۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83102433
T T
۰ نفر
همایش یك سال پس از زلزله؛ كمك رسانی پایدار به مردم

تهران- ایرنا- مدیر گروه رشته پژوهشگری اجتماعی علامه طباطبایی گفت: مخاطبان همایش «یكسال پس از زلزله كرمانشاه: تجربه و سیاست ها » كارشناسان و دانشجویانی هستند كه می خواهند در جهت افزایش همبستگی ملی و برون رفت از معضلات اجتماعی گام بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی انتظاری روز شنبه در نشست خبری همایش دو روزه یكسال پس از زلزله كرمانشاه درباره انگیزه برپایی این همایش اظهار كرد: كمك رسانی پایدار به مردم در رخداد بلایای طبیعی از جمله مهم ترین انگیزه كارشناسان برای انجام پژوهش های مختلف و برگزاری همایشی دو روزه بود.
همایش «یكسال پس از زلزله كرمانشاه: تجربه و سیاست ها » از 29 تا 30 آبان ماه جاری در دانشكده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برگزار می شود.
انتظاری در این نشست خبری در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه افزود: كشور ایران به علت شرایط اقلیمی خاص خود در معرض وقوع انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله قرار دارد، از این رو اهالی دانشگاه تصمیم گرفتند علاوه بر كمك های مادی به مردم زلزله زده، با استفاده از تجربه حضور خود در این مناطق به سیاست گذاری در زمینه امدادرسانی نیز كمك كنند.
مدیر گروه رشته پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت یافتن راه حل های مناسب هنگام وقوع بلایای طبیعی یادآور شد: كمك سیل عظیمی از جمعیت در زلزله كرمانشاه نشان دهنده تحولات اجتماعی خاصی و جدید در جامعه است.
انتظاری ادامه داد: كمك های گسترده مردم در زلزله كرمانشاه از نظر كارشناسان علوم اجتماعی یك پدیده جدید است كه در گذشته هیچ وقت در جامعه ایران دیده نشده بود.
وی با اشاره به اینكه جامعه شناسان جنبه های مثبت و منفی حضور گسترده مردم پس از زلزله كرمانشاه را بررسی كرده اند، خاطر نشان كرد: درست است كه كمك های مردمی در زلزله كرمانشاه هم افزایی افراد جامعه را نشان می دهد اما با توجه به اینكه خارج از برنامه ریزی های نهادهای مرتبط است، اختلالاتی را هم در كمك رسانی ایجاد كرده است.
این استاد علوم اجتماعی همچنین دانشگاه علامه را نماینده دستگاه های اجرایی و دانشگاه تهران در همایش یكسال پس از زلزله كرمانشاه: تجربه و سیاست ها معرفی كرد و گفت: كارشناسان و پژوهشگران دانشگاه از مدت ها قبل از مسئولان نهادهای مختلف دعوت به همكاری كرده اند اما چندان استقبال اندكی از سوی مسئولان شده است .
انتظاری افزود: یكی از مهم ترین موضوعات در همایش این است كه برخی مسئولان دستگاه های اجرایی تمایل پایینی نسبت به حل موضوعات بواسطه روش علمی دارند.
وی خاطرنشان كرد: استادان دانشگاه علامه و تهران با حضور در مناطق زلزله زده پژوهش های بسیاری در خصوص زلزله كرمانشاه انجام داده اند كه حاصل این فعالیت ها همایشی است كه در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در این همایش 11 مقاله در 12 پنل علمی برگزار می شود كه به ابعاد اجرایی و عملیاتی در پژوهش ها می پردازد تا در نهایت به صورت تفصیلی به پیشنهادهای سیاستی موثری دست یابد.
انتظاری درباره برنامه پنل های همایش توضیح داد: ابعاد اجتماعی زلزله به دبیری وحید شالچی دانشیار جامعه شناسی، پیامدهای فرهنگی زلزله به دبیری محمد حسین پناهی استاد جامعه شناسی، زلزله و رسانه ها محمد مهدی فرقانی استاد ارتباطات، سیاست گذاری اجتماعی و بحران های طبیعی به دبیری مسعود عالمی استادیار رفاه و تعاون اجتماعی، زن و خانواده در زلزله به دبیری محمد تق كرمی دانشیار مطالعات زنان از جمله ابعادی است كه در این پنل ها مورد بررسی قرار می گیرد.
به گفته وی، مداخلات مددكاری اجتماعی در زلزله به دبیری محمد زاهدی اصل استاد مددكاری اجتماعی، مدیریت بحران در فرآیند بازسازی پس از زلزله به دبیری علی خانساری استاد برنامه ریزی، انطباق پذیری و آسیب های روانی زلزله زدگان به دبیری سمیه كاظمیان استادیار مشاوره، تاریخ شفاهی زلزله كرمانشاه به دبیری اسماعیل عالیزاد استادیار جامعه شناسی، مشاركت های داوطلبانه و خیریه در زلزله كرمانشاه به دبیری محمدرضا پویافر، تجربه زیسته كنشگران اجتماعی در زلزله كرمانشاه به دبیری فاضل الیاسی و فعالان اجتماعی و سلبریتی ها در این زلزله به دبیری انجمن علمی از جمله برنامه پنل های همایش است.

** بررسی جنبه های مثبت و منفی زلزله كرمانشاه
در ادامه نشست خبری، ستار پروین عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در ادامه درباره برگزار نشدن این همایش در استان كرمانشاه اظهار كرد: تمایل بیشتر كارشناسان برگزاری این همایش در كنار مردم زلزله زده بود اما با توجه به عدم هماهنگی از سوی استاندار این استان این امر محقق نشد.
وی افزود: در این همایش تلاش بر این است كه جنبه های مثبت و منفی زلزله كرمانشاه و كمك های مردمی را به كمك كارشناسان بررسی شود تا با ایجاد سیاست های مشخص هنگام وقوع بلایای طبیعی بكار گرفته شود.

**9491**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش