۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 83056349
T T
۰ نفر
وزارت صنعت: 254 میلیارد ریال كالای احتكاری در پنج ماه كشف شد

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزش كل كشفیات كالاهای احتكار شده در انبارها در پنج ماه نخست امسال را 254 میلیارد ریال عنوان كرد.

به گزارش شنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمد قبله» افزود: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه افزون بر 157 هزار فقره بازرسی انبارها صورت گرفت كه به تشكیل چهار هزار و 120 فقره پرونده منجر شد.
وی وعده داد: با توجه به بهره برداری از مرحله دوم سامانه جامع انبار و شفاف سازی ثبت كالاها، به تدریج احتكار موضوعیت خود را از دست می دهد.
«به این ترتیب، بخش مهمی از جریان گردش كالا شناخته شده و در نهایت زمینه برای پیشگیری از سوء استفاده افراد متخلف و سودجو در حوزه قاچاق كالا فراهم می‌شود.»
قبله اعلام كرد در 18 ماه گذشته بیش از 510 هزار انبار ثبت نشده در سامانه جامع انبارها شناسایی شد.
وی ادامه داد: 90 درصد بارنامه های صادر شده از مبادی و مقاصد، از سامانه جامع انبارها استعلام می شود و اگر انباری در این سامانه ثبت نشود، محتویات انبار، اختفا و احتكار محسوب می شود.
با ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد تشدید مبارزه با احتكار و اختفا با مسوولیت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارتخانه و عضویت سازمان تعزیرات حكومتی، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و گمرك جمهوری اسلامی ایران تشكیل شده است.
به گزارش ایرنا، سامانه جامع تجارت هفتم مهرماه با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید تا با ایجاد یكپارچگی و هماهنگی الكترونیكی بین دستگاه های دخیل در فرآیند تجارت خارجی و داخلی به ارتقای تعامل پذیری دستگاه ها و یكپارچگی اطلاعات تجاری كشور منجر شود.
همان روز از مرحله دوم سامانه جامع انبارها و مراكز نگهداری كالا نیز رونمایی شد كه امكان مدیریت و تنظیم بازار را با دقت بالاتر فراهم می كند.
با راه اندازی این سامانه، كمبودهای احتمالی قابل پیشگیری و موارد احتكار كالا در كشور قابل شناسایی می شود.

اقتصام*3065*1961*

سرخط اخبار جامعه