۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83082566
T T
۰ نفر
ازدواج های زودهنگام و پیامدهای اجتماعی آن

كرمان - ایرنا - ازدواج زودهنگام ودر سنین پایین ناشی از فقر كه دامن برخی خانواده ها در مناطقی از استانهای كم برخوردار را گرفته و زمینه ساز بروز آسیب هایی اجتماعی از جمله طلاق، اعتیادو فرار از خانه شده ضرورت نگاه مسئولانه تر مدیران جامعه را به این پدیده بیش از پیش می طلبد.

به گزارش ایرنا، هر چند آمار و ارقام از وجود افرادی كه در سن كودكی ازدواج می كنند به دلیل وجود نداشتن شاخص های لازم در معضلات و آسیب های اجتماعی چندان روشن و واضح نیست اما شنیده و دیده ها حاكی از بروز معضلات فراوان در زندگی اینگونه افراد پس از ازدواج است تا جایی كه واژه ' كودك همسری ' كه بار معنایی خاصی را به اذهان متبادر می كند نیز گاها بر آن اطلاق می شود.
كودكانی كه باید درس بخوانند، بازی كنند و از دنیای پیرامون خود بهترین ها را بیاموزند به ناگاه و به حكم فقر مالی، فرهنگی و غیره از دنیای كودكی اخراج می شوند و بدون كمترین آگاهی با انبوهی از مشكلات به دنیایی كه به آن تعلق ندارند وارد می شوند.
كارشناسان اجتماعی براین باورند كه هر ازدواج در سنین پایین آن هم برای دختران را نمی توان ناموفق دانست و چه بسا كه بسیاری از این ازدواج ها هم موفق بوده اند اما آنچه كه می تواند این ازدواج ها را چالش برانگیز كند ،ازدواج های دختران كم سن و سال به دلایل فقر فرهنگی و یا مالی و به تعبیری دیگر ازدواج های زودهنگام تحمیلی آن هم با مردان میانسال می تواند مشكلاتی چون فرار از خانه، افسردگی و اعتیاد را به همراه داشته باشد كه هر یك می تواند خود زمینه ساز معضلات بعدی باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز كرمان روز دوشنبه موضوع دلایل و پیامدهای اجتماعی ازدواج های زودهنگام در جامعه و استان كرمان را در قالب میزگردی با حضور كارشناسان مربوطه در سازمان بهزیستی ، استانداری و حوزه قضایی این و همچنین با شركت میهمان تلفنی یك نماینده از مجلس شورای اسلامی و كارشناسی از حوزه فوریت ها و مداخلات اجتماعی بهزیستی به بحث و تبادل نظر گذاشت .

*ریشه ازدواج های زودهنگام فقر و اتباع بیگانه
كارشناس اجتماعی و معاون مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری كرمان در این میزگرد گفت : ازدواج های زودهنگام یكی از معضلات موجود در مناطقی از این استان بشمار می رود كه البته آمار زیادی را نسبت به برخی استانهای دیگر به خود اختصاص نمی دهد ولی حتی مشاهده اندك و موردی آن هم می تواند مایه تامل باشد.
نرجس بحرآسمانی افزود: ذهنیتی كه در مورد وجود اعتیاد در استان كرمان مطرح است در مورد ازدواج زود هنگام هم نیز در اذهان عمومی وجود دارد در حالی كه این آمار در كرمان از برخی استانها كمتر است.
وی یكی از دلایل مهم در بروز ازدواج های زودهنگام در برخی مناطق استان كرمان را وجود تعداد پرشمار اتباع بیگانه بخصوص افغانها می داند و اظهار داشت : در این خصوص اقداماتی انجام شده و با ساماندهی افاغنه بیشتر اتباع غیرمجاز مهاجرت كرده و یا طرد شده اند.
این كارشناس از دیگر دلایل ازدواج های زودهنگام در برخی نقاط استان را در وهله نخست وجود فقر اقتصادی و در مرتبه بعدی فقر فرهنگی دانسته و براین باور است كه وجود رسم و رسومات هم در این موضوع دخالت دارد .
بحر آسمانی با اشاره به اینكه در گذشته برخی ها حاضر بودند فرزندان خود را در سنین پایین به همسری مردی كه حتی چندین همسر دارد در بیاورند ، تاكید كرد: ازدواج ها در گذشته كمتر به طلاق منجر می شد زیرا در گذشته اطلاعات فرزندان از ازدواج و محیط اطراف كمتر بود اما اكنون با افزایش آگاهی كودكان و همچنین ارتباط بیشتر با محیط پیرامون موجب رشد آگاهی و البته بروز اختلافات زناشویی، نارضایتی از زندگی و در نتیجه طلاق می شود.
وی ادامه داد: ضمن اینكه بلوغ فكری كودكان پس از ازدواج های تحمیلی و افزایش آگاهی آنان موجب جدال در زندگی و بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می شود.
معاون مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری كرمان با اشاره به اینكه گاهی ازدواج های زیر سن قانونی در برخی مناطق این استان ثبت نمی شود و آمار موجود آمار واقعی نیست گفت: فرزندانی كه هویت مشخص و شناسنامه ندارند محصول اینگونه ازدواج ها هستند كه به نوبه خود در بروز برخی آسیب های اجتماعی نقش بازی می كنند.
وی از تبعات ازدواج های در سنین پایین و گاها اجباری و از روی نداری را این می داند كه برخی خانم ها با چند فرزند بدون شناسنامه و همسری كه آنها را رها كرده روبرو هستند و این خود موجب بروز معضلات اجتماعی دیگر می شود.
این كارشناس با بیان این مطلب كه اقدام قهری در این خصوص جوابگو نیست و باید برای كاهش این پدیده به فعالیت های فرهنگی بمنظور توانمندسازی دختران و خانواده ها متوسل شد ، گفت: برای تحقق این مهم كارگاه های مهارت های زندگی برای دانش آموزان در استان كرمان برگزار شده و در حال برگزاری است .
به گفته این كارشناس هر چند باید تا می توانیم اطلاعات و آگاهی كودكان را در این بخش ارتقا ببخشیم ولی تا زمانی كه مشكلات اقتصادی فشار زیادی بر خانواده ها در زمینه اجبار به ازدواج فرزندان در سنین پایین می آورد مهار این معضل كار آسانی نیست .

** بیشترین قربانیان ازدواج های زودهنگام دختران هستند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری استان كرمان نیز با اشاره به اینكه گاهی كودكان به دلایل واهی و علائق ظاهری تمایل به ازدواج دارند و مجبور به این كار می شوند اظهار داشت : در هر حال نتایج حاصله نشانگر این هست كه دختران در این میان بیشترین قربانی ازدواج های اجباری و زودهنگام هستند .
حجت الاسلام محمد شفیعی تصریح كرد: ماده یك كنواسیون حقوق كودك مصوب 1989 افراد زیر 18سال را كودك معرفی می كند و از نظر قانون مدنی ما نیز افراد زیر 18 سال رشید محسوب نمی شود و به نوعی كودك به شمار می روند و افرادی كه زیر این سن ازدواج می كنند ازدواج زودهنگام دارند كه تبعاتی نیز دارد.
وی گفت : بیشترین قربانیان ازدواج های زودهنگام را دختران تشكیل می دهند زیرا كمتر در تصمیم گیری ها دخالت دارند و پدر به عنوان یك فرد تصمیم گیرنده دختر را مجبور به ازدواج می كند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری كرمان تاكید كرد: آمارها حكایت از این دارد كه 17 درصد دختران ایرانی زیر سن 18 سال ازدواج می كنند كه آماری زیادی است.
وی گفت: در سال 94 پنج درصد ازدواج ها در سنین كمتر از 15 سال به وقوع پیوسته است كه یك هشدار است زیرا افراد زیر سن قانونی از عهده زندگی مشترك بر نمی آیند و بعد از مدت كوتاهی با مشكل مواجه می شود.
حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: اغلب افرادی كه ازدواج زودهنگام دارند در مقابل درخواست های همسرشان كه تفاوت سنی فاحشی هم دارند نیز ناتوان است و راه متاركه زناشویی و یا فرار از خانه را در پیش می گیرد .
وی اعتیاد، مهاجرت و فقر را از عوامل مهم تاثیرگذار در انجام ازدواج های زودهنگام دانست و اظهار داشت : اقدامات فرهنگی تنها می تواند به بخشی از این معضل كمك كند .
حجت الاسلام شفیعی افزود: ماده هزار و 41 قانون مدنی نیز عقد دختران را قبل از سن 9 سال و پسران را 15 سال در صورت اذن پدر و تشخیص این مهم توسط دادگاه خالی از اشكال دانسته است.
وی شیوع جنسیتی ازدواج كودكان را 35 درصد در میان مردان و 65 درصد در میان زنان عنوان و تصریح كرد:37 و نیم درصد افرادی كه زودهنگام ازدواج می كنند مدرك تحصیلی كمتر از سیكل دارند و 22 درصد كمتر از دیپلم و سه درصد بالاتر از دیپلم هستند.
حجت الاسلام شفیعی تاكید كرد: حدود 2 و نیم درصد بین 11 تا 13 سال، 55 درصد بین 14 تا 16 سال و 18 درصد بین 17 و 18 سال و 20 درصد كمتر از 10 سالگی ازدواج می كنند.
این كارشناس اجتماعی در حوزه خانواده گفت : 68 درصد ازدواج های زودهنگام به دلیل سنت های بومی و قبیله ای و 2 درصد اعتیاد، 9 درصد به دلیل فقر 17 درصد به دلیل علائق به ازدواج و 11 درصد به دلیل سایر علل رخ می دهد.
وی یكی از مهمترین آسیب های اجتماعی را طلاق عنوان كرد و گفت: برخی درخواست های طلاقی كه اكنون در سنین 20 سال به بالا به دادگستری ارجاع می شود به دلیل ازدواج در سنین پایین در سال های گذشته است كه بعضا به صورت توافقی از یكدیگر جدا می شوند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری كرمان گفت: 40 درصد از این افراد از ازدواج خود راضی نبودند كه بیشتر به طلاق می انجامد و 11 درصد خیلی كم، 12 درصد كم، 13 درصد تا حدودی، 17 درصد زیاد و هفت درصد خیلی زیاد راضی بوده اند.
وی افزود: ازدواج زودهنگام به نوعی از چاله به چاه انداختن فرد است و از عواقب بسیار خطرناك ازدواج زودهنگام ابتلای این افراد به درجاتی از افسردگی، پیری زودرس و طلاق عاطفی است.
حجت الاسلام شفیعی با اشاره به اینكه طلاق در ازدواج های زودهنگام بیشترین شیوع را دارد زیرا درك متقابل از زندگی مشترك بین زوجین وجود ندارد تاكید كرد : احتمال مرگ و میر، رضایت كمتر، تضییع حق كودكی، ترك تحصیل و غیره نیز از دیگر معضلات ازدواج های زودهنگام است.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری كرمان بیان كرد: باید فرهنگ عمومی جامعه را در این زمینه ارتقا دهیم و تبعات و مشكلات بعدی ازدواج های تحمیلی و یا زودهنگام كه در قالب كودك همسری رخ می نماید را به جامعه اطلاع رسانی كنیم.
وی گفت: اگر فرزندی زیر 18 سال ازدواج كند باید مورد حمایت والدین قرار بگیرد اما ازدواج های سنین پایین خانواده ها به جای حمایت در امور زندگی فرزندان دخالت می كنند.
حجت الاسلام شفیعی تك یا 2 فرزندی را دلیل علاقه و وابستگی شدید به فرزند عنوان و اظهار كرد: این مهم یكی از دلایل دخالت بیجا در امور زندگی فرزندان می شود.
