۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰:۰۰
کد خبر: 83085952
T T
۰ نفر
پمپئو: نمی توانیم از منافعمان در روابط با سعودی چشم بپوشیم

نیویورك- ایرنا- وزیر خارجه آمریكا، سعودی ها را شركای تجاری و خالق فرصت های فراوان برای رشد كسب و كار و ثروت كشورش توصیف كرد و گفت: نمی توانیم از منافع خود در روابط با آنها چشم پوشی كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مایك پمپئو روز این مطلب را روز پنج شنبه در گفت وگو با رادیو «تونی كتس» مطرح كرد.
تعلق و اتكای سیاست های كاخ سفید به سعودی ها از دوران ترامپ شدیدتر شده و حاكمان ریاض برخلاف تحقیرهایی كه رئیس جمهوری آمریكا علیه سعودی ها به كار برده، همچنان می كوشند نقش خود را در تأمین حساب های بانكی صاحبان صنایع نظامی و تزریق منابع نفتی حفظ كنند؛ موضوعی كه این روزها با مماشات واشنگتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاكمان فعلی سعودی بیش از پیش نمایان شده است.
این موضوع آنجایی پررنگ تر می شود كه پمپئو از نقش آفرینی سعودی ها برای جبران كاهش صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم ها در 5 نوامبر(14 آبان) سخن می گوید كه «پادشاهی عربستان سعودی در عقب راندن ایران و تلاش برای تغییر رفتار آن، یك متحد استراتژیك ما بوده است».
وی اضافه كرد كه در همین ارتباط، آنها یاری می كنند و اطمینان می دهند كه نفت خام كافی در بازار وجود دارد.
پمپئو با تكرار اتهام های سعودی و صهیونیست پسند، ایران را بزرگترین حامی مالی آنچه كه او تروریست نامید، دانست و مدعی شد: در همین هفته گذشته شاهد بودیم كه آنها می خواستند در اروپا ترور انجام دهند.
وی ادامه داد: این ها نشانه هایی است كه آنها بی ثباتی بزرگی را در خاورمیانه ایجاد كرده اند و به همین دلیل هم ترامپ رئیس جمهوری آمریكا معتقد است برجام توافق وحشتناكی است و تصمیم گرفت كه از آن خارج شود.
وزیر خارجه آمریكا كه خیال خام تغییر نظام را در سر می پروراند، اضافه كرد: به همین دلیل است كه روز دوشنبه آینده تحریم های شدیدی كه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است را باز می گردانیم.
پمپئو كه دولتش به موجب رأی الزام آور دیوان بین المللی دادگستری باید تحریم ها را متوقف و از تشدید شرایط در آینده بپرهیزد، همچنان بر طبل یكجانبه گرایی و ضدیت با ایران می كوبد مبنی بر اینكه این اقدام سعودی ها برای جبران نفت خامی است كه به گفته او «ایران از فروش آن برای تأمین كمك های تروریستی در سراسر جهان» بهره می گیرد.
مجری رادیو پرسید: من فكر می كنم در ذهن مردم این سؤال مطرح است كه با وجود اینكه سعودی، شریك ما، قتلی را به صورت كاملاً ناشیانه انجام می دهد و این مسأله درباره 11 سپتامبر هم وجود دارد، چگونه هنوز آن را یك دوستی و یك رابطه ارزشمند تعریف می كنید؟
پمپئو مدعی شد: من و رئیس جمهوری كاملاً روشن كرده ایم كه «قتل جمال خاشقچی كاملاً ناپذیرفتنی است»؛ «این رفتار یك كشور نیست».
با این حال، وزیر خارجه آمریكا می كوشد كه سعودی ها را با وجود 18 روز مخفی كاری، تطهیر كرده و می گوید: «سران سعودی نیز چنین گفته اند»؛ «ما و آنها در یك كمپین كشف واقعیت تعامل داریم».
مشخص نیست این كمپین با وجود اسناد و مدارك روشن دال بر قتل برنامه ریزی شده، چرا هنوز نتوانسته دلیل این اقدام را روشن و عوامل و دستور دهنده اصلی آن را كشف كند و عجیب است كه آمریكا برای چندمین بار، بررسی یك جنایت را به خود جانی واگذار می كند.
پیش تر در ماجرای بمباران یك اتوبوس حامل كودكان یمنی نیز آمریكا، جانی یعنی ائتلاف سعودی را مأمور تحقیق این جنایت آشكار كرد كه نتیجه آن نیز هیچ گاه شفاف نشد و هیچ یك از مرتكبان این جنایت هم پاسخگو نشدند. اما وزیر خارجه ایران ستیز آمریكا، این بار نیز می گوید: «ما كارمان را انجام می دهیم تا دقیقاً بدانیم چه اتفاقی افتاده است»! و «ما متعهد شده ایم كه مسؤولان قتل جمال خاشقچی را پاسخگو نگهداریم».
وزیر خارجه آمریكا حتی در چنین شرایطی كه افكار عمومی جهان و سران جامعه بین المللی اقدام سعودی را در قتل این روزنامه نگار محكوم كرده اند و حتی برخی همچون آلمان و سناتورهای آمریكا خواستار توقف فروش سلاح به این رژیم شده اند، ادامه می دهد « با این وجود، روابط ما با پادشاهی عربستان روابط استراتژیك بلند مدت و عمیق است».
از دیگر نكات عجیب از اظهارات سناتور پیشین اسلام ستیز آمریكایی این است كه سعودی ها را «متولی دو مكان مقدس» می داند.
پمپئو تیر خلاص در روابط با سعودی ها را این گونه شلیك می كند كه «آنها شركای تجاری هستند. آنها فرصت های فراوانی برای آمریكایی ها برای رشد كسب و كار خود و ایجاد ثروت در ایالات متحده فراهم می كنند».
وی با نادیده گرفتن اعترافات صریح ترامپ در تامین مالی سعودی ها برای تروریسم به ویژه القاعده و النصره، مدعی شد: آنها همكاری خوبی با دولت ترامپ در مبارزه با تروریسم در سراسر جهان دارند. اینها مهمترین منافع امنیت ملی آمریكا هستند و ما نمی توانیم از آن چشم پوشی كنیم.
جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد حاكمان فعلی سعودی، دهم مهرماه در كنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد. با وجود اعلام رسمی دادستانی سعودی مبنی بر قتل این روزنامه نگار در این محل دیپلماتیك، هنوز جسد وی به دست نیامده و اطلاعاتی از عاملان یا دستور دهندگان اصلی این جنایت نیز منتشر نشده است.
از دیگر نكات مطرح شده در این مصاحبه مربوط به تركیه بود كه مجری برنامه گفت: «گفته اید كه ایران و ترك ها به دنبال هژمونی در منطقه هستند؛ تركیه اردوغان كه عضو ناتو است به سمت شرق چرخش داشته است؛ آیا تركیه همچنان به عنوان عضو ناتو و متحد آمریكا مطرح خواهد بود؟»
وزیر خارجه آمریكا از این رویكرد تركیه ابراز تأسف كرد و آن را برای ناتو و حتی مردم تركیه هم «ترسناك» دانست.
پمپئو روابط آنكارا- واشنگتن را در یك سال و نیم نخست دولت ترامپ «چالش برانگیز» دانست اما گفت كه در جاهایی هم «موفقیت های مهمی» داشته است.
وی، آنچه را كه «همكاری در سوریه برای ممانعت از شكل گیری پناهگاه های امن برای تروریست ها» خواند را یكی از این همكاری ها در جایی دانست كه بنا به ادعای وی، «تروریست ها برنامه ای برای حمله به هواپیمایی آمریكا» داشته اند و «اینها منافع مهم آمریكا» است.
وزیر خارجه آمریكا كه به نظر می رسد نتوانسته سیاست های تحمیلی خود را علیه ایران در تركیه به كار گیرد، اظهار امیدواری كرد كه «تركیه و اردوغان درك كنند كه آمریكا شریك بهتری از ایران است» و مسیری كه رئیس جمهوری تركیه باید حركت كند، «حمایت از روابط عمیق تر با ایالات متحده، اروپا و ناتو است».
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان