۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 83102578
T T
۰ نفر

سد ارزي در برابر صادرات

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 83102578
سد ارزي در برابر صادرات

شماره جديد نشريه پايش در مطلبي با تيتر 'سد ارزي در برابر صادرات' به اعتراض صادركنندگان قزوين به بخشنامه پيمان سپاري ارزي پرداخته است.

در اين مطلب كه به قلم آرش صالحي نوشته شده مي خوانيم 22 فروردين ماه امسال بود كه دولت با ابلاغ بخشنامه پيمان سپاري ارزي همه صادرات كنندگان را ملزم كرده است كه ارز حاصل از صادرات را به چرخه مالي كشور برگردانند.
با توجه به اينكه بيشتر مبادله صادراتي استان هايي مثل قزوين با كشورهاي افغانستان و عراق و از راه ريال انجام مي شود، اين مصوبه در 2 ارديبهشت 97 اصلاح شد و صادركنندگان كالا به اين كشورها از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود معاف شدند اما طي چرخشي عجيب و طبق آخرين بخشنامه بانك مركزي به صادركنندگان كه در 19 مهرماه 1397 صادر شده، اين معافيت ملغي شده و در اين بخشنامه مانند مصوبه فروردين ماه، همه صادركنندگان متعهد به بازگشت ارز صادراتي به چرخه اقتصاد داخلي شدند، مصوبه اي كه انتقاد جدي فعالان حوزه توليد و صادرات استان را به دنبال داشته است.
پايش در اين گزارش گفت گويي با مهدي بخشنده رييس اتحاديه صادركنندگان استان قزوين داشته و به نقل از وي نوشته پيمان سپاري ارزي كه امروز دولت به صادركنندگان تحميل مي كند، غيرقانوني و مغاير ماده 13 قانون صادرات و واردات است.
وي افزوده است اين ماده به صراحت پيمان سپاري ارزي را رد كرده است و دولت با وجود اين قانون، صادركننده ها را ملزم به پيمان سپاري ارزي كرده است كه اتحاديه صادركنندگان هم به شدت به اين بخشنامه معترض است.
نشريه پايش در اين شماره تيتر اول خود را نيز به بررسي وضعيت نخستين شهر صنعتي ايران اختصاص داده است.
يادداشت مدير مسئول اين نشريه نيز به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني به اين همين موضوع اختصاص يافته و در بخشي از آن نوشته است كه يكي از مشكلات جدي جامعه امروز ما، سرانه اندك مطالعه كتاب و گريز از كتاب و پايين بودن سطح فرهنگ مطالعه است.
سخنان رييس اتحاديه صادركنندگان استان با تيتر تحولات بزرگ با استقرار پايانه صادراتي در قزوين، جهش 150 درصدي صادرات گوجه فرنگي استان با تيتر داغي قيمت گوجه سرخ تر از رنگ آن و اعتراض صادركنندگان قزوين از ديگر عناوين اين شماره نشريه پايش است.
دوهفته نامه اجتماعي اقتصادي پايش به مديرمسئولي فهيمه زارع دار در قزوين منتشر مي شود.
7388*3013

سرخط اخبار استان‌ها