۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 83120472
T T
۰ نفر
هنديجان از شهرستان هاي پر ظرفيت در حوزه شيلات است

اهواز – ايرنا – مديركل شيلات خوزستان گفت: هنديجان جايگاه ويژه اي در حوزه صيد و صيادي در سطح استان و كشور دارد ولي در سال هاي اخير در زمينه فعاليت هاي آبزي پروري مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، نبي اله خون ميرزايي يكشنبه در جلسه شوراي هماهنگي پدافند غيرعامل شهرستان هنديجان كه با موضوع تهديدات زيستي در حوزه آبزيان برگزار شد اظهار داشت: ما بايد از دارايي ها و توانمندي هاي خود پاسداري و صيانت كنيم تا در مقابل تهديدات طبيعي و نيز تهديدات هدفمند تاب آوري و مقاومت بالايي داشته و در عين عبور از اين تهديدها، به اهداف شايسته نظام نيز دست پيدا كنيم.
وي گفت: در حوزه تهديدات زيستي به طور طبيعي با تغييرات اقليم و خشكسالي و كاهش منابع آب شيرين روبرو هستيم و اين مسائل بخشي از تهديدات جهاني هست و اگر نتوانيم به اين تغييرات پاسخ درخور دهيم و آمادگي لازم را كسب كنيم به خوبي نتوانسته ايم از دارايي ها و توانايي هاي خود صيانت و متناسب با نياز پيش رو پاسخ دهيم.
مديركل شيلات خوزستان با بيان اينكه اخيراً با مساله تلفات ماهيان پرورشي در عراق روبرو شده ايم گفت: با كسب اطلاعات و اخبار لازم ضمن حفظ آمادگي كامل در شهرستان هاي شمالي،غربي و جنوب غربي استان، همه همكاران روزانه كليه مزارع و بازارهاي عرضه آبزيان را چك و كنترل مي كنند و گزارشها به صورت روزانه دريافت و به اداره كل پدافند غير عامل، اداره كل بحران و ساير ارگان هاي مسئول ارسال مي شود.
خون ميرازيي تاكيد كرد: بررسي هاي فني ما نشان مي دهد براي تلفات ماهي در عراق يك مشكل فني و تخصصي دخيل بوده ولي ما سطح آمادگي خود را در حد پديده بيوتروريسم ارتقا داده و آن را براي خودمان از جنس بيوتروريسم تعريف كرده ايم و فرض نكرده ايم كه يك تلفات عادي ماهي در عراق رخ داده است.
وي گفت: در سطح آمادگي،مقابله، و بازسازي براي رويارويي با مسائل تهديد كننده و بحران هاي استان آمادگي لازم در اداره كل شيلات خوزستان وجود داشته و براي جلوگيري از غافلگيري براي هر تهديدي پاسخ مناسب وجود دارد تا مجبور نشويم هزينه و بهاي بالاتري بپردازيم.
مديركل شيلات خوزستان با بيان اينكه هنديجان يكي از شهرستان هاي پرظرفيت شيلاتي است گفت: گرچه در گذشته تمام توليدات شيلاتي در زمينه صيد تعريف مي شد و هنديجان جايگاه ويژه اي در سطح استان و كشور داشته است ولي در سال هاي اخير كه فعاليت هاي آبزي پروري هم در كنار صيد به عنوان يكي از دو زمينه توليدات شيلاتي تعريف شده ،اين شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است و غفلت در اين زمينه را ما بايد جبران كنيم تا تمام ظرفيت توليدات شيلاتي ما محدود به صيد نباشد.
خون ميرزايي افزود: هنديجان در حوزه شيلاتي حدود 6 هزار شغل ايجاد كرده و بيش از 170 فروند لنج و 400 قايق در آن فعال هستند و حدود 37 درصد صيد استان(13 تا 17 هزار تن توليدات صيد) در اين شهرستان استحصال مي شود و بايد فعاليت ها در حوزه آبزي پروري نيز گسترش يابد .
وي در خصوص تهديدات زيستي احتمالي در حوزه آبزيان در اين شهرستان گفت: امكان ورود و راهسازي انواع گونه هاي غير بومي آلوده در صيدگاه هاي استان هم به صورت غفلتي و هم به صورت يك تهديد عامدانه ،تخليه آب توازن كشتي ها، آلوده شدن به مواد نفتي ناشي از استخراج انتقال، صيد غيرمجاز در فصول تخم ريزي، ادوات و صيد غير مجاز وجود داشته و ما بايد به آن ورود و از حوزه آبزيان صيانت نماييم.
مديركل شيلات خوزستان افزود: ورود شناورهاي بيگانه به صيدگاه هاي استان براي ما يك تهديد است و جلوگيري از ورود شناورهاي صيادي كشورهاي همسايه به صيدگاه هاي استان در دستور كار و پايش هميشگي يگان حفاظت شيلات و درياباني استان بوده است.
وي گفت: تكثير و رهاسازي گونه هاي بومي براي بازيابي ذخاير دريايي كه تا كنون مورد غفلت بوده است را با يادگيري فرايند تكثير به عنوان يك برنامه در دستور كار قرار داده ايم و به منظور حفظ و صيانت از ذخاير دريايي خود ايجاد زيستگاه هاي مصنوعي در سطح استان به خصوص در صيدگاه هاي استان در دستور كار بوده و تا كنون حدود يك هزار و 800 زيستگاه مصنوعي در صيدگاه بحركان مستقر شده اند.
خون ميرزايي ادامه داد: مطالعات و پايش اين برنامه در سال 96 انجام شده و در سال 97 هم با همكاري وزارت جهاد كشاورزي انجام و امسال نيز تعدادي از اين زيستگاه هاي مصنوعي در صيدگاه هاي هنديجان مستقر خواهند شد كه آبزيان در پناه آن ها از آسيب ناشي از صيد غيرمجاز و روشهاي تخريب در امان باشند.
مديركل شيلات خوزستان با بيان اينكه در حال جبران عقب ماندگي گذشته در حوزه آبزي پروري در شهرستان هنديجان هستيم افزود: يك زمين پنج هزار هكتاري براي پرورش ميگو در اين شهرستان در نظر گرفته شده و اعتباري مصوب شده اي هم براي احداث زيرساخت آن مشخص شده است و اميدواريم با آغاز بكار و رفع مشكلات شركت هاي خصوصي كه درگير برخي بروكراسي هاي اداري و يا تكميل پرونده هاي خود هستند به زودي شاهد كلنگ زني و آغاز ساخت اين مجتمع ها باشيم.
وي با اشاره به اينكه در سال 97 چهار برنامه تخصصي براي اجرا درسال 97 در شهرستان هنديجان پيش بيني شده است گفت: مطالعه 6 هزار هكتار از زمين هاي محدوده منطقه بوطاهري براي سايت آينده پرورش ميگو، اجراي الگوي ترويجي پايلوت ماهيان دريايي(شور دوست) در استخرهاي بتني، لايروبي اسكله سجافي و تكميل اسكله بحركان و تبديل به يك اسكله صيادي تفريحي از عمده برنامه هايي است كه در سال 97 در اين شهرستان اجرا خواهند شد.
شهرستان هنديجان با 95 كيلومتر مرز آبي در جنوب خوزستان قرار گرفته و يكي از بنادر مهم تجاري و صيادي اين استان است.
7163/6002

سرخط اخبار استان‌ها