وی توصیه كرد: والدین هیچگاه فرزندان خود را به ازدواج تحمیلی و زیر سن 18 سال مجبور نكنند زیرا آسیب های بعدی را به دنبال دارد كه فرد و جامعه را با مشكل مواجه می كند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری كرمان بیان كرد: خشونت را بیشتر به دلیل ناتوانی در برآورده كردن توقعات همسران در زندگی مشترك دانست و گفت: طلاق مهمترین و بیشترین آسیب در ازدواج های زودهنگام است.
وی تاكید كرد: باید در زمینه جلوگیری از ازدواج های زودهنگام كار فرهنگی انجام شود و فقط ممنوع شدن و قانون های بازدارنده در این امر نمی تواند از ازدواج زودهنگام جلوگیری كند حتی می تواند برخی آسیب های مبتلابه این معضل را نیز افزایش دهد.
حجت الاسلام شفیعی تصریح كرد: موضوع جلوگیری از ازدواج های زودهنگام باید در شورای فرهنگ عمومی استانها مطرح و با حضور كارشناسان امر چاره جویی شود.

** واژه كودك همسری تلنگری به خانواده ها است
كارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و كارشناس ارشد مسائل اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمان نیز كار با اشاره به وجود ازدواج های زودهنگام در برخی نقاط این استان از نبود داده ها و اطلاعات آماری در این زمینه به عنوان یك معضل عمده یاد كرد كه راه مقابله بهنگام با این آسیب را زمانبر خواهد كرد.
افسانه قاضی زاده افزود: با این وجود به كار بردن و اطلاق واژه كودك همسری در این خصوص و خارج از هر گونه مساله سازی می تواند تلنگری به خانواده ها باشد.
وی ضمن تایید وجود از دواج تحمیلی و پیامدهای حاصله از ان در استان كرمان و برخی استانهای كشور اظهار داشت: سرریز معضلات اجتماعی سایر نهادها به بهزیستی وارد می شود لذا می طلبد برای جلوگیری از بروز برخی معضلات مانند كودك همسری ارگان های ذیربط وارد عمل شوند.
كارشناس ارشد مسائل اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمان، نبود اطلاعات آماری در زمینه ازدواج های زودهنگام را یك ضعف برشمرد و با قدردانی از ایرنا بعنوان خبرگزاری رسمی كشور كه در حوزه های اجتماعی ورود خوبی داشته ، گفت : این سازمان خبری و مرجع می تواند در این زمینه دولت را یاری كند.
قاضی زاده تصریح كرد: اطلاعاتی مورد نیاز در زمینه ازدواج های زودهنگام وجود ندارد و پژوهش نیز در این زمینه كمتر انجام شده اما این مهم در برخی شهرستان های استان كرمان با وجود علائم و نشانه های موجود قابل بررسی است.
وی با تاكید بر اینكه بیشتر قربانیان ازدواج های زودهنگام را دختران تشكیل می دهند گفت: اما پسرهایی نیز كه در سن پایین ازدواج می كنند هم درگیر مشكلات زیادی می شوند.
كارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان اداره كل بهزیستی استان كرمان افزود: ازدواج های زودهنگام علاوه بر معضلات مطرح شده پیامدهای نهان دیگری برای جامعه دارد كه سالها خانواده را درگیر خود می كند.
به گفته این كارشناس اجتماعی سن بلوغ، سن رشد و سن ازدواج در كشور ما متفاوت است و باید در این زمینه كار و برنامه ریزی شود.

** سازو كارهای سنتی در مهار اختلالات اجتماعی موفق نیست
جامعه شناس و كارشناس مسائل اجتماعی در استان كرمان با تاكید براینكه روند سریع تحولات اجتماعی اجازه مهار اختلالات پدید آمده در روند كنونی را با ساز و كارهای سنتی نمی دهد ، گفت: زندگی اجتماعی هیچگاه مطلق نیست و ایستگاه های مختلفی دارد و در دوره های زمانی دچار تغییراتی می شود.
علیرضا وحیدزاده آسیب را مشكلی عنوان كرد كه روحیه جمعی جامعه را جریحه دار كند و تصریح كرد: برخی از سایت ها از كودك همسری به عنوان تجاوز سفید نام برده اند.
وی با بیان اینكه گاهی خود ما مساله را می سازیم زیرا حداقلی از اختلالات پذیرفته شده است اما از یك مقداری كه بالاتر می رود مشكل ایجاد می كند.
معاون مشاركت های اشتغال و مراكز غیردولتی سازمان بهزیستی استان كرمان افزود: كودك همسری در جامعه به صورت موردی رخ می دهد و این بخشی از واقعیت های جامعه است و اینكه بخواهیم از بروز آن به صورت جدی جلوگیری كنیم قطعا به نوعی زمینه ساز مشكلات دیگر و عمیق تری خواهد شد.
وحید زاده بیان كرد: ما گاهی مكانیزیمی برای جلوگیری از امواج اجتماعی را كه گاهی به وجود می آید نداریم لذا دستگاه های اجرایی باید تعهد خود را در زمینه با آسیب های اجتماعی بپذیرند.
وی گفت : امروز كه با مجموعه ای از اختلالات اجتماعی روبرو هستیم متولیان امر همچنان میی خواهند با مكانیزیم های بسیار سنتی در صدد مدیریت اوضاع برآیند كه نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد .
این جامعه شناس بیان كرد: ما همواره اشتباهاتمان را به گردن دیگران می اندازیم اما با وجود تخصص می توان مشكلات را از بین برد و مدیریت كرد.
وحید زاده تاكید كرد: با وجود انسان های بی تعهد نمی توان جامعه را مدیریت و آسیب ها را از بین برد لذا اگر مدیریت ها صحیح است چرا هر روز با آسیب های اجتماعی جدید روبرو هستیم.
وی از مدیریت ضعیف و نبود تعهد و تخصص به عنوان زمینه های بروز اختلالات اجتماعی و آسیب ها نام می برد كه می شود با بازنگری در چرخه مدیریتی جامعه به كنترل و مهار این اختلالات كمك كرد تا به آسیب منجر نشود .
این كارشناس با اشاره به اینكه اختلالات اجتماعی دیوار به دیوار خانه های ما حضور دارند كه یكی از آنها كودك همسری است تصریح كرد :كودك همسری به نوعی تغییر ذائقه بخشی از جامعه است و علت این اتفاق چند بعدی است كه یكی ریشه در فقر دارد و بخشی دیگر در لذت دارد و بنابراین باید اگاه بود و پذیرفت كه آسیب های زیادی به اشكال مختلف در كمین نسل آینده است.
معاون مشاركت ها، اشتغال و مراكز غیردولتی سازمان بهزیستی استان كرمان بیان كرد: باید به سیستم های دولتی و اجرایی تلنگر زده و مجلس ملزم به خلاقیت و ارائه روش در زمینه رفع آسیب های اجتماعی شود.
وی گفت: ما در عصری زندگی می كنیم كه انسان به محیط اطرافش آگاه تر است لذا انسان ها دیگر نمی توانند فقط مفعول باشند بلكه می خواهند نقش فاعلیت خود را ایفا كنند.
وحیدزاده با اشاره به اینكه می گویند باید كودكان را آموزش داد تا مطالبه گر شوند لذا اگر ذهن خانواده و افراد روشن شود كمتر درگیر معضلات اجتماعی می شوند زیرا اگر فقر اقتصادی باشد حتی اگر كودك مطالبه گر هم داشته باشیم شرایط بناچار برای كودك همسری هم رخ می دهد.
وی پیشنهاد داد : در شورای فرهنگی عمومی مراكز استانها و شهرستانها قبل از انكه مدیر محور باشیم باید برای رسیدن به راهكارهای واقعی رفع مشكلات به سراغ كارشناسان خبره در عرصه های مختلف برویم چیری كه طی چهار دهه گذشته از آن غفلت شده است .

*اجبار دختران به ازدواج در سن پایین مصداق كودك آزاری است
كارشناس مسئول فوریت ها و مداخلات اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمان، اجبار دختران به ازدواج در سن پایین را مصداق كودك آزاری می داند و می گوید: كارشناسان این اداره كل بعد از اطلاع از اینگونه موارد آنها را به عنوان كودك آزاری ثبت می كنند.
فیروزه نجف پور معتقد است: بسیاری از این كودكان مفهوم ازدواج را نمی فهمند و در كمتر مواردی دختران كم سن و سال درك نسبتا صحیحی از ازدواج دارند.
وی افزود: گاهی فرد ممكن است مفهوم ازدواج را بداند اما از اساس و شالوده تشكیل خانواده بی اطلاع باشد كه این امر مشكلات فراوانی را در پی دارد.
نجف پور تاكید كرد: معمولا مردهایی كه با دختر بچه ها ازدواج می كنند سن های بالای 30 سال دارند كه این خود معضلی برای این كودكان است.
وی به بارداری های زودهنگام كودكانی كه زود ازدواج می كنند نیز به عنوان یك آسیب اشاره كرد و اظهار داشت: علاوه بر بروز مشكلات جسمانی به دلیل نداشتن تجربه فرزندان این افراد نیز با مشكلاتی روبرو هستند.
این كارشناس باز ماندن از تحصیل كودكانی كه زودهنگام ازدواج می كنند را معضلی دیگر برشمرد و گفت: معمولا قبل از ازدواج همسران قول اجازه ادامه تحصیل را به این كودكان می دهند اما به دلایل زیادی از جمله بچه دار شدن این كودكان از درس خواندن باز می مانند.
وی با تاكید بر اینكه دخترانی كه زودهنگام و در سنین پایین ازدواج می كنند به دلیل نا آگاهی از شیوه های پیشگیری از بارداری خیلی زود باردار می شوند و البته به دلیل كوچك بودن جثه دچار زایمان های زودرس و آسیب مترتب از این امر می شوند.
نجف پور با تاكید بر اینكه بیشتر افرادی كه فرزندان خود را در سنین كودكی مجبور به ازدواج می كنند از نظر مالی مشكل دارند و در تامین معاش خانواده خود مانده اند لذا فقر غذایی در این كودكان در زمان بارداری بیشتر خود را نشان می دهد.
وی تاكید كرد: حتی برخی اوقات مواردی را نیز داشته ایم كه دخترانی كه به زور به عقد مردان میانسال و مسن در آمده اند به دلایل مختلف از خانه حتی با بارداری فرار كرده اند و متاسفانه در برخی موارد مورد تجاوز قرار گرفته اند.
نجف پور گفت: گاهی كودكانی كه زود هنگام ازدواج می كنند دست به خودكشی می زنند و علت اصلی آن ازدواج به اصرار دیگران و البته ناتوانی در برآورده كردن نیاز همسرانشان به عنوان مرد بالغ است.
وی ادامه داد: اینگونه كودكان شرایط همسرداری و توقعات همسران خود را نمی دانند لذا دست به خودكشی و فرار می زنند.
نجف پور تصریح كرد: بیشتر این كودكان توسط همسران خود مورد خشونت قرار می گیرند و به مرور زمان دچار مشكلاتی چون افسردگی و گاهی اعتیاد می شوند.
وی با تاكید بر اینكه كودكانی كه زودهنگام ازدواج می كنند بیشتر دچار آسیب های اجتماعی می شوند اظهار داشت: اختلات روانی، طلاق، اعتیاد، فرار ودیگر آسیب های اجتماعی از آن جمله است.
به گفته این كارشناس هنوز ازدواج زودهنگام در شاخص های آسیب های اجتماعی به عنوان آسیب شناخته نشده است لذا كارشناسان این مجموعه آن را به عنوان كودك آزاری ثبت می كنند.
وی فرار، اعتیاد، همسرآزاری، كودك آزاری، روابط نامشروع، بیكاری، سالمندآزاری، خشونت های خانگی، خودكشی و طلاق را گونه های آسیب های اجتماعی عنوان كرد و گفت: این در حالیست كه هنوز جامعه ما ازدواج زودهنگام را به عنوان آسیب نمی شناسند.
وی افزود: سال گذشته حدود 155 مورد كودك آزاری در استان كرمان ثبت شده كه حدود 15 مورد از این تعداد ازدواج زودهنگام بوده كه در آمارها با عنوان كودك آزاری ثبت شده است.

** ساز و كار قانونی برای پیشگیری ازدواج های زودهنگام وجود دارد
نایب رئیس كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و كار قانونی لازم برای پیشگیری ازدواج های زودهنگام و در سن پایین و پیامدهای ناشی از آن در قانون پیش بینی شده و وجود دارد.
یحیی كمالی افزود: كودك همسری در كشور ما از نظر تعداد زیاد نیست اما در برخی نقاط گاهی به دلیل فقر مالی و بی سرپرستی دیده می شود.
وی با تاكید بر این موضوع كه دادگاه در خصوص ازدواج تحمیلی بدون حضور شاكی خصوصی نیز می تواند رای صادر كند، اظهار داشت : با سنجیده شدن شرایط بدنی، روحی و روانی كودكان به منظور ازدواج از طریق پزشكی قانونی و نهادهای ذیربط درصورتی كه این افراد شرایط لازم برای ازدواج را نداشته باشند حكم رشد برای آنها صادر نمی شود.
كمالی پور ادامه داد: اگر افراد در سنین پایین برغم صادر نشدن حكم رشد ازدواج كنند این اقدام آنها خلاف قانون است و ازدواج اینگونه افراد در دفاتر ثبت ازدواج ثبت نمی شود و با اینگونه افراد برخورد می شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: جمعی از بانوان مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی به مجلس ارائه دادند تا در قانون مدنی قانون برای كودك همسری اصلاح شود.
وی با بیان اینكه نهادهای متولی باید در زمینه ازدواج زودهنگام كودكان نظارت، مدیریت، كنترل و پیشگیری كنند تا كمتر شاهد كودك همسری و توابع ناشی از آن باشیم افزود: گاهی افرادی كه زودهنگام ازدواج می كنند بعد از مدتی دچار پشیمانی شده منجر به طلاق یا فرار از خانه می شود كه آسیب های مرتب آن بسیار فراوان است.
این نماینده مجلس با بیان اینكه منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی بی توجهی نهادهای متولی است تصریح كرد :اینك 2 ملیون و 500 هزار زن بی سرپرست در كشور وجود دارد و نهادهای متولی ساز و كار لازمی برای حمایت از این افراد ندارند.
وی به انجام طلاق های صوری به دلیل زیر پوشش قرار گرفتن در نهادهای حمایتی به عنوان یك معضل نام برد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه راه برای اینگونه اقدامات بسته شود.
آنچه از برآیند كلام و گفته های شركت كنندگان در این میزگرد به عنوان افرادی كه به عنوان كارشناس یا متولی امر دولتی سهمی در زدودن آسیب های اجتماعی دارند چنین برداشت می شود كه پدیده كودك همسری بر اثر فقر و یا فرهنگ منطقه ای در جامعه آسیب های اجتماعی را موجب شده كه می طلبد متولیان امر بمنظور جلوگیری از این آسیب اقدامات لازم و پیشگیرانه را با سرمایه گذاری بیشتر در آگاهی بخشی فرهنگی در قالب اموزش های مهارت زندگی ، بازنگری قوانین موجود با نگاه جامع و فراگیرتر و از سویی ایجاد شغل های پایدار بخصوص برای طبقات تهیدست در نقاط كم برخوردار فراهم سازند .
3029/ 5054
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه