۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83124785
T T
۰ نفر
طرح های آبخیزداری هشت میلیون مترمكعب روان آب را مهار كرد

همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره‌ كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طرح های آبخیزداری انجام شده سال جاری در این استان بیش از هشت میلیون مترمكعب روان آب را كنترل كرد.

محمدمهدی آرتیمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح های آبخیزداری در 9 شهرستان، 17 زیر حوزه به مساحت 29 هزار هكتار در حال اجرا است.
وی اضافه كرد: این طرح شامل عملیات سازه ای برای كنترل سیل و رسوب، عملیات بیولوژیكی برای كنترل فرسایش خاك و افزایش پوشش گیاهی و عملیات مدیریتی است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان گفت: همچنین مدیریت چرا، قرق، كپه كاری، نهال كاری و بذركاری، احداث بند رسوب گیر و كنترل سیل از دیگر اقدام های طرح آبخیزداری محسوب می شود.
آرتیمانی خاطر نشان كرد: پیش از این اعتبار اندكی برای طرح های آبخیزداری با وجود ضرورت و اهمیت پیش بینی می شد اما امسال با دستور رهبر فرزانه انقلاب از محل صندوق توسعه ملی اعتباری اختصاص یافت.
وی ادامه داد: 160 میلیارد ریال از این اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در همدان تخصیص یافته كه تاكنون 50بخشی از این اعتبار پرداخت شده است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری موجب استحصال 2.4 میلیون مترمكعب آب در حوزه های منابع طبیعی شد.
آرتیمانی بیان كرد: آبشخور دام، تغذیه سفرها زیرزمینی، كشاورزی و تفویت چاه و قنوات و چشمه ها از نتایج استحصال آب بوده است.
وی اضافه كرد: وقتی روان آب پشت سازهای آبخیزداری جمع و ذخیره شد به منظور جلوگیری از تبخیر بخشی از آن توسط لوله های تعبیه شده به سمت مزارع و پایین دست هدایت می شد.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان ادامه داد: منابع طبیعی وظیفه ای در زمینه حفظ آب ندارد بلكه باید با ایجاد سازه از بروز سیلاب جلوگیری كند.
وی افزود: همچنین بخشی از آب ذخیره شده در پشت آب بند ها و سازها با تاخیر وارد رودخانه و مزارع پایین دست هدیست شود تا شاهد بروز سیلاب نباشیم.
قدمت طرح های آبخیزداری در همدان به اواخر دهه 60 و اجرای طرحی در حوزه سد اكباتان بازمی گردد و در سال 71 نیز آبخیزداری دارای تشكلات منظم شد.
این حوزه ابتدا با عنوان اداره حفاظت خاك زیر مجموعه منابع طبیعی بود و از سال 71 تبدیل به معاونت آبخیزدارای در وزارت جهاد و كشاورزی شد همچنین از سال 85 این معاونت به سازمان جنگل ها منتقل شد.
7526/2087

سرخط اخبار استان‌ها