۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83104746
T T
۰ نفر
نظريه اعتدال، پر طرفدارترين نظريه اخلاقي در جهان اسلام

زنجان – ايرنا – مولف كتاب ' نظريه اعتدال در اخلاق اسلامي' گفت: از ميان نظريه ها و مكاتب اخلاقي، نظريه اعتدال به واسطه سازگاري آن با متون اسلامي، پر طرفدارترين نظريه در اين حوزه در جهان اسلام است.

به گزارش ايرنا، در نشست تخصصي فلسفه كه شامگاه يكشنبه با حضور شماري از پژوهشگران و علاقه مندان حوزه فلسفه در كتابخانه سيد افضل موسوي زنجان برگزار شد در كنار معرفي كتاب ' نظريه اعتدال در اخلاق اسلامي' با حضور خود مولف، چهار كتاب ديگر فلسفي ديگر نيز در قالب نشست كتابخوان براي شركت كنندگان معرفي شد.
دكتر حسين اترك، عضو هيات علمي دانشگاه زنجان و مولف كتاب 'نظريه اعتدال در اخلاق اسلامي' با بيان اينكه در فلسفه اخلاق نظريه هاي اخلاقي به سه گروه نتيجه گرايي، وظيفه گرايي و اخلاق فضيلت تقسيم مي شود، گفت: نظريه هاي اعتدال در واقع يكي از تقريرهاي اخلاق فضيلت است.
وي افزود: نتيجه گرايان معتقدند كه معيار درستي و ناردستي اعمال، نتايج آنهاست و هر عملي كه نتيجه خوبي توليد كند آن عمل به لحاظ اخلاقي درست است، در مقابل وظيفه گرايان معيار درستي و ناردستي را نه بر اساس نتيجه آن كه بر اساس نفس عمل و رفتار معين مي كنند.
دكتر اترك اظهار داشت: اخلاق فضيلت مدل سومي بين نتيجه گرايي و وظيفه گرايي است و دغدغه اصلي آن معيار درستي و نادرستي اعمال در وهله نخست نيست بلكه در پي اين است كه نشان دهد انسان چگونه مي تواند فضيلت مندانه زندگي كند چون در اين نظريه شرط سعادتمندي رسيدن به فضايل اخلاقي است.
مولف كتاب 'نظريه اعتدال در اخلاق اسلامي' گفت: نظريه اعتدال در اخلاق در جهان اسلام جزو پر طرفدارترين نظريه ها است و مي شود گفت كه تنها نظريه اي است كه درحوزه اخلاق در جهان اسلام وجود دارد.
وي افزود: دليل اين امر سازگاري نظريه اعتدال با متون ديني است و به همين دليل حكماي اخلاقي اغلب اين نظريه را مبناي كارشان در نوشته هاي خود قرار داده اند.
اترك گفت: در كتاب 'نظريه اعتدال در فلسفه اخلاق' آرا و نظريه هاي 25 تن از علماي اسلامي در باب اعتدال آورده شده است و سعي شده است نشان داده شود علماي اخلاق اسلامي چه نوآوري ها و ابتكارهايي در نظريه اعتدال ايجاد كردند.
كتاب 'نظريه اعتدال در اخلاق اسلامي' توسط پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و در 508 صفحه در سال 95 به چاپ رسيده است.
به گزارش ايرنا در نشست تخصصي فلسفه كتاب هاي 'درسهاي فلسفه اخلاق' از ايمانوئل كانت ،'ترس و لرز' اثر سورن كركگارد، 'فلسفه دين' اثر ويليام جي وين رايت و ' سه حكيم مسلمان' اثر سيد حسين نصر نيز معرفي شد.
كتاب 'درس هاي فلسفه اخلاق' كانت متن تدريس فلسفه اخلاق توسط اين فيلسوف شهير آلماني است كه شاگردان او آن را فراهم كرده اند. موضوع كتاب به 2 بخش كلي تقسيم مي شود، فصل اول تا چهارم كه مباني حكمت عملي به طور كلي بحث شده و فصل پنجم تا دهم كه به جزئيات فلسفه اخلاق پرداخته است.
كتاب 'درس هاي فلسفه اخلاق' كانت را منوچهر صانعي دره بيدي به فارسي برگردانده و انتشارات نقش و نگار آن را به چاپ رسانده است.
كتاب 'ترس و لرز' اثر سورن كركگارد در بردارنده تمركز اين فيلسوف برجسته بر داستان حضرت ابراهيم و آزمون قرباني كردن فرزندش از سوي خداوند است كه در خلال آن مي كوشد برتري ايمان بر عقل را با تعليق اخلاقي تبيين كند.
كركگارد 'ترس و لرز' را بهترين كتاب خود مي‌دانست؛ او مي‌گفت اين كتاب براي جاودانه‌كردن نامش كافي است. «'ترس و لرز' هنر اين فيلسوف ايمان گرا در وادارساختن ما به حس‌كردن خصلت‌هاي ويژهٔ در قلمرو ايمان ديني است.
كتاب 'ترس و لرز' با ترجمه عبدالكريم رشيديان توسط نشر ني چاپ شده است.
كتاب' فلسفه دين' اثر ويليام جي وين رايت، جزو كتب آموزشي شاخه اي از فلسفه يعني 'فلسفه ي دين' است. مؤلف در اين اثر در ضمن هشت فصل كوشيده است تا مهمترين مباحث مرتبط با فلسفه دين را همراه با نقدها و دفاعيه ها و ضعف ها و قوتها به سبك منطقي و دسته بندي شده ارائه دهد.
وين رايت در اين كتاب موضعي مثبت دارد و كوشيده است نقد و تحليل مناسبي از ادعاهاي مخالفان و ضعف هاي موافقان در مسائل حوزه فلسفه دين ارائه دهد.
كتاب' فلسفه دين' اثر ويليام جي وين رايت با ترجمه عليرضا كرماني توسط انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به چاپ رسيده است.
كتاب' سه حكيم مسلمان' اثر سيد حسين نصر نيز تنوع انديشه اسلامي را از راه سه تن كه هر كدام در عصر خود برجسته ترين مظهر يكي از سه جنبه مختلف آن بوده اند، نشان داده است؛ ابن سينا به عنوان مظهر فلاسفه علماء، سهرودي به عنوان مظهر اشراقيون و ابن عربي به عنوان مظهر صوفيه .
اين كتاب با ترجمه احمد آرام و از سوي انتشارات اميركبير چاپ شده است.
به گزارش ايرنا مديركل كتابخانه هاي عمومي استان زنجان نيز در پايان نشست تخصصي فلسفه به ضرورت برگزاري جلسات تخصصي كتابخواني اشاره كرد و گفت: معرفي كتاب هاي برجسته در حوزه هاي مختلف از سوي پزوهشگران، كتابخوانان حرفه اي و گروه هاي مرجع تاثير بسزايي در اقبال مخاطبان براي مطالعه آنها دارد.
امير علي نيكبخش افزود: تلاش ما اين است تا در سطح همه كتابخانه هاي عمومي استان گروه ها تخصصي كتابخواني در رشته هاي مختلف راه اندازي شود.
وي از آمادگي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان براي حمايت از نشست ها و جلسات نقد و بررسي كتاب خبر داد و اظهار داشت: هم اكنون بالغ بر 81 هزار نفر عضو كتابخانه هاي عمومي در زنجان هستتند كه اين ميزان حدود 8 درصد جمعيت استان را در برمي گيرد.
به گزارش ايرنا هم اكنون 95 باب كتابخانه عمومي در استان زنجان فعاليت دارند كه از اين تعداد 37 باب در روستاها واقع است.
3088/6085

سرخط اخبار استان‌ها