خانگی گاز نیز با بحران كمبود مواجه شده اند و شهرهای مختلف پاكستان به ویژه ایالت سند شاهد تشكیل صف‌های طولانی برای خرید كپسول‌های گاز مایع است.
با این وجود از یك سو افزایش قیمت گاز مایع و از طرف دیگر كمبود آن، مشكلات مردم را حل نمی‌كند.
با توجه به آغاز بارندگی ها در مناطق مختلف پاكستان، فشار گاز در شهرهای مختلف كشور كاهش پیدا كرده و حتی كاربران خانگی نیز از آن محروم شده اند.
بسیاری از كارشناسان معتقدند كه كنترل این بحران از دست شركت گاز پاكستان خارج شده و آنان توان غلبه بر بحران به وجود آمده را ندارند.
این در حالی است كه آنان معتقدند؛ سرقت گاز و هدر رفتن آن در مسیر توزیع یكی از دلایل عمده به وجود آمدن بحران گاز است.
«عمران خان» نخست وزیر پاكستان نیز شامگاه چهارشنبه در نشست فوق العاده ای با حضور مسئولان شركت های ملی گاز و وزیر نفت و منابع طبیعی كشور، این موضوع را بررسی كرد.
بر اساس اخبار منتشره توسط تارنمای رادیو پاكستان، «غلام سرور خان» وزیر نفت و منابع طبیعی این كشور نیز گزارشی در خصوص قطعی گاز ارائه كرده است.
با آغاز فصل سرما، بحران انرژی به ویژه كمبود گاز و تداوم قطعی های برق در این كشور، بیش از روزها و ماه های گذشته خودنمایی می كند.
با سرد شدن دما، گاز بیشتر نقاط اسلام آباد و بسیاری از نقاط پاكستان بر اثر افت شدید فشار، تقریباً قطع كامل شده و این وضع تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت.
مردم، حتی خانواده هایی كه در شهر زندگی می كنند، برای گرم كردن خانه هایشان و پخت و پز، در جنگل ها و پارك های جنگلی پایتخت مشغول جمع آوری هیزم هستند.
برخی خانواده ها نیز كه از وضع مالی نسبتاً خوبی برخوردارند، به سمت استفاده از كپسول های گاز می روند اما به دلیل قیمت بالا، امكان استفاده از آن برای تعداد كمی از خانواده ها فراهم است ضمن اینكه تهیه آن در فصل سرما، كار چندان آسانی نیست.
این مشكلات در حالی در این كشور در حال وقوع است كه سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، شهریورماه امسال بار دیگر آمادگی تهران را برای عملی كردن طرح انتقال گاز به پاكستان اعلام كرد.
«مهدی هنردوست» آن زمان در همایش بین المللی«الزامات و نیازهای ژئوپلیتیك پاكستان» در شهر اسلام آباد، با تشریح اهمیت طرح انتقال گاز ایران به پاكستان موسوم به ( IP Gaspipeline) گفت: عملی شدن این طرح می تواند تغییرات اساسی بر اقتصاد پاكستان به همراه داشته باشد.
وی با تشریح سیاست های زورگویانه و مستكبرانه آمریكا علیه ایران در اعمال تحریم های غیر قانونی تصریح كرد: خط انتقال گاز ایران به پاكستان در چارچوب تحریم های واشنگتن علیه تهران نیست.
سفیر ایران در پاكستان همچنین با به فال نیك گرفتن آغاز به كار دولت جدید به رهبری عمران خان در پاكستان افزود: عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز بین دو كشور، می تواند مشكلات زیادی از دوش دولت جدید اسلام آباد بردارد.
هنردوست با بیان اینكه عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز ایران و پاكستان می تواند هزاران شغل در پاكستان ایجاد كند، تصریح كرد: دولت جدید باید از این فرصت استفاده كند و ایران نیز همانند گذشته آماده است تا مردم پاكستان را در فواید حاصل از این طرح بزرگ سهیم كند.
پاكستان در شرایطی با كمبود شدید گاز در فصل سرما و بحران انرژی و كمبود برق در تمامی طول سال مواجه است كه قرارداد بزرگی با ایران برای احداث خط لوله و واردات گاز امضا كرده اما به دلیل عمل نكردن به تعهداتش در قبال این قرارداد، تاكنون نتوانسته از منابع عظیم گاز ایران بهره مند شود.
مردم پاكستان، شخصیت ها و احزاب این كشور به صورت جدی از دولت می خواهند تا قرارداد واردات گاز از ایران را به عنوان اقتصادی ترین، آسان ترین و كوتاه ترین مسیر ورود انرژی به پاكستان، در اولویت اقدامات خود قرار دهد.
آساق**6125**شبس**1488

سرخط اخبار جهان