۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 83107717
T T
۰ نفر
براي مقابله با نفوذ چين و روسيه در آمريكاي لاتين برنامه داريم

تهران-ايرنا- يك مقام ارشد نظامي آمريكا روز گذشته تصريح كرد كه دولت واشنگتن به دنبال تدابيري براي مقابله با نفوذ فزاينده چين و روسيه در منطقه آمريكاي لاتين است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از تارنماي نشريه فارن پاليسي، ژنرال ديويد گلدفين فرمانده ارشد نيروي هوايي ارتش آمريكا در مصاحبه با اين نشريه پس از سفر اخيرش به كلمبيا تصريح كرد كه دولت دونالد ترامپ در راستاي تقويت همكاري ها و هم پيماني با كشورهاي آمريكاي لاتين به عنوان بخشي از اقدامات براي مقابله با نفوذ فزاينده چين و روسيه در اين حيات خلوت آمريكا است.
اين مقام ارشد آمريكايي در ادامه هشدار داد كه كلمبيا و ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين در صورت توقف خريد سخت افزارهاي نظامي از آمريكا و گرايش به ديگر بازارها در اين راستا، با خطر تضعيف هم پيماني و توقف عمليات هاي مشترك روبرو مي شوند.
سفر اخير ژنرال گلدفين بخشي از يك طرح گسترده دولت ترامپ براي تقويت همكاري ها با كشورهاي آمريكاي لاتين همزمان با مواجهه اين منطقه با يكسري تهديدهاي امنيتي بود.
فرمانده ارشد نيروي هوايي آمريكا در ادامه افزود: ما به دقت نظاره گر فعاليت روس ها و چيني ها در آمريكاي لاتين هستيم.
كارشناسان بر اين باورند كه آمريكا به خوبي مي داند روسيه و چين به آرامي در حال نفوذ اقتصادي و نظامي در آمريكاي لاتين هستند. چين در اين راستا دست به سرمايه گذاري هاي گسترده در كشورهاي آمريكاي لاتين براي بدست آوردن اهداف سياسي اش زده است.
در ادامه گزارش فارن پاليسي آمده است: چين به واسطه تمايلش براي دسترسي به ذخاير گسترده نفتي آمريكاي لاتين و همچنين تقويت احساسات ضد آمريكايي، بودجه زيادي در اين منطقه سرمايه گذاري كرده است. پكن در حال حاضر به بزرگترين شريك تجاري برخي كشورهاي امريكاي لاتين از جمله بزريل، شيلي، كوبا و اروگوئه تبديل شده است.
مويس رندون يك تحليل گر مركز مطالعات بين الملل و استراتژيك گفت: مقامات كلمبيا نگران هستند كه واشنگتن منطقه آمريكاي لاتين را به حال خودش رها كند و شرايط را براي حضور روسيه و چين مهيا كند. كلمبيايي ها در يك شرايط بلاتكليفي قرار دارند چون چيني ها نيز فرصت ها و طرح هاي سرمايه گذاري خوبي را پيشنهاد داده اند.
روسيه نيز همچنان به فروش ميلياردها دلار سلاح به كشورهاي آمريكاي لاتين ادامه مي دهد. برعكس چين كه به دنبال استفاده از منابع طبيعي آمريكاي لاتين براي رشد اقتصادي خود است، منافع روسيه در اين منطقه بيشتر راهبردي بوده است.
رندون تصريح كرد: يكي از نگراني هاي مهم امريكا اين است كه چين در حال حمايت از دولت هاي ونزوئلا، نيكاراگوئه و بوليوي است.
ژنرال گلدفين نيز در اين رابطه گفت كه رويكرد دولت امريكا در روند مقابله با نفوذ روسيه و چين در آمريكاي لاتين در ايجاد همكاري هاي جديد با كشورهاي اين منطقه و تقويت روابط گذشته انعكاس دارد.
اروپام**9234**1485

سرخط اخبار جهان