۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۷
کد خبر: 83093598
T T
۰ نفر

استاد دانشگاه: آموزش سیاسی ضروری است

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۷
کد خبر: 83093598
استاد دانشگاه: آموزش سیاسی ضروری است

بیرجند - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: امروز آموزش سیاسی ضروری است و به مسئول و غیرمسئول هم نگاه نمی كند.

حسین فرزانه پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر بخواهیم كشور پیشرفت كند و منافع ملی ما محقق شود باید همه به آموزش سیاسی تن داده و آن را بپذیرند.
وی اظهار داشت: آموزش سیاسی در كشورهای توسعه یافته از طریق احزاب انجام می شود اما در كشور ما چون احزاب متشكل با كاركرد حزبی وجود ندارد باید دوره های ضمن خدمت آموزش سیاسی برای مسئولان برگزار شود.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: مسئولان با اساتید دانشگاه در رشته علوم سیاسی تعاملاتی در این خصوص داشته باشند و در دنیا هم این روش ها اجرا می شود.
وی افزود: مسئولان سیاسی ما نباید خود را بی نیاز از دانشگاه و آموزش ببینند و جزیره وار رفتار نكنیم، دانشگاه هم خود را متعهد بداند دانشی كه تولید تحقیقات و پژوهش هایش است را در اختیار جامعه قرار دهد و یك دانشگاه جامعه محور باشد و مسئولان هم خود را بالاتر از همه متخصصان كشور ندانند.
فرزانه پور گفت: منافع ملی در همه كشورهای دنیا مهم ترین موضوع برای همه جریان ها و تفكرات سیاسی است و در كشور ما هم آحاد مردم و مسئولان نیاز به آموزش سیاسی در خصوص منافع ملی دارند.
وی بیان كرد: متاسفانه بعضی مسئولان سیاسی به دلیل فقدان آموزش سیاسی و نبود احزاب نگاه آنها محدود بوده و به منافع خاص جریان خود فكر می كنند در حالی كه در قاموس سیاست حرف نخست را منافع ملی می زند و همه باید در این موضوع متمركز شده و منافع گروهی و جناحی و موقت را كنار بگذارند.
استاد دانشگاه بیرجند گفت: همه ما در یك كشتی نشسته ایم و اگر قرار باشد عده ای فقط برای تمایلات خودخواهانه برای اینكه رقیب را از صحنه خارج كنند، كشتی را سوراخ كنند كار اشتباهی است.
وی ادامه داد: ایالات متحده آمریكا با نقض توافق نامه های بین المللی مثل برجام در آینده از حمایت كشورهای اروپایی به عنوان نزدیك ترین متحدانش محروم می شود.
وی گفت: كشورهای متحد آمریكا كه كشورهای اروپایی هستند برای خود ائتلافی در برابر آمریكا تشكیل داده و ساز و كارهایی برای ادامه آن در خصوص مسائل مالی پیش بینی كرده اند و این كشور دیگر حتی نمی تواند روی نزدیك ترین متحدانش در آینده حساب باز كند و این به دلیل نقض توافق بین المللی برجام است.
فرزانه پور اظهار داشت: در محافل بین المللی اقدام آمریكا در نقض برجام را اقدامی با نگاه تك بعدی و عجولانه ارزیابی كرده و این كشور به عنصری غیرقابل اطمینان در روابط بین الملل و بین افكار عمومی جهان تبدیل شده است.
وی گفت: بعد از نقض برجام توسط آمریكا، دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت هایشان با ایران حمایت می كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: ساختار نظام بین الملل بر تعهدات و عهدنامه های بین المللی استوار است و اگر غیر این باشد اساس نظام بین الملل آسیب می بیند.
وی یادآور شد: كشورها با اراده خود قدرتشان را در قالب سازمان های بین المللی، قطعنامه ها و مقاوله نامه های بین المللی محدود كرده اند و تعهداتی را پذیرفته اند.
وی تصریح كرد: اساس روابط بین الملل بر عهدنامه ها و تعهداتی است كه كشورهای جهان به یكدیگر در قالب عهدنامه ها می دهند و اگر قرار باشد این تعهدات به دلیل تغییر مسئولان قوه مجریه در یك كشور مثل روسای جمهور و نخست وزیران نادیده گرفته شود به ضرر كشور نقض كننده تعهد بین المللی است.
فرزانه پور گفت: یكی از راهكارها و ساز و كارهای تعارضات بین المللی بحث های جنگ روانی است كه در جنگ های سخت و نرم استفاده می شود و یكی از اهداف ترامپ استفاده از ابزار جنگ روانی برای كم اهمیت جلوه دادن قدرت ایران در خاورمیانه و جهان است.
وی اضافه كرد: ایران در عرصه بین المللی در سال های اخیر بویژه در بحث سوریه و عراق پیروزی های قابل توجهی داشته و آمریكا قصد القای این موضوع را دارد كه پیروزی های ایران اهمیتی ندارد و جایگاه ما را به نوعی تحقیر كند.
فرزانه پور گفت: خروج آمریكا از برجام نشان دهنده قدرت روزافزون ایران در منطقه خاورمیانه و رفع مشكل سوریه و عراق و شكست داعش است.
وی اظهار داشت: آمریكا در 40 سال گذشته از هر اقدامی مثل اقدامات نظامی، فرهنگی و اقتصادی علیه ملت ایران فروگذار نكرده و امروز هم در ادامه جنگ اقتصادی قصد دارد با فشار اقتصادی اتحاد ملت ایران را مضمحل كرده و وظیفه مردم این است كه در این دوره بیشتر از قبل متحد شوند.
استاد دانشگاه گفت: جریان های مختلف سیاسی و فكری در این مواقع بیش از گذشته با یكدیگر متحد می شوند و امروز هم نشانه های این اتحاد قابل مشاهده است.
وی بیان كرد: بزرگانی از جناح های مختلف سیاسی كشور مصاحبه هایی در خصوص اهمیت اتحاد انجام دادند و اذعان داشتند كه ملت ایران همیشه در برابر سیاست های توسعه طلبانه و استكباری آمریكا با یكدیگر متحد هستند.
فرزانه پور افزود: قطعا ملت بزرگ ایران از این گردنه سخت هم با پیروزی گذر می كند و هر وقت پای عنصر خارجی به میان آمده و بحث ملیت و هویت ملی و دینی ما مورد تعرض قرار می گیرد ملت ایران متحدتر شده و جامعه نخبگان و دانشگاهیان هم خواستار كنار گذاشتن اختلافات و توجه به منافع ملی را از مسئولان و مردم دارند.
7559*3028

سرخط اخبار استان‌ها