۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83109842
T T
۰ نفر
سازو كار مالی اروپا با ایران نتیجه خواهد داد

مسكو - ایرنا - سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اطمینان داد كه اقدامات مربوط به ایجاد ساز و كار مالی با ایران نتیجه بخش خواهد بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از بخش رسانه ای سفارت ایران در روسیه، «ماركوس ادرر» افزود: اتحادیه اروپا بارها از آمریكا به دلیل خروج از برجام و اقدامات یك جانبه انتقاد كرده است.
در ادامه این دیدار موضوعات مهم در روابط ایران و اتحادیه اروپا از جمله همكاری در چارچوب برجام، نحوه اجرای ساز و كار مالی، اجلاس آتی وزرای امور خارجه برجام، تحریم های آمریكا و همچنین تحولات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سفیر اتحادیه اروپا در روسیه چندی پیش اعلام كرده بود ساز وكار جدید همكاری با ایران با توجه به اینكه آمریكا تحریم های جدید علیه ایران وضع كرده است اجرایی خواهد شد.
به گفته سفیر اتحادیه اروپا در مسكو، ساز و كار همكاری با ایران باید از كانال های پرداخت مالی با ایران برای صادرات محصولات صادراتی این كشور ازجمله نفت و واردات كالاهای اروپایی حمایت كرده و آن را توسعه دهد.
آژانس بین‌الملل هسته‌ای دیروز پنجشنبه برای چهاردهمین بار اعلام كرد كه اقدامات و فعالیت‌های هسته ای ایران كاملا منطبق با برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) است.
بر اساس بیانیه نهایی جلسه دیروز (اول آذرماه) آژانس، ایران به تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترك متعهد بوده و در عین حال ضروری است كه ایران همچنان به اجرای كامل این تعهدات ادامه دهد.
در این بیانیه آمده است: آژانس به ‌راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد و همچنین ارزیابی عدم وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه می‌یابد.
گفتنی است، با توافق میان ایران و گروه كشورهای 1+5 در 23 تیر 1395، موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترك» یا برجام و سپس تأیید آن طی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، این توافق به طور قانونی به‌عنوان یك چارچوب حقوق بین‌الملل الزام آور شد.
پس از تصویب قطعنامه 2231، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد تخصصی - فنی سازمان ملل متحد، وظیفه راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران را بر عهده گرفت كه تاكنون در 14 گزارش، پایبندی ایران به تعهدات برجامی را مورد تأیید قرار داده است.
گزارش آژانس در حالی برای چهاردهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌كند كه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در 18 اردیبهشت، آمریكا را به‌طور یك‌جانبه از این توافق بین‌المللی خارج كرد.
اما بلافاصله دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت هایشان با ایران حمایت می كنند.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان