۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83103879
T T
۰ نفر

دلايل ترس آمريكا از چين با نگاه نشنال اينترسيت

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83103879
دلايل ترس آمريكا از چين با نگاه نشنال اينترسيت

تهران - ايرنا - نشريهنشنال اينترسيت در تحليلي نوشت: پيشرفت هاي روزافزون چين در زمينه هاي اقتصاد و تكنولوژي، اين كشور را به رقيبي براي آمريكا تبدل كرده است و موجب هراس ايالات متحده از اين اقتصاد بزرگ دنيا شده است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از نشريه تحليلي نشنال اينترسيت، به نظر مي رسد ترس آمريكا از چين هر روز بيشتر و بيشتر مي شود و واكنش آمريكايي ها به اندازه كافي مشهود است. همزمان با قدرت گرفتن چين در زمينه هاي اقتصادي، تكنولوژيكي و نظامي باعث شده تا چين از يك كشور تحت حمايت آمريكا به رقيب اين كشور تبديل شود. شور و شوق آمريكا نيز با ديدن پيشرفت سريع چين تبديل به محافظه كاري ايالات متحده شده است. در واقع آمريكا از قدرت گرفتن چين و تبديل شدن به تنها و بزرگترين اقتصاد جهان هراس دارد. به گفته برخي تحليلگران اگرچه بايد نسبت به چين آگاهي بيشتري نشان داد حتي از آن ترسيد، اما اين كشور آن اندازه برخي ادعا مي كنند توانمند نيست بلكه نقاط ضعفي نيز دارند كه مردم به ويژه سياست مداران آمريكا باي آنها را بشناسند.
به نوشته اين نشريه، نظرسنجي ها در سال هاي اخير حاكي از اين است كه طي 5 تا 10 سال گذشته، ترس آمريكايي ها از پيشرفت اقتصادي چين به طور چشم گيري افزايش يافته است. بر اساس داده هاي مركز پژوهشي آمريكايي 'پيو' جمعيت افرادي با نگرش منفي نسبت به چين از 39 درصد به 55 درصد در سال 2007 رسيده است. در سال 2018 مركز تحقيقاتي 'گالوپ' طي تحقيقاتي اعلام كرد 11 درصد از مردم آمريكا، چين را بزرگترين تهديد اقتصادي آمريكا مي دانند كه درصد قابل توجهي مي باشد. اما عجيب تر اين است كه نگرش مردم ايالات متحده نسبت به چين با وجود جنگ تجاري فزاينده ميان اين دو كشور در ماه هاي اخير در حال بهبود مي باشد.
به گفته تحليلگران و مراكز پژوهشي آمريكا، 90 درصد از مردم اين كشور قدرت اقتصادي و برابري قدرت تكنولوژي اين كشور را خطر عمده براي يالات متحده قلمداد مي كنند. اما مركز پژوهشي 'پيو' آمارمتفاوتي نشان مي دهد: 29 درصد از ارتش نظامي چين ، 58 درصد از اقتصاد اين كشور، 62 درصد از بدهي هاي ايالات متحده به چين، 58 درصد از حملات سايبري چين به آمريكا و 51 درصد نيز به مشاغل و تجارت ميان دو كشور اشاره كردند. پيش بيني شده است تا سال 2020 پيشرفت هاي چين در زمينه ابر كامپيوتر ها و هوش مصنوعي به ويژه ماشين هاي خودكار از ايالات متحده پيشي خواهد گرفت. بر اساس اين آمار مايك پنس معاون رئيس جمهوري آمريكا در سخنان اخير خود در موسسه 'هادسون' بر لزوم محدود و تحت كنترل درآوردن چين تاكيد كرد.
اما مسئله قابل توجه درباره افرادي است كه ترس از چين را ترويج مي دهند يا نقاط ضعف چين را به عنوان نقاط قوت در نظر مي گيرند.
به گفته تحليلگران، اين موضوع يادآور ترس آمريكا از ژاپن در دهه 1980 و اويل 1990 ميلادي مي باشد. در آن زمان بسياري از مردم در امور تجاري و دولتي، همكاري نزديك دولت ژاپن به ويژه وزارت تجارت بين الملل و صنعت اين كشور را تحسين كردند. بيل كلينتون رئيس جمهوري آن دوره ايالات متحده ادعا كرد، همكاري با ژاپن به اين كشور اجازه خواهد داد تا جايگزين آمريكا در زمينه هاي اقتصاد و تكنولوژي شود. در سال 1985 تئودور وايت نويسنده برنده جايزه پوليتزر در نيويورك تايمز نوشت: 'خطر از جانب ژاپن'. اما ژاپن به دليل تلاش هاي كاهنده خود نتوانست پيروز اين نبرد شود و از آمريكا سبقت بگيرد.
هرچند اين بدين معنا نسيت كه چين نيز مانند ژاپن باشد، شايد چين در قسمتي كه ژاپن در آن شكست خورد بسيار انعطاف پذير ظاهر شده و پيروز شود، اما موضوعات مشابهي نيز وجود دارد. حتي اگر چين پيروز شود، ماهيت نوآوري نشان مي دهد كه آمريكا مي تواند از اين نوآوري در جاي ديگر بهره مند شده يا حتي آن را ارتقا بخشد.
به نوشته نشنال اينترسيت، تلاش هاي چين در استفاده از اقتصاد رو به رشد و قدرت ديپلماتيك خود در جهت خدشه وارد كردن به روابط دوجانبه موجود بيشتر به شكست منجر شده است تا پيروزي. براي مثال در سرمايه گذاري هاي عظيم در آفريقا، باعث ايجاد نگراني درباره استعمار نو در اين كشور شده است. چين نگراني هاي بسياري دارد اما نگراني هاي امروز چين به نوعي بزرگنمايي در قدرت پكن و در عين حال كوچك نمايي در مورد كسب برتري است كه بسياري معتقدند قريب الوقوع است.
**آساق**9470**1663**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان