۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۰
کد خبر: 83127582
T T
۰ نفر
والدین فرق لمس خوب و بد را به كودكان بیاموزند

تهران- ایرنا- فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان گفت: والدین باید آموزش های لازم را برای مراقبت از خود به فرزندانشان بیاموزند و به آنها یاد بدهند كه فرق لمس خوب و بد چیست و آنان را با طرز رفتار با افراد غریبه و مهاجم و مسائل دوران بلوغ آشنا كنند.

فریبا عربگل روز شنبه در گفت و گو با حوزه سلامت ایرنا، اظهار داشت: آموزش خود مراقبتی و شناخت فرزندان از خود، اعضای خانواده و محیط اطراف توسط والدین، از بسیاری از خطراتی كه در كمین فرزندان است جلوگیری می كند.
وی افزود: باید به كودك خود بیاموزیم قسـمت های خصوصی بدن او را هیچكس نباید لمس كند، ببیند و اگر كسی خواست این كار را كند، نبایـد به او اجازه دهد، بایـد بلافاصله فریاد بزند و طلب كمك كند.
فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان اظهاركرد: باید به كودك گفته شود فقط پزشك و والدیـن اجازه دارند به قسمت های خصوصی او دست بزنند یـا نگاه كنند؛ آن هـم بــه دلیــل معاینــه یا كمك بـرای لباس پوشـیدن یا بررسی مشكلی كـه در قسمت های بدن به وجود آمده است.
وی ادامه داد: باید به كودك آموخت وقتی در مكانهای عمومـی مثل رسـتورانها، پارك یا مدرسه، به دستشویی می رود حتمـا در را از داخـل ببندد و به هیچكس اجازه ندهد در ایـن هنگام كنار او حضور داشـته باشد یا او را نگاه كند.
عربگل تاكید كرد: والدین حتما به یاد داشته باشند در سنین خردسالی زمانی كه می خواهند لبـاس كـودك را عـوض كنند یا او را بـرای رفتـن بـه دستشویی آمـاده كنند هرگز در حضـور دیگران لباس های او را در نیاورید و به كودك بیاموزند كـه باید برود ب دستشـویی و لباس خود را در بیاورد، یا اینكه نبایـد در حضور دیگـران بـدون لباس باشد و باید بـه اتاق خود برود و آنجا لباس خود را عـوض كند.
فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان افزود: هنگامی كـه كـودك بـه سـنی رسید كـه والدین فكـر می‌كنند می توانـد به تنهایـی به جایـی مثـل سـوپرماركت، مدرسـه یـا منـزل اقـوام، برود باید مطمئـن شوند كـه كـودك اصول مراقبـت از خـود را آموخته و در صـورت وقـوع اتفاقـی می تواند از پـس خود برآیـد.
وی گفت: در مكانهـای خلـوت و زمانهایی كــه تــردد افـراد كم اسـت یـا هـوا تاریك شـده، والدین نباید اجـازه دهنـد كــودك به تنهایــی و بـدون آنان جایـی رود. در مكانهای شلوغ باید مواظب كـودك خود باشد و او را تحت نظـر داشته باشند.
عربگل بیان كرد: كودكان در سنین یك تا سه سالگی شوق راه رفتن، دویدن و كشف كردن محیط اطراف را دارند و خطر را كمتر احساس می‌كنند. این كودكان ممكن است زمانی از والدین خود دور شوند. مراقبت از ایـن گروه سنی دوچنـدان اهمیت دارد.
وی ادامه داد: كـودكان پرتحرك و ناآرام كمتر خطر را احساس می‌كنند و ممكن است در خیابان یا پارك بی محابا از والدین خود دور شوند از این رو والدینی كه نمی توانند از فرزند خردسال خود به تنهایـی مراقبت كنند، بهتر است از فـرد دیگـری كمك بگیرند تـا كنترل بیشتری روی كودك داشته باشد.
روانپزشك كودك و نوجوان با بیان اینكه برخی از كودكان راحت تر و سریعتر با غریبه ها ارتباط برقـرار می‌كنند، اظهار داشت: مانند كودكان بیش فعال، كودكان برونگرا و اغواگر، ایـن بخش از كـودكان بیشتر خود را در معرض خطر و حادثه قرار می دهند و در نتیجـه به مراقبت و آمـوزش بیشتری نیاز دارند.
وی افزود: در مقابل این دسته كودكان، هستند كودكانی كـه از نظرهوشی و ذهنی كمتر از سن خود هستند یا كودكان مبتلا بـه برخی بیماریهای روانپزشكی كه ممكن است توانایی مراقبت از خود را نداشته باشند، سـاده لوح و زودباور باشند و زودتر از سایر بچه ها فریب بخورند. ایـن دسته از كـودكان نیـز نیاز بـه مواظبت، مراقبت و آمـوزش بیشتری دارند.
عربگل با تاكید بر اینكه پوشش و مراقبت از كودك می تواند او را از خطر آزار و اذیت افراد مهاجم محافظت كند، ادامه داد: لباسی كـه پوشش مناسبی بـرای بدن كـودك ایجاد نمی‌كند یـا كودكی كـه ظاهری جذاب و زیبا دارد، ممكـن است توجـه مهاجـم را بیشتر جلب كند. در عین حال كـه اعتماد و دیـد مثبـت به دیگران از اصول سلامت روانی است، بایـد توجـه كرد كه فرد مهاجـم می تواند همسایه، معلم خصوصی كـودك، فروشنده سـوپرماركت محل، یكی از اقـوام و غیره باشد. بنابراین والدین باید هوشیار باشند و اصول مراقبت از خود را بـه طرز صحیحی بـه فرزندان آموزش دهند.
اجتمام * 1417 * 3063

سرخط اخبار جامعه